405 2.0 GTX -94 kytkinvaijerin vaihto

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

405 2.0 GTX -94 kytkinvaijerin vaihto

ViestiKirjoittaja J_J » 18:05 Sunnuntai 03 05 2009

Tervehdys
'
On tossa leijonassa kytkinpoljin aivan turkasen raskas polkea. Voiskohan vika korjaantua pelkän kytkinvaijerin vaihdolla, vai liekö joku perustavaa laatua oleva ongelma kytkimen mekanismissa? Uskoakseni ainakin vaijeri on alkuperäinen, autolla ajettu reilu 200 tkm. Ainakaan viimeiseen neljään vuoteen sitä tuskin on rasvattukaan...

Ajattelin lähteä tutkimaan tilannetta kytkinvaijerin vaihdolla, se kun ei ole hinnan kiroissa. Onkohan ko. projekti miten vaivalloinen? Täytyykö purkaa kuinka paljon että vaijerin saa vaihdettua?
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa...
J_J
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 22:43 Torstai 11 09 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: 405 2.0 GTX -94 kytkinvaijerin vaihto

ViestiKirjoittaja otra81 » 19:18 Maanantai 04 05 2009

kokeileppa rasvata akseli vaihdelaatikosta johon se vaijeri menee.
citikoissa jumittaa yleensä se akseli.
en nyt osaa sanoa onko samanlainen mitä citikissa mutta epäilisin.
ja kannttaa rasvata sitä vaijeria jos se ei auta niin sitten kannattaa
vasta vaihtaa vaijeri.
veholta tietoa että eivät ole koskaan joutuneet vaihtamaan vaijeria
ja kahdesta eri vara osaketjun liikkeestä vastaus että (muusta kuin motonet) että ovat joskus muutamia
tilanneet hyvin harvoin.
Viimeksi muokannut otra81 päivämäärä 16:31 Keskiviikko 06 05 2009, muokattu yhteensä 1 kerran
melkein kaiken voi korjata ,mutta kannattaako?!?
otra81
AutoGuru
 
Viestit: 726
Liittynyt: 18:22 Maanantai 05 01 2009
Paikkakunta: jns

Re: 405 2.0 GTX -94 kytkinvaijerin vaihto

ViestiKirjoittaja J_J » 21:47 Tiistai 05 05 2009

Tarkoitatko sitä akselia, jota vipuvarsi kytkinvaijerilta saaman liikkeen perusteella käyttää? Minne siinä rasvaa pitäisi työntää, pitääkö purkaa miten paljon että rasvaus onnistuu? Vaijeriin yritin jotain vaseliinia ruiskuttaa, kuitenkin ilman sanottavaa vaikutusta.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa...
J_J
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 22:43 Torstai 11 09 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: 405 2.0 GTX -94 kytkinvaijerin vaihto

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:39 Keskiviikko 06 05 2009

Jos se vaijerin sisus on päällystetty muovin näköisellä sukalla niin siihen EI saa ruiskuttaa öljyä tai rasvaa! Se sukka nimittäin pehmenee ja vaijeri alkaa takerrella yhä enemmän...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9981
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: 405 2.0 GTX -94 kytkinvaijerin vaihto

ViestiKirjoittaja otra81 » 16:27 Keskiviikko 06 05 2009

J_J kirjoitti:Tarkoitatko sitä akselia, jota vipuvarsi kytkinvaijerilta saaman liikkeen perusteella käyttää? Minne siinä rasvaa pitäisi työntää, pitääkö purkaa miten paljon että rasvaus onnistuu? Vaijeriin yritin jotain vaseliinia ruiskuttaa, kuitenkin ilman sanottavaa vaikutusta.

Spayvaseliini on helpointa laittaa yrittää ujuttaa siitä akselijuuresta. Eka kannattaa laittaa jotain crc:tä tai WD-40:stä puhdistaa sitten laittaa siten vaseliinia.
jos on mahdollista ota kaveri polkemaan poljinta niin näet mitkä osat liikkuu ja minne olisi viisainta laittaa rasvaa.
kannattaa laittaa kaikkiin liikkuviin osiin joita siinä on mutta ei kannata tölätä joka paikkaa sillä vaseliinillä jottei tule turhaa sotkua. Eli laittaa vaan minne tarttee.
melkein kaiken voi korjata ,mutta kannattaako?!?
otra81
AutoGuru
 
Viestit: 726
Liittynyt: 18:22 Maanantai 05 01 2009
Paikkakunta: jns


Paluu Peugeot