Peugeot 406 HDI autom.

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja jahvetti50 » 16:49 Tiistai 20 08 2013

Muutaman syrjähypyn jälkeen aion taas palata Pösön kyytiin. Haaveena olis tuollainen automaattilaatikollinen, olen jostain kuullut että on käytössä kaksi erimerkkistä laatikkoa joista se toinen on lujempi. Kertokaa lisää missä vuosimallissa ym. Aikaisemmin oli 505 GTD automaatilla eikä ollut paha sekään. Ruostuvatko nämä korimallit?
41:n ajopeli
jahvetti50
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 56
Liittynyt: 12:56 Tiistai 11 03 2003
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:03 Keskiviikko 21 08 2013

Ei ruostu. Ja sanoisiko näin, että jos 406 HDi'n laatikko on vielä hyvin toimiva, niin ei se nyt ihan heti säry. Onhan noilla jo reilu sisäänajo tehty :lol:

Edit: Korjattu kirjoitusvirhe, eihän 405 HDI'tä edes ole olemassa :lol:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9980
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 14:44 Keskiviikko 21 08 2013

jahvetti50 kirjoitti:Muutaman syrjähypyn jälkeen aion taas palata Pösön kyytiin. Haaveena olis tuollainen automaattilaatikollinen, olen jostain kuullut että on käytössä kaksi erimerkkistä laatikkoa joista se toinen on lujempi. Kertokaa lisää missä vuosimallissa ym. Aikaisemmin oli 505 GTD automaatilla eikä ollut paha sekään. Ruostuvatko nämä korimallit?


Se 4HP20 on se parempi. AL4 on uudempaa tuotantoa ja enempi elektroniikkaa sisältävä ja sitä käytetään uudemmissa vuosimalleissa. Mutta tuota 4HP20 mallia vissiin uudemmissakin, joissa tehokkaampi kone. Se kun on raskaampaa tehoa kestävä.

Minulla itselläni 406 V6 mallia -98. Siinä on juuri tuo 4HP20. Alkuun hieman ihmettelin ja pelkäsin, että siinä jotain vikaa, kun tykkäsi venytellä etenkin kylmänä pienempiä vaihteita, eikä millään vaihtanut isompaa. Vaihdatin jopa öljyt (Jotka ihan oikeasti kannattaa vaihtaa tarkalleen viimeistään 60 000km välein, sano kuka tahansa mitä), mutta muutosta ei tullut. Myöhemmin luin, että tuo vaihteisto lämmittää juuri tuolla tavalla pieniä vaihteita venyttämällä öljyt ensin alkuun. Tosin ne öljyt olisi ainakin huoltokirjan mukaan muutenkin pitänyt vaihtaa ja jonkun verran tuo vaihteisto siitä pehmenikin. Sielä oli myös litran verran vajaustakin, joten heti kannattaa öljyt vaihteistosta tarkistaa koneen käydessä.

Myös hyvin todennäköistä on, että takapyörien kaaret kupruilee jo. Sitä ei heti edes huomaa, kun niissä on tehtaan mustat kiveniskumaalit päällä, mutta se on tyyppivika. Omani juuri paraikaa maalauksessa noista. Lisäksi joku taittanut tunkin kohdat länään takapäästä. Samalla nekin korjauksessa.
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 17:56 Keskiviikko 21 08 2013

cedricfan kirjoitti:Ei ruostu. Ja sanoisiko näin, että jos 405 HDi'n laatikko on vielä hyvin toimiva, niin ei se nyt ihan heti säry. Onhan noilla jo reilu sisäänajo tehty :lol:


Piti tarkistaa väitteesi, joten vastaan tähän hieman jäljessä. 405:ssä ei ole samaa automaattia mitä 406:ssä käytetään. Sama valmistaja ja 4H tyyppinen, mutta vanhempaa mallia. Tarkkaan ottaen malli on 4H14. Siinä ei ole sitäkään vähää elektroniikkaa mitä tuossa 4H20 lootassa. Eli siinä ei taida olla noita sport- ja talvitoimintoja. Saattaa olla paljon muutakin eroa. Jossain oli puhetta, ettei olisi edes vapaakytkintä. Jäi vähän auki mitä sillä meinataan, mutta oletan, ettei ole N-asentoa.
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 08:40 Torstai 22 08 2013

cedricfan kirjoitti:Ei ruostu. Ja sanoisiko näin, että jos 406 HDi'n laatikko on vielä hyvin toimiva, niin ei se nyt ihan heti säry. Onhan noilla jo reilu sisäänajo tehty :lol:

Edit: Korjattu kirjoitusvirhe, eihän 405 HDI'tä edes ole olemassa :lol:


Ajattelinkin, että mitä se 405 tähän liittyi, mutta....


Tarkistelin ihan piruuttaan, niin ainoastaan V6 koneissa on käytetty läpi koko 406 valmistuskaaren 4HP20 lootaa. Sitä pienemmissä on AL4 laatikkoon siirrytty jo -98 vuosimallin aikana. Tarkalleen 27.3.1998 lähtien. AL4 on halvempi ja vissiin PSA:en jotain omaa tuotantoa. Joka tapauksessa AL4 tuntuu olevan hyvinkin herkkä vikaantumaan suhteessa tuohon vanhempaan 4HP20 laatikkoon.
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 09:10 Torstai 22 08 2013

Ihan automaattilaatikoista ylipäätään, niin automaatin toimivuus ja kestävyys riippuu hyvinkin kriittisesti öljyistä, eli ne vaihteistoöljyt ihan aikuisten oikeasti pitäisi vaihtaa säännöllisesti 50-60 tkm välein ja käyttää kunnon öljyä. Minusta on todella hämmentävää, että ihmiset luulevat automaatin olevan ikiliikkuja jolle ei koskaan tarvitse tehdä mitään joten samoilla öljyillä ajetaan 250 tkm. Sitten kun laatikko hajoaa, haukutaan heikoksi ja kyseinen laatikko saa huonon maineen ihan suotta.

Siis toki on olemassa automaattivaihteistoja joissa on suunnitteluvirheitä, jolloin ne hajoavat ennenaikojaan, mutta ne ovat asia erikseen.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Chrysler Neon
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2414
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 09:23 Torstai 22 08 2013

Voorttimies kirjoitti:Ihan automaattilaatikoista ylipäätään, niin automaatin toimivuus ja kestävyys riippuu hyvinkin kriittisesti öljyistä, eli ne vaihteistoöljyt ihan aikuisten oikeasti pitäisi vaihtaa säännöllisesti 50-60 tkm välein ja käyttää kunnon öljyä.


Täysin samaa mieltä ja yllä asiasta mainitsinkin. Nykyään nämä saksalaiset mainostaa näitä "lopun iän" kestäviä automaattiöljyjä. Eihän tuossa ole muusta kyse, kuin saadaan mainostettua autoa halvaksi pitää huoltojen suhteen. Eikä asia tietysti ajankohtaiseksi tulekaan, jos auto ostetaan uutena ja sillä ajellaan korkeintaan viisi vuotta, vaihtaen taas uuteen. Kyllä siinä ajassa ne öljyt kituen kestää. Etenkin jos suodattimet ja magneetit ovat isoja mitkä keräävät metallimurskan öljystä pois.

Eikä muuten 406:en huolto-ohjelmaan kuulu automaatin öljyjen vaihtoa, vaikka suositus toisessa kannassa onkin juuri korkeintaan 60 000 mk välein. Ja kannattaa muistaa, ettei automaateissa ylipäätään vaihdu likikään kaikki öljy normaalissa öljynvaihdossa. Eli jos öljyjen vaihto on venynyt rutkasti, niin kannattaa normaalilla tavalla vaihtaa 2-3 kertaa öljyt hyvin lyhkäsessä ajassa. Ehkä kahdesti samassa yhteydessä veivaten vaihteistoa välissä konetta käyttäen.
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja jahvetti50 » 13:03 Torstai 22 08 2013

Kiitoksia tiedoista mutta edelleen on epäselvä mistä tietää mikä laatikko on kyseessä? Tarkoitushan on hankkia HDI 2-2.2l jostain päin Suomea.
41:n ajopeli
jahvetti50
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 56
Liittynyt: 12:56 Tiistai 11 03 2003
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 13:07 Torstai 22 08 2013

jahvetti50 kirjoitti:Kiitoksia tiedoista mutta edelleen on epäselvä mistä tietää mikä laatikko on kyseessä? Tarkoitushan on hankkia HDI 2-2.2l jostain päin Suomea.


Tuosta yläpuolelta lainattua: "ainoastaan V6 koneissa on käytetty läpi koko 406 valmistuskaaren 4HP20 lootaa. Sitä pienemmissä on AL4 laatikkoon siirrytty jo -98 vuosimallin aikana. Tarkalleen 27.3.1998 lähtien."
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Chrysler Neon
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2414
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 13:17 Torstai 22 08 2013

Voorttimies kirjoitti:
jahvetti50 kirjoitti:Kiitoksia tiedoista mutta edelleen on epäselvä mistä tietää mikä laatikko on kyseessä? Tarkoitushan on hankkia HDI 2-2.2l jostain päin Suomea.


Tuosta yläpuolelta lainattua: "ainoastaan V6 koneissa on käytetty läpi koko 406 valmistuskaaren 4HP20 lootaa. Sitä pienemmissä on AL4 laatikkoon siirrytty jo -98 vuosimallin aikana. Tarkalleen 27.3.1998 lähtien."


Täsmennän vielä, että jos kysyjä meinaa sitä, että onko mitään erityisiä ulkonäöllisiä seikkoja mistä nuo kaksi erottaa toisistaan, niin on. 4HP20 vaihteiston vaihdevivun vieressä on vain napit S ja lumihiutaleen kuva. Merkitykset varmaan tajuaa ilman selitystä. Sen sijaan AL4 sisältää noiden kahden napin lisäksi vielä erillisen napin kiinteälle ykköselle, jota taas 4HP20 ei sisällä. Kiinteä ykkönen on vivussa.
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Demonyte » 11:34 Perjantai 06 09 2013

Ainakin sisaren (Citroen) puolella 2.2 HDi koneen (DW12TED4, 98kW) rinnalla 4-portaisena askina käytettiin 4HP20:tä koska pienemmissä käytetty AL4 ei kestä tuon ison HDi:n vääntöä. Itselläni on nyt seitsemisen vuotta takana tuollaisella C5:lla ja olen ollut moottoriin/askiin erittäin tyytyväinen, jos saman kombon löytäisi hyväkuntoisesta 406:sta, palaisin pösöön oikein mielelläni.

Sama kone on ollut siis käytössä myös 406:ssa joten uskoisin siinä olevan täsmälleen saman tilanteen - aivan kuten bensakoneiden osalta ylempänä myös kerrottiin, eli tuo parempi aski on vain tehokkaimmassa moottorimallissa, muissa tuo AL4 riittää.

P.S. AL4 näyttää tosiaan olevan ilmeisesti PSA:n oma viritys, (ainakin yksi) valmistaja on Siemens.
Demonyte
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 11:26 Perjantai 06 09 2013

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 13:56 Perjantai 06 09 2013

Demonyte kirjoitti:Ainakin sisaren (Citroen) puolella 2.2 HDi koneen (DW12TED4, 98kW) rinnalla 4-portaisena askina käytettiin 4HP20:tä koska pienemmissä käytetty AL4 ei kestä tuon ison HDi:n vääntöä. Itselläni on nyt seitsemisen vuotta takana tuollaisella C5:lla ja olen ollut moottoriin/askiin erittäin tyytyväinen, jos saman kombon löytäisi hyväkuntoisesta 406:sta, palaisin pösöön oikein mielelläni.

Sama kone on ollut siis käytössä myös 406:ssa joten uskoisin siinä olevan täsmälleen saman tilanteen - aivan kuten bensakoneiden osalta ylempänä myös kerrottiin, eli tuo parempi aski on vain tehokkaimmassa moottorimallissa, muissa tuo AL4 riittää.

P.S. AL4 näyttää tosiaan olevan ilmeisesti PSA:n oma viritys, (ainakin yksi) valmistaja on Siemens.


Citroëniin en nyt osaa ottaa ihan varmaa kantaa, mutta Peugeotilla Suomeen tuoduissa 406 malleissa vain V6:ssa on käytetty tuotannon loppuun asti 4HP20 lootaa. Muissa on ennenpitkää siirrytty halvempaan malliin, mutta onhan noita ongelmiakin tuon AL4-lootan kanssa ollutkin.

Muistaakseni Citroën sisarmallissa Xantiassa olisi tuo 4HP20 ollut vieläkin harvinaisempaa mitä vastaavassa Peugeotin 406 mallissa. Toki tarinasi ei nyt kerro mistä Citroënin mallista sinä puhut sen dieselin suhteen. Onhan tuolla dieselillä ja tuolla V6-koneella "lievä" tehoero kuitenkin. Sitä paitsi tuota 2.2 konetta ei Xantiassa ole ollutkaan ja 406 mallissa ei samoiten ole ollut vastaavaa konetta Suomeen myydyissä.
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 15:02 Perjantai 06 09 2013

Koskenkorva kirjoitti: Toki tarinasi ei nyt kerro mistä Citroënin mallista sinä puhut sen dieselin suhteen.


Minusta siinä lukee varsin selvästi, että kyseessä on C5. :wink:
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Chrysler Neon
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2414
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 15:47 Perjantai 06 09 2013

Voorttimies kirjoitti:
Koskenkorva kirjoitti: Toki tarinasi ei nyt kerro mistä Citroënin mallista sinä puhut sen dieselin suhteen.


Minusta siinä lukee varsin selvästi, että kyseessä on C5. :wink:


Lueppa nyt uudestaan kirjoitus. Siinä varsin selvästi puhuttiin siskon Citroënista, jossa se 2.2 litran diesel. Samassa yhteydessä ei puhuttu mallista. Sen sijaan kirjoituksen kirjoittajan Citroën oli C5. Mutta epäselväksi jäi millä koneella. Ei siinä kyllä C5:en vaihteistoakaan suoraan mainittu. Ei edes onko automaatti.
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja seppo1 » 16:35 Perjantai 06 09 2013

Koskenkorva kirjoitti:
Voorttimies kirjoitti:
Koskenkorva kirjoitti: Toki tarinasi ei nyt kerro mistä Citroënin mallista sinä puhut sen dieselin suhteen.


Minusta siinä lukee varsin selvästi, että kyseessä on C5. :wink:


Lueppa nyt uudestaan kirjoitus. Siinä varsin selvästi puhuttiin siskon Citroënista, jossa se 2.2 litran diesel. Samassa yhteydessä ei puhuttu mallista. Sen sijaan kirjoituksen kirjoittajan Citroën oli C5. Mutta epäselväksi jäi millä koneella. Ei siinä kyllä C5:en vaihteistoakaan suoraan mainittu. Ei edes onko automaatti.


Jaahas ja Demonyten siskon nimi on sitten Citroen? Ei muuten puhuttu siskon Citroenista, vaan rinnastettiin Peugeot ja Citroen sisaruksiksi.
Jollet pysty kykenemään, ei kannata ruveta alkamaan.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 752
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002

Seuraava

Paluu Peugeot