Opel Vectra 1.6 S -89 ei oikein lämpene...

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Opel Vectra 1.6 S -89 ei oikein lämpene...

ViestiKirjoittaja a.aalto » 09:27 Keskiviikko 16 10 2002

Osaiskos joku kertoa, että mikä mahtaa klikata kun auto ei mun mielestä lämpene tarpeeksi; lämpömittarin neula nousee vain n. 1/4 asteikolla ja jos käy tyhjäkäynnillä paikallaan niin vähän enemmän, mutta jää silti alta puolenvälin! Harmittaa vaan toi, kun mun mielestä tomaattiryyppy on pikkasen liian kauan päällä kun ei kone lämpene. Voiskos termari olla jumittunut, siis et se ei pääse sulkeutumaan kunnolla?? Automaattiryypyn vesikello on avattu ja puhdistettu...-en tiedä mitä pitäis tehdä?? P.S. Oli muuten sama homma kesähelteillä...
a.aalto
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 215
Liittynyt: 09:20 Keskiviikko 16 10 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:44 Keskiviikko 16 10 2002

Jollei lämmöt nouse vartin ajonkaan jälkeen (ja mittari on oikeassa) lienee termari vanhuuttaan väljistynyt. Ja kun Vectra-A 1,6sen termari on vielä noita halpoja sisäelementtejä (uudemmal Opelit kotelolla) niin ei paljoa kannata miettiä ostoa... Ne nesteetkin pitäisi muuten vaihtaa muutaman vuoden välein :wink:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10022
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja T.A. » 10:41 Keskiviikko 16 10 2002

Normaalisti toimivassa koneessa 92°C termarilla viisari asettuu aika tarkkaan asteikon puoliväliin.
87°C ensimmäisen valkoisen viivan päälle.
82°C sinisen ja ensimmäisen valkoisen viivan väliin.
Nämä kokemukset 1,6SH-moottorilla 8)
T.A.
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 236
Liittynyt: 21:24 Keskiviikko 10 04 2002
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja T.A. » 10:44 Keskiviikko 16 10 2002

1,6SV:ssä kannattaa muuten miettiä jakohihnan vaihtoa samalla vaivalla.
Kun kerran kuitenkin joutuu avaamaan sen kotelon... :?
T.A.
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 236
Liittynyt: 21:24 Keskiviikko 10 04 2002
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Axu » 12:18 Keskiviikko 16 10 2002

Taitaa nuissa vanhoissa Ooppeleissa nuo lämpömittarit näytellä hiukan alakanttiin, -88 ja -89 Kadeteissa molemmissa ei viisari noussut puoliväliin. Jos sisätilanlämmittimestä tulee kuumaa ilmaa niin luulenpa että mittari vain näyttää alakanttiin.
Axu
Harrastaja
 
Viestit: 9
Liittynyt: 11:57 Perjantai 17 05 2002
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja T.A. » 12:39 Keskiviikko 16 10 2002

Siis jos kaikki on kunnossa, 92°C termostaatilla viisarin kuuluu olla noin puolivälissä asteikkoa, valkoisten pikkuviivojen välissä. Tämä on faktaa 8) Olen kokeillut itse kaikkia mainitsemiani termostaatteja ja kyllä se viiden asteen erokin mittarissa näkyy.
Muuten, kyllä 82°C termarillakin vielä riittävän lämmintä ilmaa sisälle tulee näillä keleillä. Mutta ei kuumaa :P
T.A.
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 236
Liittynyt: 21:24 Keskiviikko 10 04 2002
Paikkakunta: Turku

Vectra

ViestiKirjoittaja a.aalto » 09:29 Torstai 17 10 2002

Eipä tässä nyt sitten saa syyttää kuin itseään...-nimittäin nesteet, jakohihna ja vesipumppu vaihdettiin kaikki kerralla n. 2kk sitten kun ostin auton! Mutta tuo termari taisi huollon pojilta unohtua...-voi ...kele, arvatkaapas onko inspiraatiota lähteä ottamaan jakopäätä auki!
a.aalto
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 215
Liittynyt: 09:20 Keskiviikko 16 10 2002


Paluu Opel

cron