Tulpat hukassa

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Tulpat hukassa

ViestiKirjoittaja Weli Kallio » 15:11 Maanantai 13 06 2005

Ei voisi enempää nolottaa, mutta pakko kysyä:

Peugeot 406 2.0 (-99) on hiukan laiska käynnistymään, joten ajattelin vaihtaa siihen tulpat. Yllättävä ongelma tuli kuitenkin eteen: missä tulpat ovat? Parin naapurinkinkin kanssa yritimme etsiä, mutta eipä löytynyt. Saisinko koordinaatteja?
Weli Kallio
Harrastaja
 
Viestit: 15
Liittynyt: 06:42 Tiistai 24 05 2005

ViestiKirjoittaja Aguél » 19:10 Maanantai 13 06 2005

Eiköhän ne yleensä sylinterin kannessa ole. Siinä on varmaan jotain muoveja päällä. Otat ne irti ni niitten alta todennäköisesti löytyy tulpat.
Aguél
Harrastaja
 
Viestit: 43
Liittynyt: 20:37 Torstai 24 02 2005

ViestiKirjoittaja cedricfan » 06:34 Tiistai 14 06 2005

Ja tuossa on suorasytytys eli tulppien päällä "puolat"!
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10035
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Weli Kallio » 15:46 Keskiviikko 15 06 2005

Sieltähän ne löytyivät, pienen ruuvailun jälkeen. Yllättävän vaikeasti ne ovat saatavilla, ei onnistu vaihto ihan käden käänteessä. Viimeksi kun vaihdoin tulppia autoon, ne olivat heti näkösällä, mutta eivät näemmä enää uudemmissa autoissa - jos nyt -99 on enää uusi...
Weli Kallio
Harrastaja
 
Viestit: 15
Liittynyt: 06:42 Tiistai 24 05 2005

ViestiKirjoittaja Weli Kallio » 15:49 Keskiviikko 15 06 2005

Ai niin, yksi kysymys tuli vielä mieleen. Tulpat "uivat" öljyssä, onko se ihan normaalia? Kaikissa sylintereissä, joiden pohjalla tulpat olivat, oli melko runsaasti öljyä.

Moottoriöljyä on hiukan liikaa, en tiedä onko sillä mitään yhteyttä tähän.
Weli Kallio
Harrastaja
 
Viestit: 15
Liittynyt: 06:42 Tiistai 24 05 2005

ViestiKirjoittaja Aguél » 17:22 Keskiviikko 15 06 2005

Ei taida ihan normaalia olla. Kaverini mazdassa oli sama homma kun venttiilinkopan kiinnitys mutterit oli löystyny. Kai putsasit ne tulppien kuopat huolella ennenkuin irroitit vanhat tulpat? Sen öljyn lisäksi siellä voi olla paljon muutakin likaa joka sitten tulpan ollessa irti valuu suoraan palotilaan.
Aguél
Harrastaja
 
Viestit: 43
Liittynyt: 20:37 Torstai 24 02 2005

ViestiKirjoittaja Jante » 04:47 Torstai 16 06 2005

Venttiilikannen tiiviste vuotaa ja/tai tulppasyvennysten tiivisteet. Kannattaa ehdottomasti vaihtaa! Aiheuttaa käyntihäiriöitä.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Tulpat hukassa

ViestiKirjoittaja Pesonen93 » 20:00 Tiistai 28 02 2012

Täytyykö siis ottaa motin päällä oleva muovikansi pois (kiinni kuudella kuusiokolopultilla), vai voiko tulpat vaihtaa ilman tämän kyseisen kannen poistoa moottorin edestä käsin? Aukaisin kannen putit ja irroitin piuhat mutta ei suostu nousemaan pois , nuljuaa vain paikoillaan. Voisiko joku vielä yksityiskohtaisemmin heittää neuvoa aloittelijalle tulppien vaihdosta Peugeot 406 (vm.96)? Kiitos :)!
Pesonen93
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 19:57 Tiistai 28 02 2012

Re: Tulpat hukassa

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 11:03 Keskiviikko 29 02 2012

Siis se kansi on ns. puolakansi. Eli siinä on oma sytytyspuola jokaiselle pytylle/tulpalle. Ne vain ovat yhtenä "kasettina". Ja kuten joskus muihin autoihin tulppia vaihtaessa olet varmaan huomannut, niin tulpanhattu ei lähde ihan tuosta vain vetämällä vaan siinä täytyy käyttää tiettyä määrää voimaa ja tekniikkaa, se kumitutti kun tarraa tulppaan kiinni. Tässä puolakannessa on siis tulpanhattu jokaiselle tulpalle, eli ne ottavat vastaan jonkin verran - tarvitaan siis lievää mutta määrätietoista väkivaltaa jotta puolakansi irtoaa.

Kyseessä siis kaikkinensa tämän näköinen palikka: http://www.pluspiecesauto.com/pieces-auto_5/101837.jpg
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Tulpat hukassa

ViestiKirjoittaja Pesonen93 » 14:26 Lauantai 03 03 2012

Kun puhut tuosta puolankannesta, niin tarkoitatko sitä isoa levyä moottorin päällä (n. 40 x 20 cm kokoinen) vai pelkästään tuota kuvan näköistä mötikkää siinä moottorin etuosassa? Kävin äsken ruuvailemassa tämän etuosan mötikän auki, ja sain sen lähtemään irti, mutta silloin yhdestä välistä vuoti bensaa joten heitin mötikän takaisin kiinni. Mistähän tämä vuoto johtui?

On tosiaan erilaista vaihdella pösöön kuin mitä aikaisemmin olen moottorivehkeisiin vaihdellut.

Kiitos kärsivällisyydestä arvon neuvoja :)
Pesonen93
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 19:57 Tiistai 28 02 2012

Re: Tulpat hukassa

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 15:51 Lauantai 03 03 2012

En tunne Pösöä sen tarkemmin, että osaisin sanoa missä tuo ihan tarkkaan ottaen sijaitsee. Yleensä kuitenkin (varsinkin kun kyseessä on tuplanokkainen kone...) tuo sijaitsee ihan tasan tarkkaan keskellä kantta, siinä koneen päällä. Tämä osa on sellainen noin 40-senttinen, kiinni kolmella ruuvilla ja sen toiseen päätyyn tulee 4-napainen sähköliitin.

Minusta tuntuu, että olet nyt ottanut irti polttoaineen jakotukin ja että tulpiksi kuvittelemasi osat ovat oikeasti ruiskusuuttimet. Sytytystulppia kun ei tämäntapaisessa systeemissä saa näkyville ollenkaan, ennen kuin tämän puolakannen irrottaa.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Tulpat hukassa

ViestiKirjoittaja Pesonen93 » 18:11 Lauantai 03 03 2012

Kiitos paljon! Tutkinpas asiaa uudelleen :)
Pesonen93
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 19:57 Tiistai 28 02 2012

Re: Tulpat hukassa

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 12:56 Maanantai 05 03 2012

Sen verran vielä, että ylläkirjoittamani ovat olleet sillä oletuksella, että autossa on 16-venttiilinen DOHC-kone ja itse asiassa postaamani kuvalinkkikin on 98-> oleviin autoihin. En nimittäin huomannut kirjoituksessasi mainittua -96 vuosimallia. Eli osat ovat vähän erinäköisiä tuossa vanhemmassa ja 8-venttiilisissä on erilainen systeemi.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003


Paluu Peugeot