1.9 diesel kysymys

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

1.9 diesel kysymys

ViestiKirjoittaja Juuseri » 22:04 Keskiviikko 14 01 2009

Autona on 206 1.9D ja siinä imuputken keskeltä haarautuu alapuolelle jokin pönttö. Mikähän tämä kyseinen tötsä meinaa olla? Vahingossa putkea irroittaessa katkesi imuputkesta tuo pönttö jonka jouduin teippaamaan kasaan ja siellä näytti olevan öljyä. Onko tuo öljy normaalia ja mikä tarkoitus tällä systeemillä on? Ja onko haittaa tuosta teippauksesta, toisin sanoen saako liikaa ilmaa tms? Kokeilin kädellä eikä ainakaan hirveää vetoa tuntunut :roll:
Juuseri
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 93
Liittynyt: 13:13 Torstai 26 09 2002

ViestiKirjoittaja seppo1 » 09:50 Torstai 15 01 2009

Ilmeisesti tarkoitat imuputkea ilmansuodattimen ja moottorin välillä. Siinä ei saa olla reikiä, koska moottori horii niistä likaista ilmaa sisuksiinsa ja kuluu ajanmyötä.
Jollet pysty kykenemään, ei kannata ruveta alkamaan.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 753
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002

ViestiKirjoittaja Juuseri » 10:36 Torstai 15 01 2009

seppo1 kirjoitti:Ilmeisesti tarkoitat imuputkea ilmansuodattimen ja moottorin välillä. Siinä ei saa olla reikiä, koska moottori horii niistä likaista ilmaa sisuksiinsa ja kuluu ajanmyötä.


Juu kyllä se on selvää että ei mitään reikiä saa olla putkessa epäpuhtauksien takia. Eli siis putkenhaara on nyt teipattu jääkiekkomailaan laitettavalla erkkariteipillä jonka läpi se ilmeisesti hieman vetää ilmaa jos laittaa käden ihan lähelle, joten onko siitä haittaa polttoaineen seokselle vai ei? Kun näistä dieseleistä tahdo mitään ymmärtää. Bensavehkeessä tämä varmaankin vaikuttaisi, mutta onko naftan poltossa tuolla ilmalla niin suuri merkitys?

Ja mikä on se pönttö ja öljy siinä imuputkessa? Vai onko nämä jotain ranskalaisten keksintöjä eikä kukaan tiedä mikä sen tarkoitus on.
Juuseri
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 93
Liittynyt: 13:13 Torstai 26 09 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 12:58 Torstai 15 01 2009

Se pönttö saattaa olla imuäänen vaimennin, ja öljy peräisin huohotuksesta. Tuskinpa tuossa on sen monimutkaisempaa ohjausta, eli ruiskutuksen määrään ei moinen hyvin vähän pienentynyt imuvastus vaikuttane. Mutta moottorin kunnolle kyllä epäpuhtauksien muodossa siis.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10003
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu Peugeot