Suzuki ignis neliveto

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Suzuki ignis neliveto

ViestiKirjoittaja ruikuli » 15:56 Sunnuntai 19 01 2014

Tuli ostettua moinen neliveto ignis ja nyt mietityttää että toimiiko neliveto kunnolla. Jostain luin että igniksellä ei voi tehdä kässärikäännöksiä, koska nelivedon takia jarruttaa myös eturenkaat! pitääkö moinen paikkaansa? itse ainakin pystyn tekemään kässärikäännöksiä. Mielenkiinnosta kokeilin myös nostaa etupään ylös eli eturenkaat ilmaan. Laitoin koneen käyntiin ja vaihteen ykköselle, niin jonkinverran se vastusti kytkintä nostaessa, mutta kone ei kuitenkaan sammunut ja eturenkaat jäi tyhjäkäynnillä pyörimään! Kuuluuko olla näin? jos ei, niin missähän vika mahtais olla?
ruikuli
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 15:54 Sunnuntai 19 01 2014

Re: Suzuki ignis neliveto

ViestiKirjoittaja seppo1 » 17:35 Sunnuntai 19 01 2014

ruikuli kirjoitti:Tuli ostettua moinen neliveto ignis ja nyt mietityttää että toimiiko neliveto kunnolla. Jostain luin että igniksellä ei voi tehdä kässärikäännöksiä, koska nelivedon takia jarruttaa myös eturenkaat! pitääkö moinen paikkaansa? itse ainakin pystyn tekemään kässärikäännöksiä. Mielenkiinnosta kokeilin myös nostaa etupään ylös eli eturenkaat ilmaan. Laitoin koneen käyntiin ja vaihteen ykköselle, niin jonkinverran se vastusti kytkintä nostaessa, mutta kone ei kuitenkaan sammunut ja eturenkaat jäi tyhjäkäynnillä pyörimään! Kuuluuko olla näin? jos ei, niin missähän vika mahtais olla?


Tulipa luntattua TM:n koeajoselostuksesta. Eli vaihtoehtoja kaksi, joko sinulla ei olekaan nelivetomalli (jos 1,3:lla moottorilla) tai sitten etu- ja takavedon välissä oleva viskokytkin ei toimi. Eli tällainen etupään ylösnosto ei estä nelivetoversiota yrittämästä liikkeellelähtöä.
Jollet pysty kykenemään, ei kannata ruveta alkamaan.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 753
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002

Re: Suzuki ignis neliveto

ViestiKirjoittaja ruikuli » 20:22 Sunnuntai 19 01 2014

Kyllä se 1,5 neliveto on. Kuinka hanakasti tuollainen viskokytkin ottaa kiinni? eli jos olen ymmärtänyt oikein, niin jos eturenkaat on ylhäällä eikös silloin auton kuitenkin pitäis liikkua ihan kunnolla eteenpäin? tosin tossa testissä minkä tein eli etupään nostossa, mulla oli käsijarru päällä, mutta eikös tällöin auto pitäisi sammua?
ruikuli
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 15:54 Sunnuntai 19 01 2014

Re: Suzuki ignis neliveto

ViestiKirjoittaja BA » 12:16 Maanantai 27 01 2014

Ei, koska siellä ei ole minkään valtakunnan lukkoa tasauspyörästössä saati jakolaatikossakaan. Tällöin käsijarru estää (tai yrittää estää) renkaiden pyörimisen ja näin ollen jakolaatikko pyörii vain tyhjää takapään osalta, siis tässä tapauksessa pyörittää vain vapaana olevia eturenkaita.

Ei tuo mikään maastoauto ole jossa saa lukkoon joka pyörän erikseen ja vielä jakolaatikonkin.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Suzuki ignis neliveto

ViestiKirjoittaja seppo1 » 21:33 Maanantai 27 01 2014

BA kirjoitti:Ei, koska siellä ei ole minkään valtakunnan lukkoa tasauspyörästössä saati jakolaatikossakaan. Tällöin käsijarru estää (tai yrittää estää) renkaiden pyörimisen ja näin ollen jakolaatikko pyörii vain tyhjää takapään osalta, siis tässä tapauksessa pyörittää vain vapaana olevia eturenkaita.

Ei tuo mikään maastoauto ole jossa saa lukkoon joka pyörän erikseen ja vielä jakolaatikonkin.


Kyllähän tuo viskokytkin käsittääkseni on sitä varten, ettei veto siirry kokonaan etupyörille. Etu- ja takatasauspyörästöissä ei ilmeisesti ole lukkoa, mutta viskokytkin kytkeytyneenä pitäisi ainakin yhden etupyörän ja yhden takapyörän pyöriä.
Jollet pysty kykenemään, ei kannata ruveta alkamaan.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 753
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002


Paluu Suzuki