Skoda Octavia Combi II 2007 parkkipolttimoiden vaihto

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Skoda Octavia Combi II 2007 parkkipolttimoiden vaihto

ViestiKirjoittaja argentum » 12:59 Lauantai 01 02 2014

Laitanpa tähän hieman tietoa otsikon asiasta. Jospa tästä on jollekulle apua.

Kyseinesessä yksilössä on Xenon-ajovalot. Tavallisilla valoilla vaihto on suunnilleen samanlaista.

Vilkku-, parkki- ja ajovalopolttimot ovat edessä kaikki samassa umpiossa. Auton ohjekirjassa on periaatteessa ohjeet polttimoiden vaihdolle. Xenon-valojen kohdalla on kehoitus kääntyä huollon puoleen. Syynä lienee erityisesti se, että Xenon-valot tarvitsevat 28 kilo-Voltin jännitteen, joka voi olla hengenvaarallinen. Tässä päähuomio on parkkivalopolttimoiden vaihdossa.

Parkkipolttimot ovat perinteisiä hehkulankapolttimoita. Xenon-ajovalojen yhteydessä ne on kuitenkin päällystetty sinisellä muovilla. Tarkoitus on ilmeisesti antaa parkeille suunnilleen sama sävy kuin ajovaloilla on. Muuta merkitystä tuolla muovikuorella ei ole. Tarvittava W5W polttimo lienee yksi yleisimpiä lasikantapolttimoita, mitä varaosaliikkeistä löytyy. Motonet myy sitä sekä kirkkaana että muovilla päällystettyinä.

Polttimon tilalle ei voi vaihtaa mitä tahansa vastaavaa LED-polttimoa. Ei ainakaan, jos autossa on polttimoiden palamisesta varoittava varoitusvalo. Tavallinen LED-polttimo kuluttaa niin vähän virtaa, että automatiikka todennäköisesti luulee polttimon palaneen. LEDiä kaipaava joutuu ostamaan erikoismallin. Siinä LEDin rinnalla on vastus. Urbaanin legendan mukaan nämä vastuksetkin saattavat palaa. Silloin edessä on joka tapauksessa polttimon vaihto viimeistään ennen katsastusta.

Ensimmäinen työvaihe on umpion irrottaminen autosta. Umpio makaa eräänlaisella lavetilla, jossa on kiskot ja urat. Jos umpio oli alun perin oikein kiinnitetty sen saa kiinnitettyä takaisin ilman, että valoja täytyy suunnata uudelleen. Varovainen polttimon vaihtaja tarkistaa valojen suuntauksen ennen ja jälkeen polttimonvaihdon vaikkapa seinää vasten.

Ennen umpion irrottamista voi olla paikallaan irrottaa akun miinusnapa varmuuden vuoksi. Tällä pyritään välttämään korkeajännitteisen sähköiskun saaminen. Riski on ilmeinen, jos valot jätetään päälle vaihdon ajaksi ja umpiota ryhdytään avaamaan silloin kun se on jännitteellinen. Muuten en osaa sanoa, kuinka nopeasti jänniteenmuuntajan varaus purkautuu. Vanhoista putkitelkkareista saattoi saada hevosenpotkun vielä tuntejakin verkosta irrottamisen jälkeen. Nykyisissä jännitteenmuuntajissa tuskin on yhtä isoja kondensaattoreita.

Umpio lähtee irti ohjekirjasta löytyviä ohjeita noudattamalla. Umpion takana on muovinen mutteri, jonka saa avattua käsin. Sivussa on vipu, joka pitää vetää auki. Vivun yläpuolella olevaa varmistinta pitää nostaa vedettäessä. Vipu on tiukalla ja erityisen tiukalla se on, jos varmistinta ei nosteta oikealla tavalla. Tämän jälkeen umpio liukuu ulospäin. Riittävästi ulos vedettynä umpiota voi kiertää vaakatasossa sen verran, että liitin paljastuu. Kaikki umpiossa olevat polttimot saavat jännitteen saman liittimen kautta. Liitin on varmistettu liittimen alareunassa olevan nystyrän avulla. Siksi liitintä irrotettaessa pitää vetää ulospäin liittimen alapinnalla olevasta "vivusta". Vipu on hieman juhlallinen nimitys tälle pienelle nipukalle. Ennen ulosvetämistä voi olla paikallaan työntää liitintä hieman sisäänpäin, jotta lukitus irtoaa.

Liittimen irrottamisen jälkeen umpion voi vetää kokonaan irti autosta. Reunimmaisena umpiossa on vilkkupolttimo omassa kotelossaan. Sen vieressä on suorakaiteen muotoinen kansi kahdella rivalla kiinnitettynä. Xenon-valoilla varustetuissa autoissa tämä kansi on vielä varmistettu kahdella T20 torx-ruuvilla. Kannen alta löytyy sekä lähivalo että yhdestä nurkasta tuo parkkipolttimo kantoineen. Lähivaloon ei ole syytä koskea, jottei sen suuntaus muutu. Parkkipolttimon ja sen kannan irrottamiseen tarvitaan kärkipihdit. Asetelmaa voi olla tarpeen kääntää 90-astetta, jotta asetelmaa kiinnipitävät nipukat saadaan avattua.

Asetelman irrotuksen jälkeen vaihdetaan polttimo ja laitetaan asetelma takaisin paikoilleen. Sen jälkeen kokoaminen sujuu päinvastaisessa järjestyksessä kuin irrottaminen. Lopuksi akun miinusnapa kiinni ja valojen tarkistus.

Akun miinusnavan irrottaminen nollaa kellon. Sen lisäksi sähköiset ikkunannostimet etsivät hetken oikeaa toimintatapaa. Muuten ei näyttäisi tapahtuvan mitään muuta kummallista. Kannattaa tarkistaa oman auton ohjekirjasta mitä siinä sanotaan akun napojen irrottamisesta.

Takavalojen vaihto sujuu ohjekirjan mukaan ilman ihmeempiä ongelmia. Sedanissa on kaksilankaisia polttimoita. Combissa sama hoidetaan ilmeisesti jännitteensäätimellä.

Osaavalta (ei siis tämän kirjoittajalta) ensimmäisen etuparkkipolttimon vaihtoon meni puolisen tuntia. Hankalimmaksi osoittautui sen selvittäminen, miten liittimen lukitus toimi. Raaka voima rikkoo helposti lukituksen. Toinen polttimo vaihtuikin sitten viidessä minuutissa. Kokonaisuutena Skodassa on itse asiassa aika fiksu systeemi. Sen verran haasteellista vaihto kuitenkin, ettei kannata pakkasessa harjoitella.

Aiheesta löytyy Youtubesta videoita.
argentum
Harrastaja
 
Viestit: 17
Liittynyt: 20:52 Sunnuntai 13 10 2002

Paluu Skoda