406 parhaat tulpat

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

406 parhaat tulpat

ViestiKirjoittaja ahertaja » 01:29 Sunnuntai 16 11 2008

Olis ajatuksena vaihdella tulpat, kun jotenkin ilmenee sellaisia ilmiöitä, joihin noiden vaihto vois auttaa. Eli ostanko ihan yks kärkiset vai moni kärkiset? Entäs Idrium tulpat? Sehän on selvää, että hinta nousee aika kivasti ku on "parempaa" tulppaa. Mitä etuja/hyötyjä saan noista monikärkisistä? Mikä noista motonetin tulpista on moni kärkisiä?
406 ST -04 & Astra 1.8i 16v -97
ahertaja
Harrastaja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 14:57 Perjantai 11 02 2005
Paikkakunta: Lohja

ViestiKirjoittaja jip59 » 21:48 Sunnuntai 16 11 2008

Ensiksi ohjekirjasta oikea tulpan tyyppi, toiseksi liikkeen tulppasuositusluettelon mukainen. Jos valitsee "mun mielestä" paremmat niin yleensä epäonnistuu, sillä valmistajat tietävät parhaiten mikä tulppa sopii mihinkin.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1082
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:07 Maanantai 17 11 2008

Ohjekirja ei PSAn tapauksessa oikein toimi, koska moni tulppavalmistaja on päivittänyt suositusta sopivampaan, eikä ohjekirjan tulppia edes ole kaikkia enää saatavina. Kuten esim Boschin kohdalla on selvästi kerrottu myös millä seurauksilla.

NGK SYTYTYSTULPPA PEUGEOT 406
Japanilainen sytytystulppa. Hinta / 1 kpl
1,8-66kW --00 BKR6EK. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-1460 5.90
1,8-16V 81kW --00 BKR5EK. . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-1454 5.90
2,0-16V 97kW --98 BKR5EK. . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-1454 5.90
2,0Turbo-108kW BKR6EK. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-1460 5.90
3,0V6-140kW --99 BKR6EK. . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-1460 5.90
BKRxEK on "yksikärkinen"
--------------------------------------------------------------------------------
DENSO SYTYTYSTULPPA PEUGEOT 406
Japanilainen sytytystulppa. Hinta / 1 kpl
406 1,8/1,8-16V --00 K20TXR. . . . . . . . . . . . . . . . 11-1771 5.20
406 2,0-16V 97kW 96--98 K20TXR. . . . . . . . . . . . . . . 11-1771 5.20 406 2,0-16V 99/100kW 99-- K16HPR-U11. . . . . . . . . . . . 11-1820 4.90
406 2,0-Turbo K20TXR. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-1771 5.20
406 2,2 K16HPR-U11. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-1820 4.90
406 3,0 --99 K20TXR. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-1771 5.20
406 3,0 00-- IKH16 Iridiumtulppa. . . . . . . . . . . . . . 11-1529 17.50
K20TXR vastaava Iridiumtulppa IK20. . . . . . . . . . . . . 11-1525 17.50
K16HPR-U11 vastaava Iridiumtulppa IKH16. . . . . . . . 11-1529 17.50
K20TXR on "yksikärkinen"
--------------------------------------------------------------------------------
BOSCH SYTYTYSTULPPA PEUGEOT 406
Eurooppalainen sytytystulppa. Hinta / 1 kpl
1,8/1,8-16V --00 Uusin suositus FR7DC+ (30.000km). . . 11-0838 3.30
1,8/1,8-16V --00 Super4-FR78X. . . . . . . . . . . . . . . 11-0805 4.50
1,8-16V 01-- FR8ME (EW7J4-moott). . . . . . . . . . . . . . 11-1973 6.50
2,0-97kW/Turbo --98 Uusin suositus FR7DC+ (30.000km) 11-0838 3.30
2,0-97kW/Turbo --98 Super4-FR78X. . . . . . . . . . . . . . 11-0805 4.50
2,0-97/99/100kW 99-- FR8ME (EW10J4-moott). . . . . . . . 11-1973 6.50
2,2 FR8ME. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-1973 6.50
3,0-V6 --99 FR8KDC
3,0-V6 00-- FR8SPP332. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-1617 15.90
Super-4 on neljällä sivuelektrodilla, muut nelosten yhdellä

Boschin Supernelosista on monella hyviä kokemuksia laajan lämpöarvonsa sekä kestävyytensä takia, etenkin kun hinta on kohtuullinen. Iridiumin hinta on turhan rankka, etenkin kun vaihto ei ole mikään järkyttävän vaikea. Esim vaikeavaihtoisissa veekutosissa jalometallikärkiset pitkäikäiset ovat usein puolustettavissa.[/i]
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9981
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja tosiju » 20:01 Keskiviikko 26 11 2008

Isot pojat puhuu, että eyquemit ois pösöön parhaat. Sellaiset myös itsellä ( f54:set). Kato www.eyquem.com mitkä sopii. Niin, noitahan ei sit motonetista sit saa.
405 1.6 gli kat -91, 405 1.9 gri kat -91
tosiju
Harrastaja
 
Viestit: 31
Liittynyt: 18:47 Keskiviikko 26 11 2003
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:09 Torstai 27 11 2008

Ja myös Bosch toimittaa Peugeotille sytytystulppia ensiasennukseen. Eli sekin on oikea.
Tuo "öikveemi" kuuluu sitten nykyisin saksalaiselle Berulle, eli aika näyttää koska (vai joko nyt) ovat samaa tavaraa. Vaikeita ovat nämä nykyiset firmakoukerot, ihan kuten SWF sulautuu Valeoon koko ajan enemmän ja enemmän.
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9981
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Pösöttäjä » 19:49 Torstai 27 11 2008

Itsellä oli aikanaan 306 pösösessä nuo nelikärkiset Boschin tekeleet ja ainakin orggis (eyquem?) verrattuna moottorin käyntiääni muuttui pehmeämmäksi, ja veto tasaisemmaksi.
Vihdoinkin viisastunut ja Japsi-hybridiin vaihtanut. :)
jaa että "AutoGuru"... :mrgreen:
Yeah right!
Pösöttäjä
AutoGuru
 
Viestit: 642
Liittynyt: 12:09 Keskiviikko 18 06 2003


Paluu Peugeot