öljyistä ja renkaista

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

öljyistä ja renkaista

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 21:39 Sunnuntai 13 07 2014

Käytimme auton (toyota corolla vm 2007 E150, 1.6 dual vvt-í) ad-huollossa 150000km.

Öljyksi vaihdettiin näkojään Mobil 1 new life 0w40. Aikaisemmin ollut mobil 1 esp 5w30. Mitä mieltä olette noista? Kumpi parempaa ja onko eroa?

Meillä kitkarenkaat nokialta. Ei olla ajettu talveakaan kitkoilla. Luotetaan nastoihin. Kannattaako myydä kitkat pois ja vaihtaa nastoihin?

Kiitos.
Toyota-mies
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: öljyistä ja renkaista

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:22 Maanantai 14 07 2014

Käyttöohjekirjassa lienee ykkössuosituksena "Energy conserving" öljy ja ACEA-A5? Ja siihen tuo ESP olisi ollut oikea.
Tosin tuon ikäisiin VVTi-moottoreihin sallitaan sitten melkein minkä tahansa muunkin liukkaan aineen käyttö, mutta kyllä tehtaan ykkönen olisi kuitenkin se suostiteltavin.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: öljyistä ja renkaista

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 11:17 Maanantai 14 07 2014

Kiitos vastauksesta.
Eli voiko tällä mobil 1new life 0w40 öljyllä ajaa sitten ihan rauhassa sen 15000km ennen seuraavaa vaihtoa? Sitten on tarkoitus laitattaa tuota mobil 1 esptä.

Ad-huollosta vakuutettiin että tuo new life on hyvä öljy.

En tiedä öljyistä mitään.

Terveisin
Toyota-mies
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: öljyistä ja renkaista

ViestiKirjoittaja cedricfan » 11:51 Maanantai 14 07 2014

Se ei ole paras mahdollinen enää noin tuoreeseen Corollaasi, mutta kelpoa. Itse asiassa sinun autoosi voisi laittaa jo "moderneinta mahdollista" hybridimallien 0W-20 öljyäkin. Jos kyse olisi omastani, lyhentäisin vaihtovälin kymppitonniin. Nämä öljyt nyt vaan on jo täsmätuotteita, ja kaikki ei sovi samalla tapaa kaikkiin.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: öljyistä ja renkaista

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 09:07 Tiistai 15 07 2014

Jep, "hyvä öljy" ei ole enää nykypäivänä relevantti sanapari, vaan öljyn pitää olla spekseiltään sopivaa juuri siihen tiettyyn moottoriin. Etikettiin taas ei saa huvikseen mitään painaa, eli jos siinä jotain luokituksia lukee, se tarkoittaa että ko. öljy täyttää hyväksytysti ne luokitukset, oli öljyn merkki sitten mikä hyvänsä. Ei se kone varmasti siitä 0W40 käytöstä rikki mene, mutta mieluummin tosiaan se 5W30 ACEA A5 mitä suositellaan. Bensankulutus voi vähän kärsiä tuosta paksumman 0W40 öljyn käytöstä. Kuten cedricfan, minäkään en ajaisi samoilla öljyillä 15tkm.

Monella korjaamolla on valitettavasti tapana laittaa moottoriin sitä öljyä mitä heillä sattuu tynnyrissä olemaan, jollei asiakas erikseen spesifioi jotain tiettyä öljyä. Siitä sopimustynnyristä kun saa parhaan katteen.

Mitä renkaisiin tulee, niin ihmisillä on ihan turha kammo nastattomia talvirenkaita kohtaan. Itse taannoin ostin kevytperäisenä tunnetun takavetoauton jonka mukana tuli talvirenkaina kitkarenkaat. En ollut koskaan ennen kitkoilla ajanut ja arvelin, että joudun uudet (nasta-)renkaat ostamaan. Koska olen pihi, niin laitoin kuitenkin kitkat alle ja tuumin, että kokeillaan. Vaihdetaan sitten nastoihin kun olen ekaa kertaa ojassa. :) Vaan yllätys oli suuri, kun nastoja ei tarvinnut mihinkään. Pito oli hämmentävän hyvä, eikä kertaakaan tullut mitään yllätyksiä. Toki tiedostin sen, että mulla niitä piikkejä ei siellä alla ollut, eli muokkasin myös asennettani hieman. Nastojen jollotuksen puuttuminen oli ihan taivaallista. Loppujen lopuksi ajoin niillä kitkoilla kolme talvea ja ostin sitten vielä uudetkin kitkarenkaat, kun vanhat olivat kuluneet sen verran, että paras pito oli poissa. Tuon jälkeen on ollut pari autoa, joissa on ollut nastat, mutta tämä on johtunut vain jälleen tuosta pihiydestä, eli kun auton mukana on tullut nastarenkaat, olen käyttänyt niitä. Ei ole tarvinnut ostaa vielä uusia. Sitten kun tarvitsee, ostan kitkat. Kitkojen jälkeen ensimmäinen talvi nastoilla oli melun suhteen jotain huumaavaa... :roll: Enkä kokenut, että auto olisi ollut nastoilla mitenkään paremmin hallittavissa tai että se olisi tuntunut turvallisemmalta. Tämä auto oli vielä etuvetoinenkin.

Suosittelen kokeilemaan! Kunhan muistaa sen, että jääkelillä se pito ei ole nastojen veroinen, niin ongelmia tuskin tulee. Sitten jos kuitenkin tuntuu siltä, että kitkat eivät sovi omaan ajotapaan tai mieltymyksiin, niin vaihtaa nastoihin.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: öljyistä ja renkaista

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:50 Tiistai 15 07 2014

Itse nastojen kannattaja, koska edellisen ok-talon pihalle ei aina päässyt edes piikkien avustamana :oops:
Ja nyt kun on Nokian kasit, niin äänimaailmakaan ei kaipaa kitkoja, on ne vaan niiin hiljaiset :D
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: öljyistä ja renkaista

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 12:16 Tiistai 15 07 2014

No erikoistapauksia on aina. :) Itselläkin nykyisen asuinpaikan pihalla on jyrkkä mäki, jonka ylöspääseminen on välillä talvella haastavaa, vauhtia kun ei saa otettua nimeksikään. Tosin enemmän on välillä jännittänyt alaspäin meno, että koska jyrään auton keulan naapurin makuuhuoneeseen. :D Muutamia kertoja on koko parikymmenmetrinen mäki menty alas ABS hakaten koko matkan ja auton omalla painolla, ilman kaasua.

Tuo on kyllä totta, että jotkut uusimmista nastarenkaistakin ovat suhteellisen hiljaisia.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: öljyistä ja renkaista

ViestiKirjoittaja jari » 18:45 Perjantai 18 07 2014

Minä en ole huomannut, että öljypurkin kyljessä olevalla nimellä olisi mitään merkitystä. Kaikista tärkein asia on se, että litku täyttää valmistajan kyseiselle moottorille määrittelemät luokitukset ja että viskositeetti on oikea.

Kitkarenkailla pärjää kyllä, jos ne ei ole kovin vanhat. 5-6 vuotiaat kitkat voi olla jo aika liukkaat kumin kovettumisen takia, vaikka pintaa olisi paljonkin. Mutta liukastuu se nastapyöräkin vanhetessaan.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 252
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: öljyistä ja renkaista

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 16:43 Maanantai 04 07 2016

Tänään taas huomasin, että mitenkä se muisti lyhenee kun ikä pitenee.

Eli minulla on ollut tapana vaihtaa öljyt, öljynsuodatin ja moottorin ilmansuodatin joka vuoden heinäkuussa.

Mitä mieltä te olette? Onko se ollut järkevää?

Eli auto on tosiaan tuo Toyota Corolla E15 vuoden 2007 uudempi korimalli. Autolla nyt ajettu noin 164000km. Öljynä on Mobil 1 ESP 5W30.

Koska vaihdan öljyt joka vuoden heinäkuussa, niin ne on näköjään tulleet vaihdetuiksi paljon aikaisemmin mitä Toyota suosittelee. Sain tästä huomautuksen autokorjaamolta, jossa käyn vaihtamassa öljyjä. Eli kolme vuotta sitten öljyt tuli vaihdettua kun kilometrejä kertyi 12000km, sitten seuraavana vuonna oli ollut kilometrejä 11000km ja tänä vuonna kilometrejä oli tullut vain noin 8500km. Öljy kyllä näytti tänäkin vuonna aivan mustalta kun autokorjaamon ukko valutteli niitä pois. Moottorin ilman suodatin puolestaan näytti melkeinpä uudelta.

Eli onko tämä ollut hölmöläisten hommaa kun vaihtaa öljyjä joka vuosi rutiininomaisesti. Pitäisikö vaan pidetään rutkasti vaihtoväliä ja minnekä asti sitten? Tuo heinäkuun sääntö on niin helppo muistaa.... 8O :?:
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: öljyistä ja renkaista

ViestiKirjoittaja Mimmi » 17:03 Maanantai 04 07 2016

Öljy on PALJON halvempaa kuin moottoriremontti tai auton vaihto, joten minä jatkaisin kerran vuodessa välillä.
Itsekin vaihdatan öljyt suodattimineen kerran vuoteen, vaikka kilometrit tai edes aika eivät tule vastaan.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: öljyistä ja renkaista

ViestiKirjoittaja jari » 00:24 Tiistai 05 07 2016

Ei ole. Kannattaa raitisilmasuodatin ottaa myös vuosittaiseen vaihto-ohjelmaan, sen läpi kulkee matkustamon hengitysilma.

Siinä Toyotassa on öljynvaihtoväli 15000 km tai 1 vuosi, riippuen siitä kumpi ajankohta täyttyy ensin. Eli jos ajaa vuodessa alle 15000 km, moottoriöljy vaihdetaan vuoden välein.

Ja jos ens vuoden toukokuussa onkin jo 15000 täynnä, pitää tehdä öljynvaihto sitten.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 252
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: öljyistä ja renkaista

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:57 Tiistai 05 07 2016

Öljyn mustuminen tarkoittaa, että öljy hoitaa tehtävänsä, se ei siis ole huono, vaan hyvä asia.
Yleensä vähemmän kilometrejä tulee, kun ajetaan lyhyttä ajoa. Silloin öljy vanhenee nopeammin, jolloin tiheämmät vaihdotkin ovat tarpeen. Siksi tuo vuosi tai km, kumpi ensin täyttyy.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu Toyota