Miten erottaa ATE, DBA/Bendix vai Girling ?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Miten erottaa ATE, DBA/Bendix vai Girling ?

ViestiKirjoittaja hasame » 14:00 Perjantai 11 06 2004

Miten tunnistan, onko Talbot Horizonissa -84 ATE, DBA/Bendix vai Girling levyjarrut edessa ja mitkä näistä on rumpujarrut takana ? Mieluiten purkamatta mitään tai edes pyöriä irrottamatta. Jarrupääsylinterissä lukee DBA 20, voiko siitä päätellä mitään?

Kiitoksia!
hasame
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 13:33 Perjantai 11 06 2004
Paikkakunta: Kirkkonummi

ViestiKirjoittaja Jante » 14:04 Perjantai 11 06 2004

Valitettavasti tuo jarrupääsylinterinkään teksti ei kerro, mitkä jarrut ovat, koska monissa autoissa on käytetty etu- ja taka-akselilla eri valmistajan jarrukomponentteja(esimerkiksi eräässä autossa etuakselilla Lucas(Girling) ja taka-akselilla Ate).
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja T.A. » 15:17 Perjantai 11 06 2004

Ja kun kyseessä on vanha Horisko, ei taida tietää mitenkään muuten kuin katsomalla... :oops:
T.A.
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 236
Liittynyt: 21:24 Keskiviikko 10 04 2002
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja hasame » 15:46 Perjantai 11 06 2004

Myös yleisemminkin, eli ei pelkästään Horizonia koskien, miten jarrusatulasta näkee päältä, onko se ATE, DBA/Bendix vai Girling, jos ei löydä ATE tai DBA -tekstiä sivusta?

Jarrurumpu pitänee siis avata, miten sieltä sitten näkee mikä tyyppi?
hasame
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 13:33 Perjantai 11 06 2004
Paikkakunta: Kirkkonummi

ViestiKirjoittaja lekaseppä » 08:54 Lauantai 12 06 2004

Tuppaa menemään passikuvatunnistukseen, ellei ole vanha tuttu. Esim VAG:n vanhuksissa Girlingin jarruikeistä voi löytää nimenkin kun tarpeeksi ruostetta piikkaa pois. ATE ( Teves ) ei muistaakseni kerro nimeään. Girlingissä on liuissa paljemalliset suojakumit, ATE:ssä taas ei palkeita.
lekaseppä
AutoGuru
 
Viestit: 1143
Liittynyt: 15:20 Tiistai 18 11 2003

ViestiKirjoittaja T.A. » 09:32 Lauantai 12 06 2004

Vähän vinkkejä:

etupää:

ATE ja Girling lähes samannäköiset, erona lähinnä palojen asennussarja.
Ate lyötävillä sokkatapeilla, Girlingin tapeissa ne irtonaiset lankasokat päistä läpi. Ihan siis samalla lailla kuin kaikissa samanikäisissä autoissa.
Molemmissa pala on samannäköinen suorakulmainen, "korvat" ylänurkissa symmetrisesti.

Bendixin vehkeistä vaikeampi antaa "järkeviä" tuntomerkkejä...??
Eli jollei vaikuta kummaltakaan ylemmältä, niin lienee Bendix 8)

takapää:

Jarrukilven sylinterinreiästä tietää minkä merkkiset sisäkalut sieltä löytyy.
-Bendix pyöreä reikä
-Girling ovaali pystyreikä
-Ate pyöreä reikä, keskellä ylhäällä ovaali "huippu"...

josko näillä pääsis jyvälle?
T.A.
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 236
Liittynyt: 21:24 Keskiviikko 10 04 2002
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Jante » 06:41 Maanantai 14 06 2004

Hyviä neuvoja nuo T.A:n antamat.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:36 Maanantai 14 06 2004

Talboteissa oli auton mukana lappu johon oli merkitty mitä jarruja & sähköjä ko autoon oli koottu. Usein se vaan on kadonnut omistajien vaihdosten mukana...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 11:36 Maanantai 14 06 2004

Tuollainen lappu olisi erittäin hyödyllinen! Ainakin jatkossa, jos itse vaihtaa jotain osia autoonsa, kannattaisi väsätä tuontapainen lappu, ettei tarvitse myöhemmin enää toistamiseen tiirailla komponenttien tyyppejä.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 16:41 Maanantai 14 06 2004

Taisivat sitten Peugeotin pojat todeta moisen lapun turhaksi kun Talbot 309:n maailmalle omissa nimissään pistivät... Niissähän on tuo sama Ate/Bendix/Girling-helvetti kuin vanhemmissakin Talboteissa. Yhden kerran olen saanut jarrujen merkkiä kysyttäessä vastauksen asiakkaalta, muina kertoina asiakkaan naama on venähtänyt.

Kertokaapa muuten joku viisas, mikä yleensäkään on takana näissä monien valmistajien käyttämässä tavassa, että autossa voi olla sattumanvaraisesti monen eri merkkisiä jarruosia? Kuten juuri ranskalaisten Ate/Bendix/Girling, Opelin Ate/Delco, Volvon Ate/Girling jne jne... Ja vieläpä niin että etu- ja takapäässä voi olla eri merkkiset. Tätä me tääl Salos ollaan miätitty niimmaan perkeleesti ja tasaseen. :)
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja lekaseppä » 17:50 Maanantai 14 06 2004

Taitaa olla syynä tuo JOT-periaate höystettynä tarjouskilpailulla? Tehdas pitää minimivarastoa ( JuuriOikeaanTarpeeseen ) ja hintakilpailusyistä jarrualihankkijoille tehdään määräaikaisia sopimuksia. Tänään Girlingit 1000:autoon, huomenna... Tämä ei ole uusi ilmiö, minulla oli joskus -65 mallin Cortina GT , jossa oli parin kuukauden valmistusjaksolle saatu kolmenlaisia etujarruja kahdenlaisiin perssoneihin. Väliin ikeet etupuolella väliin takapuolella... valmistusnumeroa sai syynätä tarkkaan!
lekaseppä
AutoGuru
 
Viestit: 1143
Liittynyt: 15:20 Tiistai 18 11 2003

ViestiKirjoittaja cedricfan » 06:45 Tiistai 15 06 2004

Jep, alihankkijoita kilpailuttamalla saadaan valmistus- & varastointikulut alas. Se ei paljoa paina miten auton omistaja löytää joskus vuosien päästä osia siihen... Toinen asia on laatu: tuskinpa hinnan tolkuton venytys mahdollisimman alas on pidemmän päälle ainakaan laatua nostavaa! Ennemminkin tullaan siihen tilanteeseen jossa selvitään takuuaika mahdollisimman pienillä reklamaatioilla, ja sen jälkeen saadaan hyvät jälkimarkkinat. Tehtaalle huonointa on auto, joka on liian kestävä: varaosia ei myydä eikä omistaja koe vaihtamistarvetta vanhan vielä toimiessa moitteetta 8O
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 16:04 Tiistai 15 06 2004

Tuo on sinänsä kyllä järkeenkäypää, mutta vastaavasti sitten taas ihmetyttää, että miksi joissakin autoissa on samanmerkkiset prujut koko mallin elinkaaren ajan, esimerkkinä nyt vaikka tuo oma Riesa, jossa on samat Ate/Teves-satulat ja levyt alusta loppuun.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja Jante » 17:31 Tiistai 15 06 2004

No, rakkahin Voorttimies, Talbotin kohdalla voisin arvailla, että kun valmistusmäärät ovat pieniä, pitää ostaa komponentteja aina sieltä, mistä sattuu kulloinkin saamaan. Talboteja tehtiin muuten Ukissa noin 32000 kpl, joista pikku-Talboteja oli about 17000.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 18:42 Tiistai 15 06 2004

Pitääkö minun alkaa huolestua, kun Jante minua rakkaaksi jo alkaa kutsua...? :lol:

Itse asiassa luulisi sitä nyt autotehtaalla olevan pysyvä diili komponenttitoimittajan kanssa, ettei tarvitse eri merkkisiä osia kesken kaiken alkaa autoihin laittamaan. Mainituista jarruvalmistajista jokainen on kyllä sen verran iso, ettei toimitusvaikeuksia voi syntyä ainakaan kapasiteetin puutteen takia. Ei Talbot muuten nyt mikään ihan mitättömänkään kokoinen pulju sentään ollut ja kyllä Horizoniakin maailmalle sentään melkoinen määrä tungettiin.

Lisäyksenä vielä, että ilmeisesti eri autotehtailla on sitten erilainen määrä rahaa käytettävissä osiensa hankkimiseen, jos joidenkin pitää kustannussäästön takia vaihdella osatoimittajaa miten sattuu, kun jotkut taas pitävät sen samana. Ja vieläpä eri automallienkin välille on vissiin jaettu budjettia eri määrä, kun jossakin mallissa näitä eroavaisuuksia ei ole ja jossain on, samanikäisissäkin malleissa.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Seuraava

Paluu Talbot