Pösön kone 10 yli kolmeen

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Pösön kone 10 yli kolmeen

ViestiKirjoittaja Japo » 04:02 Keskiviikko 10 03 2004

Pösö ja talbottihan on aika pitkälle samaa sukua. Kuinka mahtaa pösön kone (405) mahtua talbottiin? :) Itellä on ollut pari 1510, mutten muista minkä näköinen pata siellä on.

**Japo**
Japo
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 08:50 Maanantai 19 01 2004
Paikkakunta: Urjala

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:14 Keskiviikko 10 03 2004

Ainoa moottori jota meillä oli molemmissa on Diesel-1,9 :cry: Talbotin G-bensakoneita ei ollut enää 405sessa, vaan siinä on XU-koneet (Suomessa siis)
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9992
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

xu kone

ViestiKirjoittaja tapsao » 21:13 Tiistai 03 01 2006

kyllä sinne405 sen bensakone sopii,ja kun on dieselinpapereilla saa laittaa 1.9l
tapsao
Harrastaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: 18:48 Keskiviikko 18 05 2005
Paikkakunta: loimaa

Re: Pösön kone 10 yli kolmeen

ViestiKirjoittaja joujoe » 09:40 Tiistai 02 06 2009

Niin, millähän muutoksilla esim. Pösön 1,6 sopii talbot 1510:n? Sopiiko se suoraan 5-v vaihdelaatikkoon, joka periaatteessa on esim. Peugeot 305:nkin laatikko, vai onko laatikkoa ja kytkintä muokattu Talbotin Simca 315-koneita varten? Ainakin kytkinpaketti talbotin 1,5 ja pösön 1,6-koneeseen on sama. Onko koneen kallistuskulmat samat? Piti vaihtaa talbottiin 1,3 kone ja 4-v laatikko, kun ehjiä 1,5 koneita ei enää löytynyt ja 1,3 ei mennyt tuohon uudempaan 5-v laatikkoon paikalleen. Simca 1100:n/fiatin(?) 4-v vaihteisto on niin karmea hökötys viisivaihteiseen verrattuna etten ihmettele enää mistä Talbottien huono maine sitten juontui. Viisivaihteinen on luksusauto nelivaihteiseen verrattuna, vaikka päällepäin samalta näyttääkin. Tämä 1,3 olisi hyväkuntoinen, mutta se on vuodelta 82 eikä siksi sovi mihinkään parempaan vaihdelootaan (sopiiko uudempien 1,3:sten 5-v?). Pitäisi saada vaihdettua alkuperäinen 5-v paikalleen, mutta siihen pitäisi löytää sopiva kone. Miten Pösön 1,4? Diesel ilmeisesti vaatisi tukevammat keularakenteet ja uudet sähköt ja polttoainesysteemit?

Muistaako joku Talbotin nelivaihteisilla versioilla ajanut, että vaihdevivulla ei olisi minkäänlaisia määrättyjä liikeratoja? Vaihteet joutuu arpomaan summassa, ja ne roksahtavat päälle vasta liikeratojen äärirajoilla. Välimatka kakkosen ja ykkösen välillä puolisen metriä, kakkosella kepin joutuu survomaan kuskin penkkiä vasten, muuten menee nelonen. Pakki löytyy repsikan penkin puolivälistä, sitä ei saa päälle jos joku istuu siinä. Olisiko sittenkin vivustossa vikaa, eihän tällainen voi mennä katsastuksesta läpi? Viisivaihteisen vaihteiston vivun liikerata oli kymmenen sentin sisällä ja aivan kuin mistä tahansa nykyautosta.
joujoe
Harrastaja
 
Viestit: 11
Liittynyt: 16:03 Tiistai 28 10 2008

Re: Pösön kone 10 yli kolmeen

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:13 Tiistai 02 06 2009

Kyllä se vaihteidenarvontaseiväs oli sellainen jo tuoreenakin, noita Talboteja kun tuli ajettua kohtuu tuoreeena silloin 80-luvun alussa. Toisaalta esim vanhempien Minien keppi oli yhtä mielenkiintoinen laite, mittaakin puoli metriä...
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9992
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Pösön kone 10 yli kolmeen

ViestiKirjoittaja joujoe » 08:52 Keskiviikko 03 06 2009

Mini kyllä oli omaa luokkaansa, samoin Datsun 100 A. Ilmeisesti Ministä kopioitiin myös onnistunut vaihteensiirto 100 A:han, moottorihan Datsunissa oli selvää sukua brittitekeleille. Taisi molemmat olla merkkinsä A-sarjan moottoreita nimiltäänkin jos en väärin muista.
joujoe
Harrastaja
 
Viestit: 11
Liittynyt: 16:03 Tiistai 28 10 2008

Re: Pösön kone 10 yli kolmeen

ViestiKirjoittaja BA » 21:52 Torstai 04 06 2009

joujoe kirjoitti:Mini kyllä oli omaa luokkaansa, samoin Datsun 100 A. Ilmeisesti Ministä kopioitiin myös onnistunut vaihteensiirto 100 A:han, moottorihan Datsunissa oli selvää sukua brittitekeleille. Taisi molemmat olla merkkinsä A-sarjan moottoreita nimiltäänkin jos en väärin muista.


100A:n laatikon vivustossa on kourallinen valkoisia muoviheloja, materiaali on kuin kertakäyttölusikoissa. Ja ne menevät kahdessa vuodessa. Kun tilalle vaihtaa kumiset tai parempaa muovia olevat, keppi jämäköityy täysin, eikä osu enää rystyset lämmityslaitteeseen tai kaverin polveen.

Samoja muoviholkkeja on melkein kaikissa vipuvälitteisissä japsilaatikoissa, ja niitä saa merkkiliikkeestä parilla eurolla.
Tallissa parhaillaan yhdeksän Datsunia, Suzuki, Honda ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 845
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Pösön kone 10 yli kolmeen

ViestiKirjoittaja jahvetti » 11:10 Keskiviikko 23 09 2009

Mikset korjaa sitä 1.5 konetta! Sehän on oikein hyvä ja vääntävä kone! Itse vedin aikoinaan vaunua ja oli parempi veturi kun Saab 900 kahden litran koneella. Muutenkin oli parempi ajaa! !,3 saa paremmaksi jos löytää jostakin simca 1100 specialin nokka-akselin ja tupla kaasarit, sillä saa eloa kyseiseen myllyyn, ko. autossahan oli 1,3 kone eli päältäpäin samannäköinen mylly kuin talbotissa se oli vaan virkeämpi. autosta ei tule kovilla kierroksilla ajettava rallikone vaan ihan mukava laite! Polttoaineenkulutus ei nouse vaan taitaa jopa laskea! Nokka-akselin hiojilta voisi löytyä arvot jolloin vakio-akselista saisi semmoisen.
nyhrääjä
jahvetti
Harrastaja
 
Viestit: 20
Liittynyt: 16:18 Maanantai 19 02 2007
Paikkakunta: kuopio

Re: Pösön kone 10 yli kolmeen

ViestiKirjoittaja joujoe » 21:26 Sunnuntai 27 09 2009

Purin sen 1,5-koneen ja tuhot on niin suuret ettei kannata korjata. Mäntä oli tippunut paloina öljypohjaan, 1 kiertokanki mutkalla, iso reikä sylinteriputkessa ja jäähdytyskanavat päreinä. Oli kyllä ajossa ollessaankin niin väljä että nykyinen timmi 1,3 on ärhäkämpi (melko paljon hiljaisempi myös), varmaan edellisellä omistajalla oli se 1,5 keittänyt tai leikannut kiinni. Parempi 1,5-kone on kyllä tiedossa jos viitsin joskus vielä koneenvaihtoon ryhtyä. Saab 900 kaasarikoneella on kyllä niin hengetön auto että sen voittaa jo melkein 1,3-talbottikin. On tullut saabillakin ajettua. Tämä 1,3-motti on hieman väliaikainen ratkaisu, että Talbotti saatiin edes liikkuvaan kuntoon pellolta ruostumasta.
joujoe
Harrastaja
 
Viestit: 11
Liittynyt: 16:03 Tiistai 28 10 2008

Re: Pösön kone 10 yli kolmeen

ViestiKirjoittaja Ventov » 21:27 Tiistai 27 10 2009

Vieläkin kuumottaa laittaa 405 MI16:sen kone Talbot Horisontin 1.9D keulalle 8)
Ei vaan taida jaksaa alkaa roplaamaan :oops:
Taivaspaikka hakusessa, kärsimys kasvattaa luonnetta.
Ventov
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 400
Liittynyt: 18:51 Tiistai 06 04 2004
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pösön kone 10 yli kolmeen

ViestiKirjoittaja automies » 23:17 Torstai 31 12 2009

Mi16 koneen pitäis aika murheetta mennä tohloppiin mutta taitaa suomen ihanat lait tulla vastaan. Mallisarjan suurimmasta koneesta (voi olla eri koneet) Kuutiot saa kasvaa 25%. Suurin on 1.9D eli keulalle voi änkeä 2.375cc koneen. Paino saa kasvaa 20% josta 10% täytyy kompensoida keulaa muuten keventämällä. 1.9D on myös painavin ja varsin raskas möykky joten sen puolesta ei ole ongelmaa.Tehot saa kasvaa 20% suurimmasta alkuperäisestä mallista josta Mi16 160Hv taitaa mennä pahasti yli. 205 1.9gti:n 130hv saattais just mennä 1310 turbon tehoihin. Niitä on uutena rekisteröity suomeen viisi ja niistä on yksi vielä jopa jäljellä. Saattaahan olla joitain tehokkaampiakin malleja ollut ja mikäli niiden tekniikoista ja alustoista jotain dokumenttia löytyy niin ei sitten muuta kuin konetta keulalle. Mikä onkaan sen mukavampaa kuin nöyryyttää aliarvostetulla autolla joku juppi härveli... EI MIKÄÄN (siis housut jalassa).
Kaiken voi korjata. ihminen ne on tehnytkin.
automies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 58
Liittynyt: 17:22 Keskiviikko 19 12 2007


Paluu Talbot