Venttiilikopan tiivisteen vaihto (4A-FE)

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Venttiilikopan tiivisteen vaihto (4A-FE)

ViestiKirjoittaja puuteknikko » 20:57 Torstai 22 11 2012

Carina hikoilee öljyä venttilikopasta eri puolilta saumaa. Öljyä on myös jonkin verran öljyntäyttöaukon päässä olevassa tuuletusaukossa ja sen reunoilla, kumitiivisteen alta näkyy märkää.

Hankittuani äskettäin uudemman kulkupelin rouvan käyttöön, ajattelin alkaa jonkinlaisen huollon opettelun Carinan kimpussa. Nyt ohjelmassa lienee venttiilikopan tiivisteen vaihto, jotta tihkuminen saadaan loppumaan. Auto syö öljyä melko paljon, joten en voi olla varma, onko tuo ainoa ongelma koneen kanssa.

Mitä tiivisteen vaihtoon varsinaisesti tarvitsee (osia, työkaluja)? Katsoin Haynesin opasta, mutta en ole varma mitä kaikkea tänä päivänä saa yleensä ostettua. Onko jotain muuta, mitä pitäisi myös tutkia? Tarkoitus on ajella autolla vielä huolettomia kilometrejä, leimaakin on taas reilun vuoden verran.
puuteknikko
Harrastaja
 
Viestit: 13
Liittynyt: 12:12 Keskiviikko 25 08 2010

Re: Venttiilikopan tiivisteen vaihto (4A-FE)

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 09:35 Perjantai 23 11 2012

Jos pakoputkesta ei tule savumerkkejä, täytyy öljynsyönnin syynä olla vuoto. Mahdollisia vuotopaikkoja sitten onkin moottorissa lukuisia, venttiilikopan lisäksi erilaisia akselitiivisteitä ("stefoja"), öljynsuodattimen tienoo, öljypohjan tiiviste jne.

Venttiilikopan tiivisteen vaihtoon ei tarvitse muuta kuin itse tiivisteen (Motonet nro. 27-5114) ja kopan ruuveihin sopivan työkalun, sekä optimitapauksessa myös momenttiavaimen. En tiedä miten Toyotan koppa on kiinni, eli tarvitaanko ruuviavain vai kiintoavain tms. Mutta itse operaatio on siis aika lailla peruskauraa. Koska kyseessä on kumitiiviste, et tarvitse myöskään tiivisteliimaa.

Vaihto-ohje varmaan löytyy siitä korjausoppaasta, mutta pääpiirteissään siis: Irrota venttiilikoppa, kaiva vanha tiiviste pois kopan urasta, puhdista tiivistepinnat sekä kopasta että sylinterinkannesta, aseta uusi tiiviste huolellisesti paikoilleen koppaan, aseta koppa paikoilleen ja kiristä ruuvit/pultit/mutterit (momenttiin).
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Venttiilikopan tiivisteen vaihto (4A-FE)

ViestiKirjoittaja puuteknikko » 09:50 Perjantai 23 11 2012

Kiitos, vaikuttaa sopivan simppeliltä operaatiolta. En ole huomannut sen kummempaa savuttamista eikä auto myöskään merkkaile parkkipaikkaansa. Katsurikaan ei sanonut siivottomasta moottoritilasta mitään, eli tuskin vuotaa sen ihmeemmin ainakaan näkyvästi.
puuteknikko
Harrastaja
 
Viestit: 13
Liittynyt: 12:12 Keskiviikko 25 08 2010

Re: Venttiilikopan tiivisteen vaihto (4A-FE)

ViestiKirjoittaja Evreka » 21:09 Perjantai 23 11 2012

kolme 10 tai 12mm mutteria irti ja nosto, voi olla että jakopään yläkoppa piti löysätä. Tietenki tulpanjohdot ja pari letkua irti. Kiristyksessä kannattaa käyttää malttia. Jos jotain tiivistesilikonia on, niin sitä voi laittaa mutterin tiivisteisiin.
Eikös katalysaattori polta aika tehokkaasti pienet öljymäärät.
Evreka
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 60
Liittynyt: 14:24 Sunnuntai 20 01 2008

Re: Venttiilikopan tiivisteen vaihto (4A-FE)

ViestiKirjoittaja tovi » 20:13 Sunnuntai 29 01 2017

Sama homma avensiksen 4A-FE moottorissa - öljyä tihkuu hieman ja luultavasti venttiilikopan tiivisteestä. Taustatiedoksi 365 000 kilometriä.

Haynesin opas mainitsee ko. tiivisteen vaihdoin yhteydessä sytytystulppaputkien tiivisteet. Harkitsen niiden vaihtamista samalla myös, löytyykö motonetistä?

Entä tiivisteliimat ja tiivistesilikonit.
tovi
Harrastaja
 
Viestit: 19
Liittynyt: 18:11 Perjantai 23 12 2016

Re: Venttiilikopan tiivisteen vaihto (4A-FE)

ViestiKirjoittaja jip59 » 23:40 Sunnuntai 29 01 2017

Käytännössä on kuitenkin niin että jos moottorista vuotaa NIIN paljon öljyä että se näkyy öljytikussa vähenemisenä tarvitsee öljyn vaihdon välillä (olettaen vaihtovälin 10tkm ja öljyä kadota merkkien välin eli n. 1 litra) niin siitää jää aika selvät jäljet koneen kylkeen, moottoritilaan ja auton alusta on öljyllä voideltu sekä tiputtaa alleen.

Jos kyseessä on ns. hikoileminen eli vuotokohdat ovat öljyisiä ja keräävät päälleen paksun likakerroksen niin vuoto on pientä. Isompi vuoto ilmenee sillä että se "pesee" vuotopaikan ympäristön öljyn virtauksella eikä siihen ehdi tarttua irtolikaa.

Kysyjän tapauksessa väittäisin että öljy katoaa pakoputken kautta palaen moottorissa. Esim. männän öljyrenkaiden kuluneisuuden takia. Tuo vika ei pölläytä savupilveä kuten venttilinohjurien kumien vika.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Venttiilikopan tiivisteen vaihto (4A-FE)

ViestiKirjoittaja tovi » 19:57 Sunnuntai 05 02 2017

jip59 kirjoitti:Kysyjän tapauksessa väittäisin että öljy katoaa pakoputken kautta palaen moottorissa. Esim. männän öljyrenkaiden kuluneisuuden takia. Tuo vika ei pölläytä savupilveä kuten venttilinohjurien kumien vika.


Voiko tälläisessä tapauksessa vikaa diagnisoida tarkemmin ilman työlästä moottorin purkua, esimerkiksi puristuspaineita mittaamalla?

--

Kävin muuten ostamassa motonetistä valmiiksi venttiilikopan tiivisteen odottamaan että ilmat hieman lämpiää. Epäilyttää miten tiivisteliima pakkasessa käyttäytyisi.
tovi
Harrastaja
 
Viestit: 19
Liittynyt: 18:11 Perjantai 23 12 2016

Re: Venttiilikopan tiivisteen vaihto (4A-FE)

ViestiKirjoittaja jip59 » 21:56 Maanantai 06 02 2017

tovi kirjoitti:
Voiko tälläisessä tapauksessa vikaa diagnisoida tarkemmin ilman työlästä moottorin purkua, esimerkiksi puristuspaineita mittaamalla?


Käytännössä ei. Puristuspainemittauksessa saattaa tulla lähes samanlainen tulos kuin uudellakin moottorilla jos puristusrenkaat ovat kunnossa mutta öljyrenkaat loppu. Kymmeniä vastaavia tapauksia eri merkkien kanssa on eteen tullut.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"


Paluu Toyota