legacy ja ojanpohja

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

legacy ja ojanpohja

ViestiKirjoittaja gis » 14:48 Torstai 20 03 2003

Kunpahan kysyn: Onkohan Subaru Legacy 1990 50/50 vai 60/40 - vetoinen?

Siis kun on käsittämättömän arvaamaton ja aikoo lähteä toisinaan jopa 40 km/h käsistä. Itse olen saanut sen hieman vauhtia pudottamlla ja varovasti kaasulla oikaisemalla pysymään tiellä (noh, kerran pari olen töksäyttänyt penkkaan kevyesti), mutta tuntuma on ollut minullakin että "onpa mahdoton". Nyt vaimoni täräytti 70 km/h ojanpohjalle (ajoi hiljempaa kuin muu liikenne keskimäärin) ja ei ymmärrä, miksi niin kävi. Liukasta toki oli, mutta tuo nopeus... Minä ajelen hieman turhankin reippaasti, kilometrejä vuodessa keskimäärin 35 000, edellinen autoni oli V6 Volvo joten vika ei ole siinä, etteikö olisi tottunut talvikelillä liukkaaseen autoon ja eri keleihin. Tietysti nelivedoilla tuo perstuntuma on aika olematon, mutta että lähtee silloin tällöin täysin varoittamatta reilusti alle satasessa käsistä ja sen jälkeen ei ole mitään tehtävissä??? En ole keskimääräistä huonompi kuljettaja, jos semmoinen nyt ensimmäisenä mieleen juolahtaa, vaimo nyt ei hirveän paljoa aja (ehkä vuodessa 15 000 km hänkin).

Niin siis toinen kysymys eli olisko mielipidettä: Voisko tuossa autoyksilössä olla jokin yksinkertaisesti rikki? Miten näkysi, jos tasauspyörästön lukko (kait siinä on se?) tai jokin nelivedon ohjausjärjestelmä toimisi miten sattuu? Siis voiko esim. vasen takapyörä olla eri synkronissa kuin muut pyörät ja pyöriä mihin tahtiin sattuu eritoten jos sen tai kaikkien renkaiden alle sattuu liukas paikka? Nivelistä ei kuulu eikä tunnu ylimääräisiä, eikä iskareistakaan.
gis
Harrastaja
 
Viestit: 34
Liittynyt: 13:01 Maanantai 10 02 2003

ViestiKirjoittaja Datsunisti » 11:11 Torstai 27 03 2003

Eiköhän se liene liki 50/50 vetoinen.
Pari kysymystä:
Onko kepistä valittava vai jatkuva 4 WD?
Onko edessä ja takana samanverran kuluneet renkaat?
Datsunisti
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 154
Liittynyt: 22:28 Sunnuntai 29 12 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Jante » 13:57 Torstai 27 03 2003

Subaruissahan on käsittääkseni kaikissa jatkuva neliveto :?: (Paitsi etuvetoversioissa...heh)
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja ketju » 15:20 Torstai 27 03 2003

On myös kytkettävällä nelivedolla.
ketju
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 174
Liittynyt: 15:10 Tiistai 12 11 2002
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Datsunisti » 01:00 Perjantai 28 03 2003

Onko pakko ottaa joka asiaan kantaa vaikkei tietäisi asiasta mitään?
Kysyä voi tietysti aina asiallisesti.

Subarussa on käytännössä ainakin kolmea erilaista nelivetoa.
Alennusvaihteella kepistä valittava, sähköisesti päälle laitettava (1-nop) ja jatkuva viskolla varustettu.
Koska noissa muissa, kuin jatkuvassa nelivedossa, ei ainakaan vanhemmissa malleissa ole viskoa, varsinkin kuivalla kelillä erilainen rengaskoko edessä ja takana tekee kovan paukkeen ja voi jopa rikkoa jotakin.
Talviliukkailla tämä varmaan taas ei niin hyvin ilmene, vaan voi tehdä autosta tuollaisen aika yllätyksellisen ajettavan.
Datsunisti
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 154
Liittynyt: 22:28 Sunnuntai 29 12 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Jante » 10:15 Perjantai 28 03 2003

Viskokytkimellä varustettu nelivetoinen auto on käytännössä melkein aina kaksivetoinen...vasta kun luisto on tietyn suuruinen, loput kaksi pyörää alkavat vetää. Tällainen auto on esimerkiksi kaarreajossa liukkaalla todella arvaamaton :!:
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja ninni » 01:57 Lauantai 29 03 2003

8O te ette vissiin autolla ole ajaneet.oikea auto on nelivetoinen,eikä ne ole arvaamattomia.nelivetoinen käyttäytyy periaatteessa kuin takavetoinen,mutta ääritilanteessa pysyy paremmin tiellä kuin muut,ja oikenee mutkassa.ajoin henkilöautomallista nissania yli 10 vuotta,ja subarua vähemmän,koska ei kestänyt.yksi mikä tulee mieleen,niin rengashalkaisija jos heittää,niin auto välillä voi heittää poikittain,se on helppo todeta napin takana olevassa nelivedossa,silloin neliveto ei heti lähde pois haluttaessa.heti kun peruuttaa se lähtee pois.siis vaikka olisi samat renkaat ,niin niissä voi olla esim.kudosvika.silloin akselit jumittavat välillä(niin sanotuissa,ei haistelevat nelivedot).
nissaaja
ninni
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 21:44 Lauantai 15 03 2003

ViestiKirjoittaja Datsunisti » 02:12 Lauantai 29 03 2003

Ei näytä olevan paljon Jantella käsitystä jatkuvanelivetoisen Subarun käytöksestä.
Suosittelen kunnon koeajoa seuraavilla liukkailla keleillä.
Mielestäni kaikki etu- tai takavetoiset ovat yllätyksellisempiä käytökseltään kuin tuollainen viskolla varustettu neliveto.
Tietysti silläkin voi tulla yllätyksiä, mutta silloin ollaan ihan eri nopeuksissa kuin 2 wd:llä voisi ajaakaan.
Jarrutuksissahan ei ole juuri enempää pitoa kuin 2-vetoisella.
Saahan tuollaisen rajulla kaasunkäytöllä perän luisuun (yliohjautumaan) takavedon tapaan mutta ei tarvii löysää kesken kaarteen vaan saa mennä talla pohjassa.
Ajossa ei yhtään huomaa missään vaiheessa mitään kaksivetoisuutta.
Datsunisti
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 154
Liittynyt: 22:28 Sunnuntai 29 12 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Jante » 14:29 Lauantai 29 03 2003

Olen ajanut pitempiä matkoja Audi Quattrolla sekä muutaman kymmenen kilometrin koeajon Subaru Impreza WRX:llä, eli tehokkaista nelivetoautoista on kokemusta. Näiden kahden kanssa ei ollut mitään ongelmia, vaikka kaasunkäyttö oli reipastakin.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja gis » 12:00 Keskiviikko 18 06 2003

Jaah, palaanpa nyt aikojen päästä samaan teemaan. Eli ko. ajoneuvo on tyyppiä "jatkuva neliveto", ja vaimon kaasunkäyttö ei takuulla ole reipasta (ärsyttävän saamatonta pikemminkin). Eli ihmettelen edelleen. Oiskohan talvirenkaissa vyövika... vetoakselin päät tosin on hieman väljät...
gis
Harrastaja
 
Viestit: 34
Liittynyt: 13:01 Maanantai 10 02 2003

ViestiKirjoittaja Roadrunner » 08:44 Sunnuntai 29 06 2003

Kai kudosvian huomaisi täristyksenä nomaalitilanteissakin?
Ja pahempi vyövika näkyy yleensä päälle kuhmuna gummissa.
Miten soralla, ootko paljon ajellu sorateitä? Onko samaa vaivaa?
Roadrunner
AutoGuru
 
Viestit: 531
Liittynyt: 12:21 Keskiviikko 23 04 2003
Paikkakunta: Akaa

ViestiKirjoittaja gis » 12:35 Sunnuntai 27 07 2003

Kylläpä sorallakin tulee ajettua. Ohjaus on jotenkin epätäsmällinen edelleen, vaikka uudet gumit paljon vaikuttivatkin.
gis
Harrastaja
 
Viestit: 34
Liittynyt: 13:01 Maanantai 10 02 2003

ViestiKirjoittaja jate2 » 18:29 Maanantai 09 02 2004

Onko ne vetoakselin päät sisä vai ulkopäistä väljät ja edestä vai takaa? Onko renkaissa täsmälleen sama ympärysmitta (samaa merkkiä, EI uusiorenkaita!!!) ??? Onko neliveto kytkettävä vai "automaattinen"? jos on tämä silikonivatkain, niin katso onko konehuoneessa, tulipellin vieressä tai siinä lähellä (oik. puolella) yksinäistä sulakepesää, voi olla kansi missä lukee FUSE. pistä sinne 10A sulake (latta) niin auto muuttuu etuvetoiseksi ja katso muuttuuko käytös tällä...
Jos on se sulakepesä, niin siihen AINA sulake kun auto ajetaan jarrudynamometrille!!! Nelivetoja on rikottu kats. konttorilla ja yleiskorjaamolla aika rutkastija "ompa halpaa"...
ÄÄH, ...tana, anna LEKA!!!
jate2
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18:07 Maanantai 09 02 2004
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Mä vaan » 11:44 Lauantai 20 01 2007

Jante kirjoitti:Viskokytkimellä varustettu nelivetoinen auto on käytännössä melkein aina kaksivetoinen...vasta kun luisto on tietyn suuruinen, loput kaksi pyörää alkavat vetää. Tällainen auto on esimerkiksi kaarreajossa liukkaalla todella arvaamaton :!:

Tämä voi päteä muilla merkeillä, mutta Subarulla viskoa ei käytetä kytkimenä vaan keskitasauspyörästön lukkona. Normitilanteessa veto siis jaetaan tasan kaikille neljälle pyörälle ja jos edessä tai takana alkaa sutia pyrkii visko lukitsemaan keskitasauspyörästön.
Itse en noita viskovetoisia "nelivetoja" edes harkinnut, vaan valitsin Subarun jolla pääsee 8)
Mä vaan
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 11:34 Lauantai 20 01 2007


Paluu Subaru