Peugeot 306 1.6 8v lämpöongelma

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Peugeot 306 1.6 8v lämpöongelma

ViestiKirjoittaja Teukka » 18:59 Sunnuntai 01 05 2011

Elikkäs kyseessä on 306 STW 1.6 8v. Ja tosiaan "outo" lämpöongelma eli autoon kuukauden sisällä vaihdettu jakorempan yhteydessä uusi vesipumppu ja termari, termarinanturi ja lämpötila-anturi mittarille ja uudet jäähdytin nesteet. Ja sitten viikon päästä alkoi lämpöongelma eli "normaalissa" ajossa esim 40-80km/h auto toimii hienosti eli lämmöt ei nouse, mutta kun lähtee esim moottoritielle ajamaan niin koneen lämmöt nousee n. 100-110 asteeseen. Termari on 89 asteinen ja termarinanturi 97-92 asteinen. Ja jäähdyttimeen laitettiin vielä ongelman tullessa puhdistusaine ja huuhdeltiin puhtaalla vedellä ja laitettiin uudet nesteet huolellisesti ilmaamalla ja ei auta eli olisko jäähdytin tukossa vai???
Ai niin ja nesteet ei mene sekaisin eikä kuluta nestettä ja moottori käy ja toimii muuten hyvin, mutta heti kun on enemmän rasitusta niin lämmöt nousee. :roll:

-Teukka
Teukka
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 18:41 Sunnuntai 01 05 2011

Re: Peugeot 306 1.6 8v lämpöongelma

ViestiKirjoittaja otra81 » 20:04 Sunnuntai 01 05 2011

Minä kyllä kokeilisin vanhaa anturia vielä paikoilleen tuleeko silloin samaa ongelmaa.
Tai sitten vesi pumpussa on jotain häikkää? Muistatko oliko muovisiivellinen se uusi punmppu?
Joskus olen joutunut vaihtamaan uuden pumpun toiseen tarvike osaan kun ei jostain syystä ensimmäinen ole toiminut.
Mutta silloin on kyllä ollut jonkin verran erilaisilla siivillä ko pumppu.
melkein kaiken voi korjata ,mutta kannattaako?!?
otra81
AutoGuru
 
Viestit: 726
Liittynyt: 18:22 Maanantai 05 01 2009
Paikkakunta: jns

Re: Peugeot 306 1.6 8v lämpöongelma

ViestiKirjoittaja Teukka » 06:59 Maanantai 02 05 2011

Itseasiassa autossa on uusi tarvike vesipumppu muistaakseni metallisella "siipipyörällä" sitä en muista että moni siipinen pumppu on ja lämpöongelmat oli jo vanhalla anturillakin, eli en usko että se auttaa. :cry:
Teukka
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 18:41 Sunnuntai 01 05 2011

Re: Peugeot 306 1.6 8v lämpöongelma

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:47 Maanantai 02 05 2011

Jos jäähdytysjärjestelmän ilmaus on onnistunut niin seuraavaksi kallistun jäähdyttimen puolelle. Etenkin tuo että kuumenee motarilla viittaa juuri kierron heikkouteen, joko nesteen tai sitten iman siitä jäähdyttimen läpi. Vesipumpun siipien tyypin vaikutus lämpöön on urbaania legendaa. Itse asiassa tuolla periaatteella muovisen rattaan pitäisi toimia paremmin, koska se vastaa rakenteeltaan enemmän perinteistä valurautaista kuin vanhankansan parjaamaa pellistä prässättyä :wink:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10022
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Peugeot 306 1.6 8v lämpöongelma

ViestiKirjoittaja Teukka » 13:20 Maanantai 02 05 2011

Ilmaus pitäisi olla tehty huolellisesti, eli kaikki kolme ilmauskohtaa oli auki ja rauhallisesti lisäsin nesteen ja niin kauan aikaa oli ruuvit auki että tuli vain nestettä ulos ja tosiaan muuten toimii mutta suuremmalla nopeudella ja rasituksella lämmöt nousee ja rupee laskemaan "heti" kun hiljentää. Ja viimeisenä kokeilin vielä jäähdyttimen puhdistusta että ilma menisi läpi varmasti ja lähtihän sitä likaa irti, mutta ei juuri vaikuttanut.
Mutta pääasia että muutama muukin on samaa mieltä että jäähdytin tdn tukossa.
Ja tosiaan noille varaosien legenda jutuista en juuri hetkahda ihan ammatinikin puolesta 8)
Teukka
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 18:41 Sunnuntai 01 05 2011

Re: Peugeot 306 1.6 8v lämpöongelma

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 08:42 Tiistai 03 05 2011

Toimiihan jäähdyttimen puhallin?
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Peugeot 306 1.6 8v lämpöongelma

ViestiKirjoittaja Teukka » 08:46 Perjantai 06 05 2011

Juu kyllä puhallin toimii. Tietty moottoritiellä ajaessa en pysty sanomaan että puhaltaako, mutta ainakin paikoillaan ollessa puhaltaa jos lämmöt nousee. Mutta eikös jäähdytyksen pitäisi toimia niin ettei esim moottoritiellä puhallin puhalla kokoajan? Ja testasin vielä että laitoin matalampi asteisen puhaltimenanturin ja silti ei jaksa pitää anturin ylärajan alla lämpöjä.
Teukka
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 18:41 Sunnuntai 01 05 2011


Paluu Peugeot