Renault Clio 1.4 16V 2001 Päästö-ongelma

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Renault Clio 1.4 16V 2001 Päästö-ongelma

ViestiKirjoittaja Ramius » 07:06 Maanantai 06 06 2016

Hei,

Katsastuksessa päästöistä jäi kiinni,tyhjäkäynnillä normaalit,mutta kierroksilla seuraavat .

CO% 4.00
CO2 12,00
HC ppm 126
O2 0.01
Lambda 0.890

Moottori on kuulemma käynyt hieman huonosti,ja moottorivalo (päästövalo??) on ajoittain palanut,mutta ei nyt.
Mistä aloitetaan hommaa tarkistelemaan? Millään kännykkäsovelluksella ei vikakoodeja ole saatu luettua,joten vikakoodien lukukin ehkä kertoisi jotain.


Kiitos etukäteen
Ramius
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 16:47 Sunnuntai 31 01 2016

Re: Renault Clio 1.4 16V 2001 Päästö-ongelma

ViestiKirjoittaja jpj » 10:57 Maanantai 06 06 2016

Vaikuttaisi käyvän reilusti rikkaalla seoksella, ensimmäisenä kannattaa tarkastaa alipaineletkut konetilasta, vaihtaa ilmansuodatin ja sytytystulpat. Tulpat ovat luultavasti pilalla noin rikkaasta seoksesta. Koodit kannattaa lukea heti myös.
jpj
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08:58 Torstai 22 03 2012

Re: Renault Clio 1.4 16V 2001 Päästö-ongelma

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 14:55 Maanantai 06 06 2016

Lambda-arvokaan ei ole rajoissa, eli happitunnistimen toiminta kannattanee tsekata myös.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Renault Clio 1.4 16V 2001 Päästö-ongelma

ViestiKirjoittaja Ramius » 06:04 Tiistai 07 06 2016

Voorttimies kirjoitti:Lambda-arvokaan ei ole rajoissa, eli happitunnistimen toiminta kannattanee tsekata myös.


Hei,

Kiitos vihjeistä,oliko näin että jos seos olisi liian rikas esimerkiksi pahasti tukkeutuneen ilmansuodattimen,sytytyshäiriön, tai sopivasta paikasta irronneen alipaineletkun vuoksi,niin Lambda-arvo olisi kuitenkin raja-arvojensa sisällä....jos lambda siis olisi ehjä?

Ilmeisesti lähipäivinä päästään rellua tutkimaan,jolloin selviää onko siinä esimerkiksi yksi vai kaksi lambda-anturia...??
Tosin se katin jälkeinen mahdollinen anturi ei kai sotke seoksia,eikös se vaan tarkkaile mitä päästöt ovat katin jälkeen ja ilmoittaa toimintahäiriöstä...tämä nyt vaan arvailua kun lambdan toimintaa en ole vielä perehtynyt..
Ramius
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 16:47 Sunnuntai 31 01 2016

Re: Renault Clio 1.4 16V 2001 Päästö-ongelma

ViestiKirjoittaja jpj » 08:22 Keskiviikko 08 06 2016

Lamdba on hienosäätöä varten, käytännössä se säätää seosta optimiseoksen tuntumassa jatkuvasti rikkaalta laihalle ja laihalta rikkaalle useita kertoja sekunnissa. Noin suurta heittoa lambda ei yksin saa aikaan, joten seoksen sotkee luultavasti joku muu. Jos auto kävisi hätäkäytöllä esimerkiksi täysin hajonneen lambdan tai irronneen liittimen vuoksi, seos voisi olla tuota luokkaa, mutta silloin vikavalo palaisi kokoajan.
jpj
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08:58 Torstai 22 03 2012

Re: Renault Clio 1.4 16V 2001 Päästö-ongelma

ViestiKirjoittaja Ramius » 14:10 Perjantai 10 06 2016

jpj kirjoitti:Lamdba on hienosäätöä varten, käytännössä se säätää seosta optimiseoksen tuntumassa jatkuvasti rikkaalta laihalle ja laihalta rikkaalle useita kertoja sekunnissa. Noin suurta heittoa lambda ei yksin saa aikaan, joten seoksen sotkee luultavasti joku muu. Jos auto kävisi hätäkäytöllä esimerkiksi täysin hajonneen lambdan tai irronneen liittimen vuoksi, seos voisi olla tuota luokkaa, mutta silloin vikavalo palaisi kokoajan.



Hoi,

Jep asia selvä,nyt on moottoria tutkittu,mutta mitään näkyvää syytä ei löydetty....ellei sellaiseksi lasketa sangen likaista ilmansuodatinta.
Lisäksi happi-anturin liitokset käytiin läpi,ja itse anturia liikuteltiin avaimella,koska anturi vaikutti olevan erittäin lujasti (ruostunut ??) kiinni pakosarjassa.

Näiden toimien jälkee moottori alkoikin käymään hyvin ja kulku parani selvästi. Päästöjä ei ole vielä mitattu,antaa nyt karstojen palaa pois,mutta ilmeisesti likainen suodatin ja/tai happianturin rassaus ja johtoliitosten availu saattoivat vaikuttaa asiaa. Tutkimukset jatkuvat.

Voiko olla niin että riittävän tukossa oleva ilmansuodatin estää ilmankulun juuri korkeilla kierroksilla = seossuhde menee rikkaalle ja silloin päästöt ovat pielessä,tyhjäkäynnillä ilmaa kulkee ja päästöt ovat ok...??
Ramius
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 16:47 Sunnuntai 31 01 2016

Re: Renault Clio 1.4 16V 2001 Päästö-ongelma

ViestiKirjoittaja Ramius » 14:40 Tiistai 14 06 2016

Joo ...turhaa olisi ollut alkaa vaihtaa happianturia ym mekaanisia osia. Perusasiat pitää olla kunnossa tulpat,öljyt,suodattimet....sitten vasta katse muualle,mutta sitä helposti olettaa että kaikki huolehtivat huolloista heh heh.

Näin oli nytkin, ilmansuodattimen vaihto olikin laiminlyöty noi kolmelta vuodelta....ilma ei enää kulkenut läpi,siksi seos rikkaalla ja kierroksilla päästöt kuralla.

Uusi suodatin ,kovaa ajoa motarilla tovin aikaa ja heti päästöt ok ilman mitään muuta... :D
Ramius
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 16:47 Sunnuntai 31 01 2016

Re: Renault Clio 1.4 16V 2001 Päästö-ongelma

ViestiKirjoittaja jpj » 16:28 Tiistai 14 06 2016

Hieno homma, että auto tuli kuntoon! Vikana oli siis juuri tuo, mitä itsekin yhdessä viestissäsi pohdiskelit. :D

Ramius kirjoitti:Voiko olla niin että riittävän tukossa oleva ilmansuodatin estää ilmankulun juuri korkeilla kierroksilla = seossuhde menee rikkaalle ja silloin päästöt ovat pielessä,tyhjäkäynnillä ilmaa kulkee ja päästöt ovat ok...??
jpj
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08:58 Torstai 22 03 2012


Paluu Renault