306 HDi 2.0 Jakohihnaremppa

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

306 HDi 2.0 Jakohihnaremppa

ViestiKirjoittaja Meronoll » 06:50 Maanantai 02 05 2011

Tervehdys. Vuosimallia 2000 olevaan pököttiin pitäisi alkaa suunnittelemaan jakohihnaremonttia, ja kysynkin että jos hommaan osat itse ja vien tuttavan korjaamolle niin mitä osia mun pitää hommata.
En autoista ymmärrä tuon taivaallista niin itse en edes yritä käydä tuota tekemään. Eli Jakohihna + rullat, Jakohihnan kiristin, Hihnapyörä?, Vesipumppu. Noillako mennään vai unohtuiko jotain?

Olli
Meronoll
Harrastaja

Re: 306 HDi 2.0 Jakohihnaremppa

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:52 Maanantai 02 05 2011

Kiristin kuuluu itse asiassa rulliin, joita ovat ohjaimet sekä kiristin. Ja vesipumppu tosiaan pyörii jakohihnan voimalla, vaihtoon.
Kampiakselin hihnapyörä on noissa HDi-moottoreissa kulutustavaraa, ei kannata jättää vaihtamatta kun se on jo kuitenkin valmiina esillä.
Sama koskee moniurahihnaa/-hihnoja: vaihtotyö ei maksa extraa tuossa hommassa, ja tuskin kestävät vajaata 200.000 kilsaa kuitenkaan.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta

ViestiKirjoittaja Meronoll » 07:59 Maanantai 02 05 2011

Eli ostoslistalle menee?

Mistä tiedän vielä sitten että mitkä ovat oikeat osat tuohon malliin? Näyttäisi olevan melkolailla paljon vaihtoehtoja tarjolla. Onko laatueroja? Missä voi säästää ja missä ei kannata?

Olli
Meronoll
Harrastaja

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:21 Maanantai 02 05 2011

Jakohihnasetin suhteen Gates/ym paketti on uudempaan versioon halvempi kuin irto-osat, vanhempaan noin kympin kalliimpi, ei siis isoa eroa mutta kaikki on samassa paketissa. Erona niillä on kiristin, vaihtuu 4.00 eli minkäs ikäinen tuo auto on? Jos rajamalli niin autossa on ns ORGA-numero joka kertoo valmistusajan: http://www.cats-citroen.net/citroen/organumber.html
Vesipumpun valinnan suhteen taas vaikea pala: Valeolaisen hintaero kympin, mutta ei "nimetönkään" huono ole.
Kampuran hihnapyörä ei kestä kahta vaihtoa minkään merkkisenä, siihen valitsisin halvemman itse kun hintaeroakin on reippaammin.
Vaikein asia on sitten tuo moniurahihnajuttu, eli ostaako paketti jossa kaikki kerralla. Maksaa 119,90 euroa, mutta halvempi kuin irto-osat. Ja kuluvia ne rullat tuossakin hihnassa on, eli jos autolla on jo useampi satatuhatta mittarissa, ja ei ilmeisesti vaihdettu edellisellä kerralla niin nuukailu voi tulla kalliiksi. Etenkin jos autossa on ilmastointi, joka rassaa tuota hihnaa rullineen, vaikka rullat ovatkin ilmastoinnillisessa hieman järeämpiä :roll:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta

Paluu Peugeot