Ohjaus Narskuu?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Ohjaus Narskuu?

ViestiKirjoittaja kms » 22:25 Keskiviikko 07 01 2004

Siis -86 900 T ic. ajettu n.300tkm ja loistokunnossa muuten, mutta:
Yks päivä kääntyessä risteyksestä vilkku päällä oikealle alkoi ohjaus jumittaa. Ja suoristaessa kuului naksunaa ja pari rusausta. :(
Sen jälkeen satunnaista rutinaa, pauketta ja naksunaa.

EI OLE:
-se kokooonpainuva verkko rattin takana, akselin ympärillä joka yleensä irtoaa hitseistsään
-Vilkun palautin mekanismi. Toimii eikä takkua.
-Ohjaustehostin Toimii täysin. Jumitus tulee nimenomaan ohjauspyörän jostain laakerista? tai kuitenkin ohjaamon osalla rattiakselia.

Siis Tehostaja toimii!

Onko rattiakselissa joku murrosnivel tai joku kuulalaakeri tai vastaava joka voi särkyä ja aiheuttaa jumitusta ja ääniefektin. Rutina on nimittäin huomattavan lujaa. :(

Teemu
kms
Harrastaja
 
Viestit: 33
Liittynyt: 20:00 Tiistai 21 10 2003
Paikkakunta: Naantali

ViestiKirjoittaja Mimmi » 06:29 Torstai 08 01 2004

Ristinivel.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3738
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja kms » 14:19 Perjantai 09 01 2004

Enpä vielä osannut epäillä ko. osaa. pitääpi tutkia. Oliko havaitoa vaihdon vaikeusasteesta?
Tai saako niveltä jostain uutena?
kms
Harrastaja
 
Viestit: 33
Liittynyt: 20:00 Tiistai 21 10 2003
Paikkakunta: Naantali

ViestiKirjoittaja Mimmi » 16:05 Perjantai 09 01 2004

Ei periaatteesa ole vaikea työ, ristinivelen sisältävä akselinpätkä menee lattian läpi ja on "vain" pulttien avaamista ja takaisinlaittoa, mutta esim. kumipaljetta ei käytännössä saa itse paikalleen, vaan siihen vaaditaan erikoistyökalu. Kannattaa varmaankin hankkia jostain purettu akseli ja vaihtaa se.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3738
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja kms » 15:45 Lauantai 24 01 2004

Eipä ollu ristinivelessä kovasti vikaa. Otin putkareilla kiinni molemmin puolin akselista ja vääntelin, niin ei ollu yhtään väljää. Eikä narskunta kuulu nivelestä vaan rattiakselin ratin puoleisesta päästä.
Mikä kumma sielä oikein rouskuu? Onko siinä akselissa joku muovinen kuulalaakeri sittenkin?
kms
Harrastaja
 
Viestit: 33
Liittynyt: 20:00 Tiistai 21 10 2003
Paikkakunta: Naantali

Ohjauksen narskunta

ViestiKirjoittaja heka... » 17:57 Lauantai 24 01 2004

Terve taas suappisuku! Trollhättanin röllit, pensakauppiaan kullanmurut, katusukkula-kurkot!

Parhaat rutinat minun suapeistani ovat tulleet ohjauksesta, kun hammastangon pään (sisempi) nivel on ruostunut. Eli se kumihaitarin sisällä oleva. Ohjaustehostaja ei päästä öljyään niveliin, kuten tavallinen raidetanko.

Tämä rutina on siitä hauska, että tasaisella tiellä ja risteyksessä pyörä joustaa vähän, ja nivel ei liiku: ohjausakselin kumiripustus ja raidetanko joustavat. Rutina alkaa vasta, kun on kylliksi epätasaista, tai anoppi kyydissä (tai kylmä sää). Kuopan tai mutkan jälkeen nivel on voinut kääntyä väkisin, ja palautuessaan rusahtelee täysin "epäloogisella" hetkellä.
Painele auton etukulmaa reilusti alas. vaihda ratin asentoa ja painele. Rusauksia kuuluu, jos vika on siinä.
Irrottamalla raidetangon nivelen pööset kääntelemään hammastangon niveltä kunnon tarkastamiseksi varmuudella.
Maltti on valttia - niin se vörkkii, hienosti vörkkii
heka...
Harrastaja
 
Viestit: 20
Liittynyt: 17:36 Lauantai 24 01 2004
Paikkakunta: Lake Tahoe


Paluu Saab