Pöson 1.3:n tu-moottorin öljyproppu

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Pöson 1.3:n tu-moottorin öljyproppu

ViestiKirjoittaja rapa » 19:59 Keskiviikko 01 10 2008

Päivää pitkästä aikaa. Turasin jokusen vuoden ilman ranskatarta pihassa (ainakin 10 v.), no oli tuossa yksi Talbot, jossa sama mosa, ko tässä viehkeässä 309.ssä. Joku on pitänyt öljymäärästä hyvää huolta, elikkä sitä on melkoisen reilusti 8O ja pitäs valutella nesteet pois, mutta eipä löytynykkään pakista sopivaa avainta. Mikäpä siis on oikea työkalu kooltaan ja nimeltään tähän puuhaan? Ai niin, neito on vuosimallia -89.
Kiitoksia jo näin etukäteen.
--/- Rapa
rapa
rapa
Harrastaja
 
Viestit: 39
Liittynyt: 09:10 Perjantai 07 11 2003
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:18 Torstai 02 10 2008

Ranskalaisten autojen öljypropuissa on mitä oudoimpia koloja, ja yleisin työkalu on semmoinen monipäinen. Mutta Talbotissa ei ole TU-moottoria vaan vanhempi ns G-sarjalainen, ja avain siinä on kuusiokolo 77-4112
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9992
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja rapa » 15:54 Torstai 02 10 2008

Kiitos vaan.
Minusta se näytti hyvin oudolta, en edes viittiny koklaa kuusiolla. :roll:
kuusiokolo 77-4112, tarkoitit varmaan 77-4114 elikkä 14 millinen. Oli mikä oli lainaan naapurista imuvehkeen, pakko saada ne 7 litraa ulos koneesta, ei tuota käryä kestä pirukaan. :twisted:
--/- Rapa
rapa
rapa
Harrastaja
 
Viestit: 39
Liittynyt: 09:10 Perjantai 07 11 2003
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja rapa » 18:59 Torstai 02 10 2008

Moro.
Selvyyden vuoksi, avain on 12-mm kuusiokolo, jonka olisi kyllä voinut mainita samantien Herra C? Ja tuosta (g1a) mosasta valuttelin sitten kaikenkaikkiaan 5,5 l öljyä pois. Oikea määrähän lienee siinä 3 litran paremmalla puolella. Yllättävää oli, ettei moottorin yläkerta ollut pahemmin vuotanut, alempaa hieman ja tietysti suoraan pakosarjaan. Varmaanki joku nyt kehottaa putsaamaan huohotinjärjestelmän, koska se saattaapi mennä kovemmalla pakkasella tukkoon. Kokemusta on 104:sta joskus 80-luvulla, kun Äänekoskella paiskas 35 asteen pakkasella öljyt laakista ulos ja tieteski osan tuulilasiin. Hm. se on pitkä tarina, mutta kotio Hkiin pääsin. Tulipa tehtyä ennätys Oulu-Hki välillä 12 h, jonka muuten tuossa 05 rikoin Sierralla, jonka takapyörän laakeri alko leikkaan kii Pyhäsalmella aamupäivällä; tämä on vielä pidempi tarina, mutta aamulla olin Töölössä duunissa klo 8.00. Tästä Pösöstä saattaa vielä löytyä ainesta moneen turinatuokioon, on se vaan ollu melkosen suruttomassa käytössä, huoltokirjassakaan ei ole ko kaks leimaa...
rapa
rapa
Harrastaja
 
Viestit: 39
Liittynyt: 09:10 Perjantai 07 11 2003
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja cedricfan » 12:46 Perjantai 03 10 2008

Yleensä tykkäävät enemmän tiedosta suoralla tuotenumerolla jolla hakea liikkeestä, ja se avainhan löytyy myös tuota varaosaluettelon puolelta tarkkoinen tioetoineen, sekä haulla jos haluaa tarkempaa tietoa :wink:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9992
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja rapa » 19:01 Perjantai 03 10 2008

Joo, kaikinpuolin kelpo vastaus hölmöön kysymykseen.
Hyvää viikonloppua!
rapa
rapa
Harrastaja
 
Viestit: 39
Liittynyt: 09:10 Perjantai 07 11 2003
Paikkakunta: Espoo


Paluu Peugeot