Megane Break II 1.6 2007 Vinkkejä

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Megane Break II 1.6 2007 Vinkkejä

ViestiKirjoittaja Autoilija68 » 16:20 Sunnuntai 24 05 2015

Uutena autokaupasta ulos ajettuna on tullut auton tavat tutuksi vuosien saatossa.

Etupään nivelet olivat löysät jo 30tkm kohdalla ensimmäisessä katsastuksessa. Samaten raidetangot on menneet uusiksi 50tkm mennessä.
Väitän että Motonet osat ovat tehtaan osia laadukkaampia nivelissä.

Airbag valo alkoi oireilla neljäntenä vuonna. Syy repsikan etuistuimena alla oleva neliskanttinen liitin. Lukitussalpa liittimestä ulos, liitin auki ja kiinni pari kertaa.
Hankalampi vika ilmaantui kun yhdessä turvavyön kiristyspanoksen liittimessä väsyi muovit niin, että liittimen jousikuormitteinen oikosulkupala painui pakalleen sulkien liitännän oikosulkuun ja keskusyksikkö tulkitsi tämän viaksi. Jos Airbagvalo palaa, on koko järjestelmä pois päältä eikä auto mene katsastuksesta läpi. Kokeiltu.
Tämä kyseinen oikosulkupala on harmiton, ja viallisen liitännän löydettyäsi korjattavissa pienellä pätkällä Motonetin erkkaria yms. Sinne kiristyspanoksen liittimen piikkien väliin estämään oikosulkupalaa, jonka tarkoitus on pudota paikoilleen vain silloin kun liitin vedetään kiristyspanoksesta irti.
Ja koska sen palan tarkoitus on estää asentaja-arskaa räjäyttämästä osaa käsissään villapaita päällä staattisella sähköllä, tee homma varovaisesti ilman villapaitaa, kissoja ja koiria.
Viallisen liittimen paikallistaminen onnistuu testerillä, tai kuten minä, tutustumalla auton sisutukseen pintaa syvemmältä. Jos ei viitsi niin homa onnistuu sitten kalliilla merkkihuollossa. Purkamisen määrän nähneenä ja kokeneena arvoisin että viidellä sataa ei selviä.

Iskunvaimentimet. 40tkm ja 40% jäljellä. Vain mittayksiköissä eroa. Kun viet pajalle vaihdettavaksi, niin selvitä ensin tarvikeiskareiden (laadukkaidenkin) ulosjoustovara. Minä en selvittänyt.
Niinpä ei enää mennä hidastetöyssyn yli viittäkymppiä tasaisesti että lups lups vaan. Mennään ilmalentoa hätääntyneen ajonvakausjärjestelmän vilkutellessa valoaan kojelaudassa. Samaten se alkuperäinen tuntuma autosta katosi kun tilalla on sataan autoon sopivat iskarit. Vähän täältä sinnepäin. Melkein samaan hintaan olisi homman saanut merkkihuollossa vanhoille autoille hinnoiteltuna Optimal huoltona (olisi pitänyt tosin odottaa että auto on yli 6 vuotias.)

VVT pyörä vaihtui toisessa jakohihnan vaihdossa auton ollessa 8 vuotias. Pajat eivät näyttäneet hommaan uskaltautuvan (aiheutti yskänpuuskia) ja vvt-pyörän saatavuus näytti tuottavan tuskaa. Jakohihnan vaihdon kera tonni tarjoushintaan. Vaihtoautoa katsellessasi varmista että on vvt jo vaihdettu tai huomioi se hinnassa.

Sisäilman puhaltimen neljäs nopeus lakkasi toimimasta. Syy löytyy kuskin jalkatilasta kaasupolkimen yläpuolelta johtoja seuraamalla. Vastusrasian vaihto aiheutti paikallisilla pajoilla niin kovan ähinän ja yskinnän, että vein suosiolla merkkihuoltoon vaihdettavaksi. Rasiassa tosin paljastui myöhemmin olevan vain neljä lankavastusta. Ei olisi tarvinnut niitä halpoja makarooneja ostella kuukauden. Tuonhan olisin korjannut itse.

Takaluukussa oleva lisäjarruvalo lakkasi toimimasta ja sille tarjottiin vaihtoa 130€ hintaan. Otin itse irti ja purin auki. Ledithän sielä oli ehjät, mutta umpion sisällä liitännät jousikuormitteisia ja hapettuuhan ne. Juotin kiinni itse. Halpa kolvi sekä tinaa. Takaluukun päällä olevaa muovilippaa (jossa se jarruvalo on kiinni) irroittaessasi ruuvaile todella, todella varovasti. Kaikki ruuvinpitimet on tehtaalla selkeästi tehty nopeutetun vanhenemisen periaatteella. Vähänkin nopeampi kääntö meisselillä ja NAKS! muovin sirut putoilivat. Korjatun lyhdyn takaisin asennuksessa, lipan kiinnityksessä sikaflex oli kova sana.

Sitten kun se kuskin sähköikkuna (tai repsikan) jää alas, eikä nouse ylös ja uhkaavasti tuntuu että rankkasadetta tuppaa, niin ovesta muoviritilä vetämällä irti jotta kaiutin paljastuu. Sitten tarvitsisi olla matkassa tähtipää meisseli (torx) että saa kaiuttimen irti. Seuraa johtoja niin pitkälle oven sisälle kunnes tunnet ikkunanostimen moottorin mötikän. Nitkuttelet sitä johtonippua mötikän juuresta, samalla kun toisella kädellä napista käsket ikkunaa ylös. Näin on menty viimeset pari vuotta. Josku toimii pitkäänkin ja joskus pitää nitkutella. Tarvikekaupan kontaktispray liittimille voisi olla paikallaan. Niin ja älä jää siihen oveen sitten jumiin...

Mukavaa kyytiä kunhan tietää oikut.
Autoilija68
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 15:15 Sunnuntai 24 05 2015

Re: Megane Break II 1.6 2007 Vinkkejä

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 15:16 Maanantai 25 05 2015

Mitenkäs se vitsi menikään, Renaultia ei osteta kuin Alkosta..? :D Oiva kertomus!
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003


Paluu Renault