Sähkövikoja taas 97 Meganessa

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Sähkövikoja taas 97 Meganessa

ViestiKirjoittaja eccu » 13:21 Torstai 29 09 2005

Mistähän kannattaisi alkaa vikaa etsiä, kun jarruvalot palaa kokoajan?
En tiedä liittykö samaan vikaan se kun pari viikkoa sitten huomasin, että auto jää käyntiin jos jarrupoljinta pitää pohjassa ja avaimet on jo kädessä. Auto sammuu sitten kun jarrupolkimen nostaa ylös.
eccu
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 15:56 Tiistai 21 09 2004
Paikkakunta: Oolu

ViestiKirjoittaja eccu » 14:08 Torstai 29 09 2005

Semmoinen huomio vielä että jarrupolkimessa oleva kytkin toimii niinkuin pitääkin. Itse epäilen oikosulkua jossain päin autoa, mutta missä?
Ja jos käynnissä ollessa jarrupoljinta painaa niin jarruvalot vähän kirkastuvat entisestään.
eccu
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 15:56 Tiistai 21 09 2004
Paikkakunta: Oolu

ViestiKirjoittaja Mimmi » 14:41 Torstai 29 09 2005

Oletko vaihtanut takavalojen polttimoita lähiaikoina :?:
Tuo vika kun viittaisi takavalojen/jarruvalojen kautta kulkevaan virtaan.
Sinulla voi olla esim. lamput "väärinpäin" kannassa tai vääränmalliset lamput kanoissa kiinni.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja eccu » 14:58 Torstai 29 09 2005

Mimmi kirjoitti:Oletko vaihtanut takavalojen polttimoita lähiaikoina :?:
Tuo vika kun viittaisi takavalojen/jarruvalojen kautta kulkevaan virtaan.
Sinulla voi olla esim. lamput "väärinpäin" kannassa tai vääränmalliset lamput kanoissa kiinni.

Ei ole tullu vaihettua hetkeen. Voishan nuo varalta käyttää irti.
eccu
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 15:56 Tiistai 21 09 2004
Paikkakunta: Oolu

ViestiKirjoittaja eccu » 14:57 Perjantai 30 09 2005

Spectacular!

Ongelma ratkesi, kun aloin mittailemaan ja tutkimaan kytkentöjä. Vasemman puoleinen taka+jarruvalo hehkulamppu oli syypää. Eli lampun sisään oli lankojen välille tullut oikosulku koska "tukilangan" puristusliitos oli auennut ja oikosulkenut langat. Mielenkiintoista.

Alla olevasta linkistä löytyy kuva hehkusta:
Kuva

http://www.dvdplaza.fi/galleria/showphoto.php/photo/4552/size/big 8)
eccu
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 15:56 Tiistai 21 09 2004
Paikkakunta: Oolu

ViestiKirjoittaja jiihoo » 18:48 Perjantai 30 09 2005

Ohhoh! :D
Empä oo ennen moista nähny.

Omassa oli keväällä päinvastanen ongelma, ei jarruvalot toiminu ollenkaan. Syyksi ilmeni polttimo kantojen 'pieneminen'
Kolvasin pikkusen lisää tinaa niihin ja toimimaan rupesivat.

Mutta vikaa tuli haettua, jarrupolkimelta katkasija ensin, sulakkeet, yms.
jiihoo
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 99
Liittynyt: 09:14 Perjantai 24 06 2005

ViestiKirjoittaja eccu » 18:12 Lauantai 01 10 2005

Voi v*ttu. Nyt kun testailin että pelaahan ne kaikki jarruvalot, niin eipä ne pelaa vieläkään. Eli lisäjarruvalo toimii, mutta muut ei eli oikean puoleinen ei syty ollenkaan ja vasemmalla jarruvalo palaa kokoajan. Varmaan tämä vika ollut pitemmän aikaa ja aiheuttanut tuon hehkulamppun "vian" kun tuo hehku on aivan kuuma kun jarruvalo palaa kokoajan. Mistähän tätäkin vikaa alkaisi etsimään?
Varmaan auton perässä on johdot nyt jotenkin oikosessa. Alfamerin kirjan kytkentäkaavion perusteella nuo kaikki kolme jarruvaloa ovat rinnakkain kytketty, mutta silti jokainen hehku toimii tällä hetkellä erilailla eli yksi toimii, yksi ei toimi ollenkaan ja yksi palaa kokoajan. Voihan v*ttu kun v*tuttaa ja krapulakin on.
eccu
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 15:56 Tiistai 21 09 2004
Paikkakunta: Oolu

ViestiKirjoittaja Foortman » 19:07 Lauantai 01 10 2005

Kysyppä jos tuolla osaisvat neuvoa http://www.dlc.fi/~renault/
Foortman
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 110
Liittynyt: 10:23 Maanantai 28 03 2005
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Mimmi » 14:57 Sunnuntai 02 10 2005

Kurkkaahan ne lamput ja kannat vielä kerran. Tuo jatkuvasti palava vaikuttaa 2-lankaiselta lampulta, joka on väärinpäin kannassa. Kokonaan palamattomassa taasen voi olla kantavikatms.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja eccu » 15:49 Sunnuntai 02 10 2005

Olet Mimmi oikeassa. Ongelma nytkähti taas vähän eteenpäin pienen krapulan siivittämänä. Eli lamput oli asennettu oikein päin, mutta koska kyseisissä lampuissa ne ohjuritapit (jotka estävät ettei lamppua voi väärinpäin laittaa ja samalla lukitsevat lampun kantaan) ovat niin lyhyet, että lamppu pääsee pyörähtämään kannassa vähän liikaa. Toisella puolella oli erilainen lamppu jossa siis pitemmät nuo ohjuritapit ja sitä ei voi liikaa pyöräyttää kannassa.

Kuitenkin vieläkään ei kuskinpuolella jarruvalot toimi. Jospa ne huomenna saisin kuntoon kun nyt on vähän heikko olo.
eccu
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 15:56 Tiistai 21 09 2004
Paikkakunta: Oolu

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:10 Maanantai 03 10 2005

Ainakin meillä BXssä jarruvalovikojen syyllinen on lyhdyn takana oleva moninapaliitin, jonka läpi ei kulje sähköä. Surkea Valeon rakenne, joka ei edes voi toimia kauaa :evil: Sähkö tulee liittimelle, mutta ei lyhdynpohjaan kun polttimon kuorma on mukana, ilman polttimoa mittari saa jännitteen kannalta eli vielä pirullinen löydettäväkin... Liittimen "U"-kontaktin taivuttelu/puristelukin auttaa vain hetken.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10018
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Pekka 9000 Turbo » 15:42 Maanantai 03 10 2005

Olen korjaillut noita huonoliitoksellisia autoja kolvaamalla hyppyjohtoja toimivalta liittimeltä kannan kytkentäpisteeseen. Ongelma tietenkin on, että korjauksen jälkeenkin polttimo pitää olla helposti vaihdettavissa (tilanne: 20 astetta pakkasta ja pimeä). Ongelmaa pahentaa joidenkin valmistajien siirtyminen muovikalvojohtoihin, jolloin hyppyjohdoista tulee entistä pidempiä.
Sitä sattuu ja siihen tottuu.......
Pekka 9000 Turbo
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 127
Liittynyt: 17:36 Torstai 21 07 2005
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja cedricfan » 06:04 Tiistai 04 10 2005

Ja ainakin BeXin Valeosähköissä työn tekee vieläkin kenkummaksi se että sähköpiuha on 5cm leveää "lapamatoa" josta yksittäisen johdon irrottelu on kinkkistä, ja liitin pitää olla irroitettavissa polttimon vaihtoon :evil:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10018
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja eccu » 15:26 Keskiviikko 05 10 2005

Kuten aikaisemmin mainitisin niin tuo erikoinen hehkulamppuvika aiheutti myös sen, että auto pysyi käynnissä kun jarrupoljinta piti pohjassa ja avaimet otti pois virtalukosta. Mistähän tuossakin oikein oli kyse, eli mitä kautta virta kiersi? Minä kun en autosähköstä tiedä mitään, oikeastaan paljon mistään muustakaan. :?:

Tosi nokkela varashan varastaisi minun Meganen lyömällä toisen jarruvalon rikki ja yhdistämällä takavalon ja jarruvalon langat. Samalla hän joutuisi yhdistämään jarrupolkimessa olevan kytkimen johdot siten, että kytkin olisi kokoajan sulkeutuneena, jolloin auto pysyisi käynnissä, jos sen vain saisi vielä startattua.
Käyntiinhän rellun saa, kun yhdistää vasemman etukaiuttimen PLUS -johdon auton sisävalon plusjohtoon ja samalla painaa hätävilkkunappia starttaamiseen. Ovien aukomista en tähän edes selitä, koska minun rellussa ovet aukeavat toisinaan aivan itsestään. :P
eccu
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 15:56 Tiistai 21 09 2004
Paikkakunta: Oolu

ViestiKirjoittaja cedricfan » 05:56 Torstai 06 10 2005

Veikkaanpa että tuo virta tulee näin:
-Jarruvalot palaa vaikka auto olisi parkissa jos painaa jarrua = jatkuva virta akulta
-Ajovaloautomatiikka sytytttää ajovalot kun auto käy
=Akulta saa jatkuvaa virtaa jarrun kautta edelleen ajovaloautomatiikan kautta sytytykseen 8O
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10018
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Seuraava

Paluu Renault