Tyhjäkäynti vaeltaa. Mikä avuksi?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Tyhjäkäynti vaeltaa. Mikä avuksi?

ViestiKirjoittaja 20ne » 12:00 Torstai 14 11 2002

Eli onko vikaa ja jos on niin missä?

Tyhjäkäynti seilaa koneen ollessa lämmin 600rmp-750rmp väliä. Tätä ei tapahdu moottorin ollessa kylmä. Kylmänä kone käy tasaisesti n. 900rmp. Moottorin hieman lämmettyä tämä kierrosten vaeltaminen alkaa pikkuhiljaa. Mitä lämpimämpi kone, sitä enemmän valtaa. Auto ei kuitenkaan sammu tai tukehdu. Nykimistä ei tapahdu ja vikavalo ei pala. Muuten auto pelittää loistavasti.

Apuja? Vikaehdotuksia?

Auto C-Ascona 2.0i -87 ja ruisku siis Motronic ML 4.1
20ne
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 11:56 Torstai 14 11 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 09:46 Perjantai 15 11 2002

Kuulostaisi ihan siltä, että joutokäyntisäädin on viallinen, kyseinen laitehan säätää kaasuläpän ohi menevää ilmamäärää kiertoluistin avulla. Karkea hinta-arvio tällaiselle osalle on uutena noin 168 euroa(1000 mk). Voisin vahvasti epäillä tätä vikaa, sitä on ollut Opeleissa(kin) paljon!
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

tyhjäkäyntilisäilmaventtiili

ViestiKirjoittaja 20ne » 09:49 Perjantai 15 11 2002

Joo. Tiedän kyseisen osan ja hinnan myös. Kyseisen osan vioittumista voisi myös kutsua jo melkein tyyppiviaksikin ja on hyvin paljon mahdollista että se on viallinen.
Otin tuon viime viikonloppuna irti ja puhdistin sen huolellisesti bensalla. (oli muuten sisältä öljyinen) CRC:t lopuksi sisälle, huljuttelua ja turhat kamat ulos. Säädin takaisin kiinni ja kone käymään. Ei mitään vaikutusta.
Otin myös koko säätimen johdon irti jolloin tyhjäkäynti kävi tasaisesti n. 1000rmp:n kieppeillä. Kertooko tämä jotain? Ilmeisesti boksilta tulee väärää tietoa tyhjäkäyntisäätimelle tai jotain?
Pitäisikö tämä vielä puhdistaa paremmin? Niin että jättää puhdistusaineen likoomaan esim. yön yli?
Voiko vika olla lämpöanturissa? ilmamäärämittarissa? suuttimissa? yms?
Vikaehdotuksia? Vinkkejä?
20ne
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 11:56 Torstai 14 11 2002

ViestiKirjoittaja h » 19:08 Perjantai 15 11 2002

http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... forum=4&31
Tässä linkissä asiasta on kosolti juttua.
h
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 19:35 Torstai 31 10 2002


Paluu Opel