Pyörän laakerista

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Pyörän laakerista

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 21:50 Sunnuntai 07 07 2013

Onkohan nuo 406:en takapyörän laakerit pelkkiä laakereita, vai paketteja, joissa tulee napa myös?

Ja millä hampaiden lukumäärillä noita käytännössä myydään?
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Pyörän laakerista

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:35 Maanantai 08 07 2013

Vinkkinä hampaat tarkoittaa samalla napaa, magneettikehällinen voi olla pelkkä laakerikin.
Ja mahdoton sanoa menekin perusteella mitään, koska vanhempaa 48-hampaista käytetään Xantiassakin.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10003
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Pyörän laakerista

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 08:57 Maanantai 08 07 2013

Joo, kyllä minä tuon ns. vinkin ymmärsin, mutta ei olisi kerta ensimmäinen missä voisi olla virhe tuoteselvityksessä. Paljon liikkuu kuitenkin reilusti yli satasen napoja laakereineen ja nyt puhutaan edelleen ns. tarvikkeista. Peugeotti myy vastaavaa melkein kahteen sataan.

Onko tuolla navalla/laakerilla mikä valmistaja?

Ja jos autona -98 vuosimallin V6 (140 kW), niin kertooko se millä hampaiden määrällä liikutaan?
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Pyörän laakerista

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:49 Maanantai 08 07 2013

Aikoinaan PSA-autojen eri hammasmäärät riippuivat siitä, kenen valmistajan (kuten Bosch ja Bendix) ABS-järjestelmä oli. Mutta 406-aikakautena sekään ei enää päde, kun Bendix oli jo osa Boschia.
Nuo ovat ne tarvikelaakreita, joita tulee useammaltakin toimittajalta, eli varmaa vastausat, minkä merkkistä missäkin liikkessä kulloinkin on ei ole mahdollista anaa.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10003
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Pyörän laakerista

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 10:01 Maanantai 08 07 2013

Joo, pistin vain merkille, että jossain verkkokaupassa oli eroteltu hammasmäärät juuri ABS-järjestelmän valmistajan mukaan, ja toisaalta Fixus listaa yhden mallin missä ei kyllä selviä hampaiden määrää, mutta hinta aika sama mikä teillä tuolla 48 hampaisella. Fixus vaan hakee osat koneen mukaan, teidän sivut vuosimallin. Kuitenkin ilmeisesti hampaiden lukumäärä on sama edessä ja takana, niin kaiketi pystyisi etupäätä nostamalla ja rengasta irroittamalla laskemaan etupään hampaat. Takapään hampaita ei kaiketi pysty ihan helpolla laskemaan, kuin koko käsijarrun purkamalla, jolloin onkin jo puolet tehnyt koko navan vaihdosta.
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Pyörän laakerista

ViestiKirjoittaja cedricfan » 11:27 Maanantai 08 07 2013

Tuohan onkin hyvä konsti laskea edestä, sen pitäisi stemmata 8)
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10003
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Pyörän laakerista

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 14:51 Maanantai 08 07 2013

Tuossa mietin, että tasan teidän verkkokaupasta katsoin tuon hampaisen määrän ABS-järjestelmän valmistajan mukaan, mutten löytänytkään laakereiden selostuksista tuota tietoa.... ainakaan enää.
Mutta se olikin vetareiden kohdilla missä tämä väite olikin.

Voiko tuohon nyt luottaa?
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Pyörän laakerista

ViestiKirjoittaja cedricfan » 15:23 Maanantai 08 07 2013

Kappas, siellä on vielä Bendixiä :oops:
"The Bendix Corporation, under a merger, became part of Allied Corporation, which later became AlliedSignal, Inc. In 1996, Robert Bosch GmbH of Stuttgart, Germany, purchased AlliedSignal’s worldwide automotive brake business, including the proving grounds."
Eli tuon jälkeen Bosch-sana alkoi ilmestyä myös Bendix-tuotteisiin, jolloin osista ei enää näy ero selkeänä tekstinä.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10003
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Pyörän laakerista

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 15:38 Maanantai 08 07 2013

Voiko vaatauksesi nyt ymmärtää niin, että jos ABS-järjestelmä sisältää sanan Bendex, niin sen hammasmäärän mukaan mennään, eli 48 hammasta? Jos Bosch, niin 29?

Vai miten vastauksesi pitäisi ymmärtää?
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Pyörän laakerista

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:03 Tiistai 09 07 2013

Juurikin noin päin, että Bendix tarkoittaa, että Bendixin ABSit, kun taas Bosch voi olla kumpaa tahansa. Ja Bendix on nimenomaan 48-hampainen.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10003
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Pyörän laakerista

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 08:10 Tiistai 09 07 2013

Kannattanee tämä tarina sitten varmaankin niihin vetoakseleihin ja vetoniveliin laittaa. Niissä kuitenkin väitettiin tyyliin, että hampaiden määrä on täysin kiinni valmistajasta.
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013

Re: Pyörän laakerista

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:57 Tiistai 09 07 2013

Jep, nyt kun ristiriita tuli ilmi, niin on syytä täsmentää asiaa sinnekin.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10003
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Pyörän laakerista

ViestiKirjoittaja Koskenkorva » 09:16 Tiistai 09 07 2013

Pitänee laittaa sormet ja varpaat ristiin, että konepellin alta löytyy Bendix, ettei mene laskemiseksi.

Vaikka myös sivuillanne väitetään (navan yhteydessä) niin tuo 48 hampainen ABS on harrastelijoiden mielestä 406 autoissa yleisin. Toisaalta tuolla harvinaisuudesta saatetaan viitata ylipäätään autoihin missä kyseisiä osia käytetään. Se kirjo vissiin aika laaja mihin tuota napaa käytetään? Tuo osa ja sen tuoteselostus varmaankin ilmaantuu aina samana, merkistä ja mallista riippumati mihin ikinä navat menee.
Koskenkorva
Harrastaja
 
Viestit: 40
Liittynyt: 21:31 Sunnuntai 07 07 2013


Paluu Peugeot