Saab 900 -97 ja ensiöveto

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Saab 900 -97 ja ensiöveto

ViestiKirjoittaja Ernesti » 09:25 Sunnuntai 13 02 2011

Eri keskusteluita tutkiessani ei ole juuri puhuttu ensiövedon pitämästä äänestä.
Ääntää vaihteella jarruttaessa. tehnyt tuota jo 120tkmminkä minulla ollut eikä ole juuri muuttunut
Oletan sen olevan ensiö vedon. Suurempi vaihde ,pienempi ääni
Vanhempiin 900:iin on tehty ensiö remppoja
Onko kenelläkään muulla moista "kahinaa" vaihteella jarruttaessa.Kiihdyttäessä ei ääni mielestäni kyllä kuulu.
Vaihdettiin öljykin oikein Laakkoselta rekisterin mukaan katsottuun öljyyn, entistäkin oli ihan riittävästi joten öljyn puutteeseenkaan ei oire viittaa.
Oisko kellään hajotuskuvia tuosta vaihdelaatikosta niin vois hiukan kurkistella.
Kiitosjo etukäteen asiantuntevalle kaartille
Ernesti
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 06:32 Torstai 16 12 2010

Re: Saab 900 -97 ja ensiöveto

ViestiKirjoittaja Mimmi » 10:43 Sunnuntai 13 02 2011

Vaihdelaatikon poskilaakeri viallinen.
OG 900 ja NG 900 samaa on lähinnä vain merkki ja valmistaja, eli og 900 laatikon ensiövetoasiat eivät liity mitenkään autoosi (niissäkin on lähinnä muutettu pitempien välitysten saamiseksi).
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3837
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900 -97 ja ensiöveto

ViestiKirjoittaja Ernesti » 14:09 Sunnuntai 13 02 2011

AHA. oisko kuvaa esittää. Et siis tarkoita kytkin akselia vaan sitä toista julkusta ja onhan siellä oltava vissiin vielä kolmaskin?
Aukeekos se laatikon pääty vai onkos se levitettävä koko boxi tiski pöydälle tarkempaan syyniin.
Ernesti
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 06:32 Torstai 16 12 2010

Re: Saab 900 -97 ja ensiöveto

ViestiKirjoittaja otra81 » 17:27 Sunnuntai 13 02 2011

Poskilaakerilla tarkoitetaan perän/vetopöyrästön laakeriointia.Eli siis mistä lähte vetoakselit.
Varmaankin pitää koko aski aukaista että onnistuu vaihto?
melkein kaiken voi korjata ,mutta kannattaako?!?
otra81
AutoGuru
 
Viestit: 726
Liittynyt: 18:22 Maanantai 05 01 2009
Paikkakunta: jns

Re: Saab 900 -97 ja ensiöveto

ViestiKirjoittaja Ernesti » 21:13 Maanantai 14 02 2011

Aivan poskilaakeri , sillähän säädellään ratasvälyksiä passaus levyillä jossain ainakin muistelen, sen tiedän mutta se ei ole vahdelaatikossa kuten aikaisemmassa mainitaan vaan tasauspyörästön nurkilla kun taas tämä poskilaakeri sijaitsisi vaihdelaatikossa.
Ernesti
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 06:32 Torstai 16 12 2010


Paluu Saab