Kaasupoljin

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Kaasupoljin

ViestiKirjoittaja IhanTunari » 15:15 Maanantai 03 01 2005

Terve!

Talbottini jäi naapurin pihaan oltuaan pari päivää parkissa. Sitä ennen toimi ihan hyvin, paitsi sateella sammuili tai ei käynnistynyt lainkaan. Nyt on kuitenkin ilmeisesti uusi vika/ongelma: auto käynnistyy mutta ei reagoi kaasupolkimeen mitenkään, eli polkimen painaminen ei anna lisää kaasua. Ryyppy toimii normaalisti ja eilisen sateen jälkeen kuivuttuaan Talbot käynnistyy kyllä - ja pysyy käynnissä jopa ilman ryyppyä ja kaasupoljin ylhäällä!

Onko muilla esiintynyt samaa ongelmaa? Mistä todennäköisesti johtuu ja onko helppo korjata itse? Jokin lienee jumissa...

Jos joku osaa neuvoa, olkaa ystävällisiä ja Vääntäkää Rautalankaa. Olen autojen suhteen aivan urpo enkä tunne ko. yksilön historiaa.

Ja vielä: jos/kun en itse osaa vikaa korjata, voiko joku omasta kokemuksesta suositella luotettavaa korjaamoa Turun alueella.

Kiitos etukäteen vastaajille!
Nimikin sen sanoo: en tiedä autoista mitään...
IhanTunari
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 14:09 Maanantai 03 01 2005
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Jante » 19:05 Maanantai 03 01 2005

Kaasuvaijeri ja rikastimen(eli "ryypyn") toiminta pitäisi tarkastaa. Ryyppyläpän toiminnan voi katsoa itsekin, kun vetää vaikka auton sammuksissa ollessa ryypyn päälle kokonaan ja ottaa imuputken pois kaasuttimesta. Silloin on nähtävissä kaasuttimen ilmanotto. Ryypyn ollessa täysin päällä läpän pitäisi sulkea kaasuttimen kurkku kokonaan(kaksikurkkuisessa kaasuttimessa vain ns. ensiökurkku on suljettuna ryypyn maksimiasennossa).

Kun rikastin on pois päältä, läpän pitäisi olla kääntyneenä aivan pystysuoraan jolloin se sallii maksimi-ilmavirtauksen kaasuttimeen. Kaasuvaijerin toiminta kannattaa myös tarkistaa, jumittaako se johonkin, onko esimerkiksi säikeitä katkennut/repsottamassa.

Koska sinulla on saattanut olla myös jotain kosteusongelmia sytytysjärjestelmässä ym., olisi erittäin hyvä jos olisi mahdollista sulattaa autoa pari päivää lämpimässä tallissa. Jolllei tallia ole, yksi mahku on viedä auto vaikkapa lämmitettyyn maksulliseen maanalaiseen parkkihalliin, ainakin suurimmissa kaupungeissa on sellaisia. Vaikka se maksaa, se voi selvittää monta kosteusongelmaa!
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja jate2 » 19:05 Maanantai 03 01 2005

Kaasuvaijeri poikki, tai muuten vaan yhteys polkimelta kaasariin kadonnu.
ÄÄH, ...tana, anna LEKA!!!
jate2
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18:07 Maanantai 09 02 2004
Paikkakunta: Tampere


Paluu Talbot