Peugeot 406 HDI autom.

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 18:39 Perjantai 06 09 2013

seppo1 kirjoitti:
Koskenkorva kirjoitti:
Lueppa nyt uudestaan kirjoitus. Siinä varsin selvästi puhuttiin siskon Citroënista, jossa se 2.2 litran diesel. Samassa yhteydessä ei puhuttu mallista. Sen sijaan kirjoituksen kirjoittajan Citroën oli C5. Mutta epäselväksi jäi millä koneella. Ei siinä kyllä C5:en vaihteistoakaan suoraan mainittu. Ei edes onko automaatti.


Jaahas ja Demonyten siskon nimi on sitten Citroen? Ei muuten puhuttu siskon Citroenista, vaan rinnastettiin Peugeot ja Citroen sisaruksiksi.


No joo. Olihan se niin (kai). itse luin hätäseen, että puhuttiin sisaren autosta, joka Citroën. Mutta kuitenkin. C5 ei liity Xantian/406 malleihin. Ne kun ovat ne "sisarmallit" keskenään. C5 on uudempaa mallia, joka korvasi Xantian ja osin XM-mallin. Varmaan osin juuri sen takia Xantiassa ei kai koskaan tuota 2.2 litraista dieseliä ollut (Toisin mitä 406:llä oli), koska Xantia poistui tuotannossa muutama vuosi aiemmin mitä 406, johon viimemetreillä tuo 2.2 diesel tuli. Tosin ei koskaan Suomeen. Joten Suomessa ei 4HP20 vaihteistoa ollut viimeisinä vuosina muussa, kuin V6-koneessa. Tuontiautona tuota isointa dieseliä saattaa löytyä Suomestakin.
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 21:37 Perjantai 06 09 2013

Koskenkorva kirjoitti:Lueppa nyt uudestaan kirjoitus.


Minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. :)
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2420
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 15:44 Lauantai 07 09 2013

Voorttimies kirjoitti:
Koskenkorva kirjoitti:Lueppa nyt uudestaan kirjoitus.


Minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. :)


Ennustaakin osaat. Ei siinä edelleenkään "varsin selvästi" puhuta C5 mallista tuon dieselin suhteen. Ja kuten mainitsin, niin C5 ei liity koko keskusteluun. Tuo 2.2 litran dieseli ei ole koskaan ollut Xantian aikana Citroënin nokalla, eikä Suomessa edes 406:en, mistä oli puhe. Sehän vissiin oleellisinta?
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 09:50 Sunnuntai 08 09 2013

Koskenkorva kirjoitti:
Voorttimies kirjoitti:
Koskenkorva kirjoitti:Lueppa nyt uudestaan kirjoitus.


Minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. :)


Ennustaakin osaat. Ei siinä edelleenkään "varsin selvästi" puhuta C5 mallista tuon dieselin suhteen. Ja kuten mainitsin, niin C5 ei liity koko keskusteluun. Tuo 2.2 litran dieseli ei ole koskaan ollut Xantian aikana Citroënin nokalla, eikä Suomessa edes 406:en, mistä oli puhe. Sehän vissiin oleellisinta?


Juu, autovaraosamyyjällä pitää olla kristallipallo. Kuuluu varustukseen. Kyllä siinä ihan edelleenkin puhutaan ihan selvästi C5:sta, ja se liittyy asiaan ihan täysin, koska ko. autossa on tuo sama 2.2 HDi sekä sama automaattilaatikko. Tämä oli se oleellinen asia. Mutta kuten sanottua, minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.

Myönnä nyt vaan että olet väärässä, äläkä jankkaa. :evil:
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2420
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 18:36 Sunnuntai 08 09 2013

Voorttimies kirjoitti:
Juu, autovaraosamyyjällä pitää olla kristallipallo. Kuuluu varustukseen. Kyllä siinä ihan edelleenkin puhutaan ihan selvästi C5:sta, ja se liittyy asiaan ihan täysin, koska ko. autossa on tuo sama 2.2 HDi sekä sama automaattilaatikko. Tämä oli se oleellinen asia. Mutta kuten sanottua, minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.

Myönnä nyt vaan että olet väärässä, äläkä jankkaa. :evil:


Missään kohtaa en ole väittänyt, etteikö C5:ssä olisi ollut 2.2 dieseliä. Mutta kun tässä kyselijä kysyy laatikkoa nimen omaan Peugeotin 406 malliin, niin Citroën, saatika C5 ei liity keskusteluun. Xantiassa, joka siis sisarmalli 406:lle on, ei ole koskaan sisältänyt tuota isompaa dieseliä, ainakaan minun tietojeni mukaan. Eikä myöskään 406:et mitä Suomeen tuotu. Voihan olla, että joku jälkiasentanut isomman dieselin Xantiaan. Se kaiketi mahdollista.

Tekstin alussa olleessa sisar-viitteessä ei puhuta suoraan mistään tarkasta mallista. Vasta myöhemmässä vaiheessa. Siinä alussa minun näkemykseni mukaan viitataan Citroëniin yleisesti sisar-mallina, jota se onkin Peugeotille. Mutta pääpointti kuitenkin se, että mitä C5:ssä on, ei ole laisinkaan selvää, että 406:ssä on. Siinähän suoraan vähän kuitenkin niin väitettiin, että olisivat keskenään verrannollisia.

Minä nyt rautalangasta väännän:

Ensimmäinen lause meni näin: "Ainakin sisaren (Citroen) puolella 2.2 HDi koneen (DW12TED4, 98kW) rinnalla 4-portaisena askina käytettiin 4HP20:tä koska pienemmissä käytetty AL4 ei kestä tuon ison HDi:n vääntöä."

Mielestäni lause on melko yleismaallinen. Lauseessa ei mielestäni tule milläänlailla selväksi, että kyseessä C5. Varmasti jossain Citroënin mallissa vuosien varrella tuota kompinaatiota on käytetty. C5 on hyvin otollinen malli missä olisi käytetty. En ole perehtynyt. Mutta 406:en sisarmalli Xantiassa ei koskaan, eikä Suomeen tuoduissa 406 autoissa. Tuo tehokkaampi dieseli tuli 406 aikakauden loppupuolella, jolloin Xantiaa ei enää valmistettu ja Suomeenkaan tuota ei 406 kohdalla enää lisätty tuontiohjelmaan.

Lähteet:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Citroën_Xantia
http://fi.wikipedia.org/wiki/Peugeot_406
Viimeksi muokannut Koskenkorva päivämäärä 19:51 Sunnuntai 08 09 2013, muokattu yhteensä 1 kerran
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja seppo1 » 19:38 Sunnuntai 08 09 2013

Koskenkorva kirjoitti:
Voorttimies kirjoitti:
Juu, autovaraosamyyjällä pitää olla kristallipallo. Kuuluu varustukseen. Kyllä siinä ihan edelleenkin puhutaan ihan selvästi C5:sta, ja se liittyy asiaan ihan täysin, koska ko. autossa on tuo sama 2.2 HDi sekä sama automaattilaatikko. Tämä oli se oleellinen asia. Mutta kuten sanottua, minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.

Myönnä nyt vaan että olet väärässä, äläkä jankkaa. :evil:


Missään kohtaa en ole väittänyt, etteikö C5:ssä olisi ollut 2.2 dieseliä. Mutta kun tässä kyselijä kysyy laatikkoa nimen omaan Peugeotin 406 malliin, niin Citroën, saatika C5 ei liity keskusteluun. Xantiassa, joka siis sisarmalli 406:lle on, ei ole koskaan sisältänyt tuota isompaa dieseliä, ainakaan minun tietojeni mukaan. Eikä myöskään 406:et mitä Suomeen tuotu. Voihan olla, että joku jälkiasentanut isomman dieselin Xantiaan. Se kaiketi mahdollista.

Tekstin alussa olleessa sisar-viitteessä ei puhuta suoraan mistään tarkasta mallista. Vasta myöhemmässä vaiheessa. Siinä alussa minun näkemykseni mukaan viitataan Citroëniin yleisesti sisar-mallina, jota se onkin Peugeotille. Mutta pääpointti kuitenkin se, että mitä C5:ssä on, ei ole laisinkaan selvää, että 406:ssä on. Siinähän suoraan vähän kuitenkin niin väitettiin, että olisivat keskenään verrannollisia.


Ainakin sisaren (Citroen) puolella 2.2 HDi koneen (DW12TED4, 98kW) rinnalla 4-portaisena askina käytettiin 4HP20:tä koska pienemmissä käytetty AL4 ei kestä tuon ison HDi:n vääntöä. Itselläni on nyt seitsemisen vuotta takana tuollaisella C5:lla ja olen ollut moottoriin/askiin erittäin tyytyväinen, jos saman kombon löytäisi hyväkuntoisesta 406:sta, palaisin pösöön oikein mielelläni.

Eikö tämä vahvennettu mielestäsi viittaa edelliseen lauseeseen?
Jollet pysty kykenemään, ei kannata ruveta alkamaan.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 753
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 19:58 Sunnuntai 08 09 2013

seppo1 kirjoitti:
Eikö tämä vahvennettu mielestäsi viittaa edelliseen lauseeseen?


Juu. Molemmat on PSA:en aikaansaamia (Citroën ja C5). Mutta juu. Se 4HP20 on parempi. :D
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 08:42 Maanantai 09 09 2013

.
Liitteet
facepalm.jpeg
(5.95 KiB) 293 kertaa
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2420
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Peugeot 406 HDI autom.

ViestiKirjoittaja Demonyte » 14:57 Torstai 12 09 2013

Voi luoja mikä sota tuosta kommentista syntyi. :D Ja juu, käyttäjä Koskenkorva: ei kannattaisi repiä niitä lauseita irti asiayhteydestään.

Sillä, onko C5 vai Xantia 406:n sisarmalli, ei ole mitään merkitystä - puhuin ainoastaan siitä että on fakta että 406:ssa on käytetty täsmälleen samaa 2.2 HDi konetta kuin C5:ssa ja näin ollen 406:ssa on suurella todennäköisyydellä myös ko. koneen kanssa sama automaattiaski kuin C5:ssa (jos ko. 406:ta on ylipäätään saanut automaattina), koska PSA:n toinen tuohon aikaan yleisesti käytetty automaattilaatikko (AL4) ei ko. koneen kanssa sovi yhteen.

Silläkään, onko tuota 2.2 HDi:tä 406:ssa alkuperäisenä myyty Suomessa ei ole merkitystä kun ketjun aloittaja sellaista (2.0 tai 2.2 HDi automaattina) oli kuitenkin etsimässä ja siksi ylipäätään kerroin siitä että tuon moottorin kanssa PSA on Citroenissa käyttänyt nimenomaan tuota ZF:n askia joten on aivan aiheellista olettaa että näin on myös Peugeotin puolella.

Lisäksi puhuin viestissäni väännöstä enkä tehosta, mainitsemani 2.2 HDi vääntää reilusti tuota V6:ta enemmän (314Nm vs 266Nm) ja paljon alempana (@2000rpm vs @4000rpm) vaikka tehoissa V6 toki viekin dieseliä mennen-tullen.
Demonyte
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 11:26 Perjantai 06 09 2013

Edellinen

Paluu Peugeot