Takapyörän laakeri

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Takapyörän laakeri

ViestiKirjoittaja avensis86 » 20:56 Tiistai 06 01 2015

Tarviiko jtn erikois torx tai muuta jos vaihtaa takapyörään laakerin ? ja mitä pyöränlaakeria suosittelisitte näistä ? 21-3139 21-3154 21-1763
Viimeksi muokannut avensis86 päivämäärä 13:38 Keskiviikko 07 01 2015, muokattu yhteensä 1 kerran
avensis86
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 142
Liittynyt: 10:23 Perjantai 13 05 2011

Re: Takapyörän laakeri

ViestiKirjoittaja Mimmi » 09:11 Keskiviikko 07 01 2015

Prässi, jolla painat vanhan pois ja uuden tilalle.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3832
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takapyörän laakeri

ViestiKirjoittaja seppo1 » 09:21 Keskiviikko 07 01 2015

Mimmin ohje on varmaan ihan yleispätevä. Liikenteessä on kyllä vielä paljon Skodia, joissa on kartiorullalaakerit takapyörissä. Niissä ei prässi ole mitenkään välttämätön. Pärjäät ihan papukaija-pihdeillä ja kiintoavaimella ja tuurnalla ja vasaralla.
Jollet pysty kykenemään, ei kannata ruveta alkamaan.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 753
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002

Re: Takapyörän laakeri

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 09:26 Keskiviikko 07 01 2015

Viestin otsikkoon olisi syytä laittaa mitä autoa viesti koskee tai sitten ainakin viestissä ilmoittaa asia. Suora lainaus tuosta ylhäältä: "Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot: 1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen." Skodaa kun on tosiaan aika montaa eri mallia ja ikää olemassa.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Takapyörän laakeri

ViestiKirjoittaja avensis86 » 11:11 Keskiviikko 07 01 2015

Moi
Sori unohtu laittaa auto on octavia vm.99 1,8l 20v bensa koneella manuaali, kattelin vaan jtn linkkiä että kun koko napa pitää ottaa pois niin tarvii jonkun erikois torx ?
avensis86
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 142
Liittynyt: 10:23 Perjantai 13 05 2011

Re: Takapyörän laakeri

ViestiKirjoittaja avensis86 » 17:58 Lauantai 10 01 2015

Onko mahdollista tuli nyt vaihdettua takapyörän laakeri mutta koko napa samalla, saako sisällä olevaa laakeria vaihdettua erikseen kun yritti prässätä niin ei tullut ollenkaan ulos sieltä. Eli onko koko napa aina vaihdettava kerralla. ?
avensis86
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 142
Liittynyt: 10:23 Perjantai 13 05 2011

Re: Takapyörän laakeri

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:58 Maanantai 12 01 2015

Käytännössä on vaihdettava koko napa, joka on hyvin yleistä nykyisin. Yleensä laakerin vaihto napaan tyssää viimeistään siihen, ettei mistään saa pelkkää laakeria napaa oleellisesti halvemmalla.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Takapyörän laakeri

ViestiKirjoittaja avensis86 » 11:39 Maanantai 12 01 2015

Sitä rupesin vain miettimään kun ajattelin ensin vaihtaa pelkän laakerin, että olisiko tuohon napaan edes saanut laakeria vaihdettua?. Ja kun ostin uuden navan kokonaan olisiko siellä pitänyt olla uusi mutteri ja kuppi napaan, kuvassa oli muttei laatikossa mukana. :)
avensis86
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 142
Liittynyt: 10:23 Perjantai 13 05 2011

Re: Takapyörän laakeri

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 12:06 Tiistai 13 01 2015

avensis86 kirjoitti:Sitä rupesin vain miettimään kun ajattelin ensin vaihtaa pelkän laakerin, että olisiko tuohon napaan edes saanut laakeria vaihdettua?. Ja kun ostin uuden navan kokonaan olisiko siellä pitänyt olla uusi mutteri ja kuppi napaan, kuvassa oli muttei laatikossa mukana. :)


Niin kuin cedricfan totesi, ei näihin napamalleihin yleensä edes saa irtolaakereita, eikä sen vaihtokaan yleensä ole oikein mahdollista. Tuollainen napamalli on yleensä paljon nopeampi ja helpompi vaihtaa, kun ei tarvita prässejä yms. Aika kun on rahaa, varsinkin korjaamotoiminnassa.

Tuo oheishilujen sisältyminen pakettiin on hyvin valmistaja-/pakkaajakohtaista. Esimerkiksi Topran-merkkisessä tuotteessa noita ei tule mukana, paketti sisältää vain pelkän navan/laakerin. SKF:ssä (21-3163) hilut ovat mukana, tosin SKF:n paketeissa on aina mukana kaikki samat oheistarvikkeet, jotka merkkiliikkeestä ostetussakin laakeripaketissa on mukana.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Takapyörän laakeri

ViestiKirjoittaja skuudamiäs » 19:50 Keskiviikko 13 05 2015

Skoda Fabia, 2001, 1.4 MPi, ABS

Takapyörän laakeri kuuluu vetelevän viimeisiään. Onko kyseisen laakerin vaihto iso urakka? Minkälaisia työkaluja työhön kannattaa varata? Katselin, että itse laakeri maksaa reilut 110 € (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=526). Siihen päälle jos ostaa 50 €:lla työkaluja, saattaisi työ olla korjaamolla jo tehtynä. Kannattaako hommaan siis itse ryhtyä, vai kasvaako siinä vain tukko harmaita hiuksia?
skuudamiäs
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 19:42 Keskiviikko 13 05 2015

Re: Takapyörän laakeri

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 08:48 Perjantai 15 05 2015

Korjaamolle vientiä suosittelen, varsinkin jos on epävarmuutta työn suorituksesta.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Takapyörän laakeri

ViestiKirjoittaja jari » 21:14 Maanantai 18 05 2015

Olen samaa mieltä.
Skodan napamutteri on Tiukassa, joten jos sen onnistuu pyöräyttämään sileäksi, joutuu korjaamo sitten käyttämään enemmän aikaa = enemmän rahaa :)
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu


Paluu Skoda