9000 CSE (Motonet) Etulyhty Ongelma, <<SELVITETTY!>>

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

9000 CSE (Motonet) Etulyhty Ongelma, <<SELVITETTY!>>

ViestiKirjoittaja mic9k » 15:19 Torstai 21 03 2013

(ps. pahoittelen kirjoitusvirheistä olen ruotsinkielinen)

Hei, 9000 vm. 1996 autoni oli mennyt yli katsatuksen viimeinen päivä jo marraskuussa joten tuli ajokielto ja sain autoani vasta tänään katsatus valmiina, koska edellinen katsastus 2011 tuli huomautus että etuluhdyn umpio oli huono päätin minä osta kaksi uutta lyhtyä Motonetistä (vas.)50-1713 (oik.)50-1714, molemat Taiwanilainen DEPO.

Tänään n klo 13 katsastus asemalla (n. parii tuntia sitten) tuli sitten sokki, katsatusmies ei ollut innokas päästä autoani läpi koska nämät motonetin lyhdyssä puutuu sähköinen korkeudensäätö ja eikä voi siirtä vanhoista lyhdystä oleva moottorin mekaniikka koska motonetin lyhdyn takaosa näyttä olevan erilainen.

Motonetin webi sivuilla ei käynyt ilmein että kyseinen lyhdy on sähköinen tai manuaalinen säättöö, eikä jos SAAB 9000 on erilaisia mallia niin mihin ne käy tai ei käy, alhalla otettu kopio motonetin varaosa listalta.

SÄHKÖ JA POLTTOAINE / SÄHKÖJÄRJESTELMÄ / VALOT / UMPIOT JA UMPION OSAT / UMPIOT
H1+H1-lyhty Saab9000CS/CD 91- vas 50-1713 CD 95->98 vasen H1+H1 (matalakeula, kulmassa vain vilkku) [1995 - 1998] 109.00 €
H1+H1-lyhty Saab9000CS/CD 91- oik 50-1714 CD 95->98 oikea H1+H1 [1995 - 1998] 109.00 €
H1+H1-lyhty Saab9000CS/CD 91- vas 50-1713 CS 91->98 vasen H1+H1 [1991 - 1998] 109.00 €
H1+H1-lyhty Saab9000CS/CD 91- oik 50-1714 CS 91->98 oikea H1+H1 [1991 - 1998] 109.00 €


Ongelma on myös se että autolla valmistettu 1995 jälkeen ei sa tehdä omia muutoksia sillen että, esimerkiksi lyhdyn sähköinen säättö kytkin auton sisällä otetan pois ym.


Kun kävin motonetin myymälässä Vaasassa keskusteleman asiasta he ei ollut suostuvia heti korjaman tämä asia, mutta tuli sen verran selville että motonetin SAAB 9000 varaosa lyhdyistä löytyy kaksi muitakin valmistajia, elikä:
* Proparts-Sweden
* Scan-Tech Productions

Niin, onko kellään tietoa että olisiko mahdollista siirrttä korkeussäätö moottori/mekaniikka näihin kaski viimeisten mainittua valmistaja/merkejä? Tai siirrtä umpiot vahoille lyhdylle?
Parasta olisi jos voisin siirrtä umpiot minun vanhalle alkuperäisille lyhdylle.

Kiitokisa kun jaksatte lukea tämä pitkä posti.

t. M. Vaasa
Viimeksi muokannut mic9k päivämäärä 14:10 Keskiviikko 27 03 2013, muokattu yhteensä 2 kertaa
mic9k
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 14:31 Torstai 21 03 2013

Re: 9000 CSE Lyhty Ongelma, neuvoa tarvitan

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 16:03 Torstai 21 03 2013

Tarvikeumpioiden valmistajia ei maailmanlaajuisesti ole kovin montaa ja suuremmissa määrin niistä Suomessa esiintyy vain kaksi, eli DEPO ja TYC.

Proparts ja ScanTech eivät ole valmistajia, vaan pakkaajia, eli ko. toimittajien umpiot ovat erittäin suurella todennäköisyydellä joko DEPOn tai TYCin valmistamia.

Nuo 50-1713/4 umpiot ovat laatikon tekstienkin mukaan "electric/manual", eli sopivat sekä sähkö- että käsisäätöisiin malleihin. Oletusarvoisesti niissä on paikallaan manuaalisäädön palikat ja jos tarvitaan sähkösäätö, niin säätömoottori irrotetaan vanhasta umpiosta, uudesta umpiosta irrotetaan manuaalisäädön osat ja säätömoottori asennetaan tähän tilalle. Aikaisemmin ei ole tullut reklamaatioita näiden umpioiden suhteen, eli tässä tapauksessa olisi tärkeää, että voisit ottaa vanhasta umpiosta valokuvia, joista ilmenee mainitsemasi erilaisuus ja että miksi säätömoottori ei sovi paikalleen.

Kävin katsomassa kyseistä umpiota hyllyssä ja se näytti minusta varsin yksinkertaiselta rakenteensa suhteen, siis säätömoottorin asentamista silmälläpitäen. Irrallisia säätömoottoreita ei meillä ole ysitonniseen valikoimassa, joten en pysty kokeilemaan. Siksi olisi tärkeää saada kuvallista lisätietoa miksi ja miten ei sovi.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: 9000 CSE (Motonet) Etulyhty Ongelma, neuvoa tarvitan

ViestiKirjoittaja Mimmi » 18:07 Torstai 21 03 2013

Korkeudensäätömoottori menee takaosan kolmihaaraisen ruuvin tilalle.
Ko. ruuvi irtoaa kääntämällä vastapäivään (bajonetti) ja irrottamalla ruuvin toinen pää umpion sisältä heijastimesta (pallonivel).
Moottorin tanko (pallopää) painetaan heijastimeen kiinni (vaatii jonkinverran voimaa) ja itse moottori sitten käännetään myötäpäivään kiinni umpion takaosaan. Lopuksi liitetään moottorin liitin johtosarjan liittimeen.

Tämän jälkeen pitää suorittaa perussäätö moottorin säätöruuvista.
Auton pitää olla tällöin vaakasuorassa, ilman kuormaa.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3837
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 CSE (Motonet) Etulyhty Ongelma, neuvoa tarvitan

ViestiKirjoittaja mic9k » 14:07 Keskiviikko 27 03 2013

Kiitoksia paljon Voorttimies ja Mimmi, sain säätömoottorit sirretty Motonetin DEPO lyhdyille ja hyvin meni!
mic9k
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 14:31 Torstai 21 03 2013


Paluu Saab

cron