Hornet

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Hornet

ViestiKirjoittaja A-L » 11:29 Perjantai 09 12 2005

Olen tainnut seota.
En nimittäin pääse eroon ajatuksesta, että ostaisin tuohon käyttösaniaisen ja Escort-projektin kaveriksi Horizonin harrasteluautoksi. Toki on totuus, että Potpotpotti on ihan yhtä kankea ja ärsyttävä(ellei kankeampi ja ärsyttävämpi) kuin useimmat muutkin 80-luvun alun autot, mutta tavallista vastustamattomampi viehätys siinä on ainakin kaltaiselleni 80-luvun lapselle, joka on monet monet matkat istunut Talbot-Chrysler-ajan 1308:n(saatan muistaa mallimerkinnän väärinkin) kyydissä ja myöhemmin itse Horizonin.
Nyt sattui tulemaan vastaan huokeilla kilometreillä(190tkm) asiallisen näköinen viimeisen mallivuoden(1985) edustaja 1.3-koneella ja varsin asialliseen hintaan. Olenko minä oikeasti seonnut päästäni täysin?
Ei vain pysty vastustamaan, "Hornetti" kun alkaa jo olla harvinainen näky.
Jos ostaisin tuollaisen, ajelisin silloin kun siltä tuntuisi(lähinnä kesäisin) ja pitäisin hyvää huolta kunnes aikanaan hommaisin museokilvet...
Tahtoo.
A-L
Harrastaja
 
Viestit: 46
Liittynyt: 05:12 Perjantai 04 11 2005
Paikkakunta: Tre

ViestiKirjoittaja jansku67 » 12:47 Perjantai 09 12 2005

Kyllä tällä palstalla hullumpiakin on nähty :D
Siitä vaan, onpahan ainakin vapaa-ajalle tekemistä.
Itse ajelin 80/90 luvun taitteessa Talbot Solaralla ja mielestäni siinä oli oikein hyvät penkit. Pitemmät reissut taittuivat mukavasti paikkojen puutumatta.
Mitä niihin tyyppivikoihin tulee niin ainakin vetoakselit paukkuivat (molemmat) ja käsijarru meni lähes joka kerta jumiin käytettäessä.
Kansiremontin jälkeen konekin kolisteli vähän, lieneekö niissä nokka-akselit ollu alustapitäen huonoa tavaraa. Ainakin omassani silloin oli nokka-akseli kulunut huonoon kuntoon ja se remontti pakollinen.
Suomen kesä on lyhyt mutta vähäluminen :D
jansku67
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 98
Liittynyt: 13:04 Torstai 07 04 2005
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Ventov » 17:40 Lauantai 10 12 2005

On tässä vuosienvarrella tullut tutustuttua Horitzontin tekniikkaan varsinkin dieseliin.

Ammoisilta ajoilta löytyy myös ihan mustavalkokuvia projekti horizonista ennenkuin se tuli markkinoille.

Mielestäni kun alusta on kunnossa niin Horisko on hyvä ajettava.

1.3 tekniikka ei ole säväyttänyt ennemminkin mietin ja harkinnassa edelleen saisiko siihen asennettua MI16 koneen ja jarrut. :roll:

Dieselillä ajettiin pikkuista vajaa 500 000km ja 1.3 on ajussa edelleen isukin metsästys autona.
Taivaspaikka hakusessa, kärsimys kasvattaa luonnetta.
Ventov
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 400
Liittynyt: 18:51 Tiistai 06 04 2004
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja A-L » 05:54 Maanantai 12 12 2005

Tässä yksilössä ei kuulemma vetonivelet pidä ääntä, pallonivelissä oli tämänhetkinen omistaja huomannut väljyyttä, mutta katsastuksesta oli mennyt läpi.
Kone pitää ääntä, kuten vanhan auton kone pitää, mutta mitään erikoista ei pitäisi olla.
Keväämmällä, talven mentyä kun viitsii tuon Sunnyn myydä pois niin Hornetti saapuu.

Tuollahan muuten oli jo yksi topic liittyen 405-pösön koneen tunkemiseen Horizoniin. Tiedä kuinka siinä kävis, varsinkin jos MI16 koneen jarruineen laittaisi... tokkopa tuntuisi enää Polpotilta. :)
A-L
Harrastaja
 
Viestit: 46
Liittynyt: 05:12 Perjantai 04 11 2005
Paikkakunta: Tre

ViestiKirjoittaja Ventov » 09:54 Maanantai 12 12 2005

Polpotin jäköpää piti uusia vaikka ei ollut ajettu vielä 200 000 km.

Ei ole kalliita osia mutta teetättää vähän töitä, kyseinen yksilö kyllä käytiin kokonaan läpi.

Taka-akseli on myös hyvä ruostumaan puhki ja hitsaamistahan ei suositella. :wink:
Taivaspaikka hakusessa, kärsimys kasvattaa luonnetta.
Ventov
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 400
Liittynyt: 18:51 Tiistai 06 04 2004
Paikkakunta: Kuopio


Paluu Talbot