Peugeot 306 Td '97 ei käynnisty (keittänyt?)

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Peugeot 306 Td '97 ei käynnisty (keittänyt?)

ViestiKirjoittaja ex4 » 19:03 Lauantai 24 01 2009

Terve,

Minulla on otsikon mukainen 306 vuodelta '97 1.9 litraisella turbodiesel-koneella. Se on jokin aikaa pitänyt koneen lämpöjä alhaalla (~70 astetta) ja vilkutellut jäähdyttimen nesteen merkkivaloa. Nesteen pinta syylärissä on ollut kuitenkin kohdillaan ja systeemiä on ilmattukin. Eräs kaveri arveli valon vilkkumisen johtuvan anturiviasta tai huonolaatuisesta jäähdytinnesteestä.

Pari päivää sitten koneen lämmöt alkoivat nousta yli yhdeksänkymmenen ja päättelin (virheellisesti ?) että termostaatti on lopullisesti kuollut ja vielä huonompaan asentoon. Niinpä uusi termostaatti Motonetista ja vaihtamaan.

Termostaatti vaihtoon, uudet nesteet vanhojen tilalle ja koeajolle. Koneen lämmöt edelleen korkealle eikä lämmintä ilmaa toimiston puolelle. Uudestaan tallille, etupää tunkilla ylös ja uusi ilmaus. Lisää nestettä menikin ja lopulta ilmausruuvista ruiskusi pelkkää vettä. Hyvä. Uusi koeajo, tällä kertaa lyhyt lenkki mutta tuli annettua noin kokeilumielessä vähän kierroksia koneelle. Lämmöt jälleen ylös ja tällä kertaa auto sammui itsekseen. Se käynnistyi vaivoin uudelleen ja sain ajettua sen talliin. Siellä se ei sitten enää käynnistynytkään.

Irroitin termostaatilta syyläriin johtatava paksuhkon putken ja sieltä tuli reippaasti höyryä mutta ei vettä. Samalla vedenpinta syylärissä tipahti. Veden lisäys aikaansai näyttävän höyrypilven ja vasta melkoisen määrän vettä lisättyäni alkoi tuostakin tulla vettä. Yhteensä jäähdytysjärjestelmään lisäsin 14 litraa nestettä, joka tuntuu maallikosta paljolta.

Eli tilanne on nyt se että auto ei käynnisty lainkaan. Polttoaineensyötön tarkastin, sitä tuntuu tulevan. Mistä kannattaisi lähteä tilannetta purkamaan? Joku tuomiopäivän profeetta julisti koneen yläkerran vainaaksi, mutta itse elättelen toivoa.
ex4
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 14:10 Lauantai 24 01 2009
Paikkakunta: Kyrö

ViestiKirjoittaja jip59 » 23:08 Lauantai 24 01 2009

Kallistuisin myös tuon tuomiopäivän profeetan arvioon. Jos siis ehjä moottori keittämisen jälkeen ei enää käynnisty (edellyttäen ettei ole tehty muuta "remonttia"). Niin kansipahvi hajalla tai kansi halki. Elikkäs kansi irti ja koneistamolle testattavaksi ja korjattavaksi.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1086
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"


Paluu Peugeot