Mistä perään jäykemmät jouset -95 Legacyyn?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Mistä perään jäykemmät jouset -95 Legacyyn?

ViestiKirjoittaja Legacyman » 15:23 Keskiviikko 02 03 2016

Auto on vm-95 bensa Legacy, 2.0, AWD, manuaali. Ongelma on seuraavanlainen: Katsastuksesta tuli hylky toisen takaiskunvaimentimen takia. Päätin vaihdattaa molemmat samalla kertaa. Merkkiliikkeen hinta-arvio töineen ja osineen oli 1000e :roll: Tässä on kuulemma automaattinen perän tasonsäätö ja siitä syystä iskarit maksaa yli 300e per kpl. Tavallisia jousia ei kannata laittaa kun perä lösähtää kuulemma.

Löysin tietoa tapauksista joissa oli ostettu normaali iskari ja laitettu vahvistetut jouset. Tällöin perän ei pitäisi lösähtää. Kyselin noita vahvistettuja jousia motonetistä, AD-varaosamaailmasta, Fixukselta, Koivunen OY:stä ja Japanimportsilta. Mistään ei löytynyt tähän malliin sopivia. Motonetissä olisi ollut kolmoiskoppaiseen ja muistaakseni ykköskoppaiseen legacyyn, mutta ei tähän kakkoseen. Vallilantakomoon jätin kyselyn myös. Vissiin se on pakko laittaa tavalliset jouset ja iskarit kun ei löydy vahvistettuja jousia ainakaan Suomesta. Tietääkö kukaan ulkomaalaisia sivuja mistä voisi löytyä? En vedä autolla peräkärryä enkä kuljeta kontissa muutenkaan mitään että sen puoleen voisi nuo vakiojouset mennäkin ehkä.
Legacyman
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 15:18 Keskiviikko 02 03 2016

Re: Mistä perään jäykemmät jouset -95 Legacyyn?

ViestiKirjoittaja jip59 » 22:20 Keskiviikko 02 03 2016

Merkkiliikkestä???
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1084
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Mistä perään jäykemmät jouset -95 Legacyyn?

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:38 Torstai 03 03 2016

Lähes aina automaattisäätöisen ja säädettävän jousituksen kanssa käytetään löysempiä jousia, koska silloin säätö toimii koko skaalan.
Eli tyypillinen budjettikorjaus on vaihtaa tavallisen mallin iskarit sekä tavallisen mallin jouset, jotka ovat siis säädöllisiä jäykemmät.
Kolmas, vieläkin jäykempi jousi olisi vahvistettu tavallisen jousituksen jousi, mutta jos kuormaa ei ole, niin kyllä tavallisen mallin vakiojousi = keskimmäinen pitäisi riittää.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9990
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu Subaru