kaasutin huolia

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

kaasutin huolia

ViestiKirjoittaja vilpertti » 14:15 Torstai 20 01 2005

Osaako kukaan kertoa voiko automaattiryyppyä säätää,autoni on 87
4wd farmari leone.

Olen avannut ryyppykotelon pari kertaa ja se näyttää olevan ehjä siis silmämääräisesti


Ongelmana on ryypyn jääminen osittain päälle,se kyllä lähtee pois "päältä ,mutta ajettaessa osa kaasulla ryyppy menee uudelleen päälle.
Myös koneen olessa kylmä ryyppy toimii mielestäni oikein

Ryyppy on sähkötoiminen,mistähän se saa tiedot lämpötilan muutoksista??
:?:


Bensaa menee perkeleesti.. :cry:
vilpertti
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 13:44 Torstai 20 01 2005
Paikkakunta: karkkila

ViestiKirjoittaja eki » 17:07 Torstai 20 01 2005

Oliko siellä ryyppykotelossa sellainen kierukka?

Sitä koteloa kääntämällä saa säädettyä jos oli siis kierukalla. Loogisesti päättelemällä kireämmälle kääntäessä makaa ryyppy pitempään päällä, ja päinvastoin.
eki
AutoGuru
 
Viestit: 885
Liittynyt: 10:48 Keskiviikko 12 06 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

ViestiKirjoittaja lekaseppä » 18:07 Torstai 20 01 2005

Yksinkertainen "sähkötoiminen" automaattirikastin ei varsinaisesti saa lämpötilatietoa mistään. Jos aamulla on esim 25 satetta pakkasta on bi-metallikierukka jäähtynyt samaan lämpöön yöllä ja rakenteesta riippuen kääntää rikastinläpän suoraan kiinni tai sitten "portaalle" polkaisemalla kaasu kerran pohjaan ennen starttia. Käynnistyksessä sähkö alkaa lämmittää kierukkaa ja kääntää rikastinläppää auki. Systeemiä käytetään joskus myös yhdessä jäähdytysnesteellä lämpenevän rikastimen kanssa. Jos aloitus tapahtuu esim 5 asteen pakkasella homma käy tietysti nopeammin niin kuin pitääkin. Autosi vuosimallista voisi päätellä, että kylmäkäynnistykseen ja lämmityskäyttöön saattaa liittyä muitakin apulaitteita tuon automaattirikastimen ohella. Ongelman syytä haetaan usein siitä "ryypystä" vaika vika mahdollisesti onkin niissä muissa järjestelmän komponenteissa. Näistä kun ei usein ole tietoa. Jos kyseessä sattuu olemankin joku Pierburg 2EE-tyylinen elektroninen kaasutin, suo on syvempi :twisted: .
lekaseppä
AutoGuru
 
Viestit: 1143
Liittynyt: 15:20 Tiistai 18 11 2003

ViestiKirjoittaja vilpertti » 10:08 Tiistai 25 01 2005

kyllä lähtisin hakemaan vikaa nimenomaan rikastimesta ,kun sen näkee
miten rikastinläppä jää osittain auki ilmanputsarin ollessa irti.

Aiemmin mainitsin avanneeni rikastinkotelon ja siellä oli Ekin mainitsema bimetalkierukka pohjalla.Kotelon alla on ilmeiseti jonkin sortin säätöpelti,mutta sitä käännettäessä suuntaan tai toiseen ei rikastin kotelon ulkokansi enäää sovi ruuvin reikiin..Perkele :roll:
vilpertti
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 13:44 Torstai 20 01 2005
Paikkakunta: karkkila


Paluu Subaru