Seat Altea xl lohkolämmitin

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja maukau » 17:19 Lauantai 14 11 2015

Moikka

Seat Altea XL 2009, ml 180.000. Vikavirtakytkin (vaimikäsenyton) napsahtaa sähkökeskuksesta, kun lykkään lämppärin johdon autoon kiinni. Mittasin yleismittarilla siitä, mistä johto kytketään autoon. Vastus oli hieman yli 170 ohmia. Sama tulos mitattaessa sisälämppärin pistokkeesta. Onko vastus sökö (tai menossa poikki)? Luin jostain, että alle sadan pitäisi liikkua. Toisaalla taas puhuttiin 50-150 ohmin haarukasta.
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009

Re: Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja Mimmi » 22:08 Lauantai 14 11 2015

Mistä välistä mittasit em lukemat?
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja maukau » 22:57 Lauantai 14 11 2015

Sisätilalämppärin pistokkeen rei'istä / siitä pistokkeesta, johon johto kytketään (auton maskissa siis) kahdesta ylimmästä "viiksestä" (joita on kolme Defan lämppärissä).
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009

Re: Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja jip59 » 23:31 Lauantai 14 11 2015

Etsi siis sieltä jotka yleensä aiheuttavat ongemia... Siis vuotovirrat maadoitusta vasten. Siihen suojamaanapaan nähden. Siis mittaus vaiheen ja maan/nollan välistä (mahdollisesti herkemmällä asteikolla) ja sen jälkeen alat irrottelemaan liitoksia kaukaisimmasta kohdasta alkaen. Niinm kauan kun mittarin mittarin näyttö on jotain muuta kuin nolla vika on lähempänä puskurin liitosta. Jos edelleen kun puskurista lähtevän johdon päästä on irroitettu kaikki liittimet ja vastusarvoa löytyy niin taitaa syyllinen löytyä siitä.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1087
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja maukau » 09:58 Sunnuntai 15 11 2015

En pysynyt perässä. Sähköpuoli on mulla heikkoa.

Pitäisikö siis mitata puskurin liittimestä vaiheen ja nollan väliltä ja irroitella kaukaisimpia liittimiä? Mitä mittaan? Vastusta edelleen vai jotain muuta?
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009

Re: Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja Mimmi » 11:12 Sunnuntai 15 11 2015

Kytke lohkiksen johto autoon kiinni. ÄLÄ KYTKE TOLPPAAN!
Mittaa lohkiksen johdon pistotulpasta piikkien väli ja sen jälkeen reunan metalliliuskan ja piikin väli (molemmat erikseen).
Kirjoita lukemat ylös.
Irrota tämän jälkeen sisälämppäri auton sisällä olevasta pistorasiasta ja mittaa uudestaan.
Kirjoita lukemat ylös.

Lukemat pitäisi olla piikkien väli joitain ohmeja (luokkaa 20...100ohmia) riippuen sisälämppärin tehosta. Reunan liuskan ja piikkien väli pitää olla OL KAIKILLA MITTA-ALUEILLA (eli ääretön).
Sisälämppärin irrotuksen jälkeen mittaustulokset pitäisivät olla noin 60...100ohmia piikkien välistä ja reunan liuskan ja piikkien väli OL (ääretön) KAIKILLA MITTA-ALUEILLA.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja maukau » 11:43 Sunnuntai 15 11 2015

Noni! Nyt tuli sellaiset ohjeet, että tällainen hittaampikin tapaus tajuaa :)

Kun sisätilalämppäri oli irti, ilmoitti mittari vastukseksi lohkolämppärin johdon päästä mitattuna 171 ohmia. Laitoin sisätilalämppärin paikalleen ja vastus tippui noin 80 ohmiin.

Mittasin seuraavaksi piikin ja metalliliuskan väli. Lukema ei antanut ääretöntä, vaan 200.000 asteikolla jotain 70 paikkeilla. Käsittääkseni siis 70.000 ohmin luokkaa tai sitten olen aivan metsässä. Kuitenkin. Sieltä siis ilmeisesti lyö jostain läpi. Lukema pysyi samana irroittaessani sisätilalämppärin. Onko siis vika jossain liitoksessa, josta virta lyö läpi ja vastus (ilmeisesti) olisi kunnossa?
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009

Re: Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja Mimmi » 17:14 Sunnuntai 15 11 2015

Eli sinulla on maavuotoa.
Sisälämppäri on ehjä, kun se irrotus ei muutanut mittaustulosta.
Irrota lohkiksen päästä liitin ja mittaa uudelleen. Jos nyt näyttää OL (ääretöntä), niin vika on itse lohkolämmittimen elementissä.
Jollei, niin irrota haarakappale ja mittaa uudelleen. Jos nyt näyttää OL, niin vika on joko haarakappaleessa tai siitä eteenpäin (lohkikselle/sisälämppärille päin).
Jollei, niin vika on puskurijohdossa.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:59 Maanantai 16 11 2015

Kuulostaa ihan samanlaiselta kuin omassa Mondeossa, ja syyllinen oli puhkipalamassa oleva lohkiksen elementti :oops:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10019
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja maukau » 22:40 Sunnuntai 22 11 2015

Nyt vasta sain aikaa pureutua tähän probleemaan. Irroitin haaroituskappaleen ja meinasin aloittaa mittailun kolmesta vapautuneesta johdosta. Mittasin ensin kuitenkin huvikseni haaroitusliittimen. Se perhana "vuotaa". Antaa maajohdon ja toisen navan väliltä (suurta) vastusta. Lykkäsin ilman haaroitusliitintä maskista tulevan johdon pään vastukselle menevään johtoon ja annoin virtaa. Ei poksu enää sulake, joten ongelma vaikuttaa olevan haaroitusliittimessä.

Kiitokset avusta!
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009

Re: Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja maukau » 08:23 Perjantai 08 01 2016

Lohkolämmitin ei lämmitä. Antaa vastusmittarilla noin 180 ohmia, kun sisätilalämppäri on irti. Vastusta siis on, mutta ei vaan lämpene. Vastus palamassa puhki? Onko vaikea vaihtaa itse?
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009

Re: Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja Mimmi » 15:56 Perjantai 08 01 2016

Onhan kyseessä sama auto, josta mittasit maavuotoa ja vikavirtasuojakytkin kytki sähköt pois tolpasta?
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja maukau » 17:11 Sunnuntai 10 01 2016

Juu, sama auto. Haaroitusliitin vuosi virtaa. Vaihdoin sen ja ei enää lyönyt virtaa läpi. Nyt "vain" lohkolämmitin ei lämmitä, vaikka antaa noin 170 ohmin vastuksen. Tuo ei mahdu ymmärrykseeni. Luulin, että lämpenee väkisin, jos vastus on ehjä (mitattavissa ohmeja) ja siihen syöttää virtaa. Mutta ei vaan lämpene :/
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009

Re: Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:56 Maanantai 11 01 2016

cedricfan kirjoitti:Kuulostaa ihan samanlaiselta kuin omassa Mondeossa, ja syyllinen oli puhkipalamassa oleva lohkiksen elementti :oops:


Tuossa vastus oli ihan OK, mutta laukaisi uudemmassa tolpassa vikavirtasuojan. Avattuna löytyi nuppineulankärjen kokoinen reikä :oops:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10019
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Seat Altea xl lohkolämmitin

ViestiKirjoittaja Mimmi » 11:56 Maanantai 11 01 2016

Kun vaihdat lohkiksen, laita samalla lohkiksen maadoitusjohto kiinni auton maadoituspisteeseen.
Tuolla vikakuvauksellasi kun epäilen sähkön kulkeván koriin eikä vastukselle.
Tämä aiheuttaa vikavirtasuojan laukeamiksen.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Seuraava

Paluu Seat