Cordoba 2002 Vanhempi malli

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Cordoba 2002 Vanhempi malli

ViestiKirjoittaja Peksu89 » 20:54 Torstai 15 01 2015

Eli laakerin jyrinää/ulinaa kuuluu ja vasen etupyörän laakeri vaihdettu noin vuosi sitten, nyt kaveri vaihtoi siihen oikean etupyörän laakerin koska luonnollisesti ajattelin että sama juttu tämän kanssa. No, ääni ei hävinnytkään minnekkään ja kulmatkin meni vituiksi, vein kulmien säätöön ja huoltamolla sanoi äijä että ainut pyörä mistä laakerin ääntä vähän kuuluu on vasen etu (en tiedä kävikö edes ajamassa). Ja sanoi nosturin päällä pitäneensä viitosvaihdetta päällä ja sanoi että vaihdelaatikko on menossa. Mutta kun ajaa maantienopeuksia, noin kahdeksaa kymppiä, niin silloin on jyrinä pahimmillaan eikä vaikuta onko veto päällä vai vaihtaako vaapalle, jyrisee silti. Pyöriikö silloin vaihdelaatikossa mitään kun vaihde on vapaalla 80 nopeudessa?
Peksu89
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 20:49 Torstai 15 01 2015

Re: Cordoba 2002 Vanhempi malli

ViestiKirjoittaja jpj » 10:02 Perjantai 16 01 2015

Peksu89 kirjoitti:Pyöriikö silloin vaihdelaatikossa mitään kun vaihde on vapaalla 80 nopeudessa?

Vaikka vaihde on vapaalla, kaikki vaihteiston rattaat pyörivät. Voima tulee koneelta sisääntuloakselille, joka pyörittää väliakselin kautta vaihteita. Kun vaihde on vapaalla ja auto paikallaan, voiman ulosottoakseli ei pyöri, mutta siihen laakeroidut vaihderattaat pyörivät. Kun vaihde kytketään, vaihteensiirtäjä siirtää doggipyörän nappaamaan vaihderattaan sivusta kiinni ja tämä alkaa pyörittämään ulosottoakselia. Ulosottoakseli pyörii aina doggipyörän mukana.

Eli helposti sanottuna, kun vaihde vapaalla ja auto ei liiku, vaihteistossa melkein kaikki pyörii. Kun auto on paikallaan ja kytkin pohjassa, moottori ja vaihteisto ovat irroitettuna toisistaan ja laatikossa ei tapahdu mitään.

Ja vielä vastaan kysymykseesi, eli vaihde vapaalla 80kmh nopeudessa, kaikki vaihteiston osat pyörivät.
jpj
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08:58 Torstai 22 03 2012

Re: Cordoba 2002 Vanhempi malli

ViestiKirjoittaja jip59 » 22:25 Perjantai 16 01 2015

Jos epäilee pyöränlaakerivikaa niin kannattaa nostaa koko etupää ylös ja pyörittää käsin molempia etupyöriä erikseen. Samalla kevyesti (huom! kevyesti) sormella/sormen päällä koskettaa jousen kierrettä. Tärinä sormessa tuntuu selvästi jo silloin kun vielä ei ääni ajossa kerro varmuutta siitä kummallako puolella vika on.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1087
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"


Paluu Seat