Vaihdelaatikon sopivuus?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Vaihdelaatikon sopivuus?

ViestiKirjoittaja Mikho » 10:22 Maanantai 05 08 2002

Mun E-mallin kadetin(-85, 1.3S) vaihdelaatikko(F10) hajosi ja sain kaverilta toisen vaihdelaatikon tilalle. Sekin oli F10 (ei tietoa mistä autosta), mutta siinä on kytkinakselin pää eri paksuinen kuin vanhassa. Vanhassa oli 12mm ja uudessa 14mm. Muuten laatikot ovat samanlaiset ja kytkin ja vetoakselit sopivat. Onko mahdollista saada tuo toinen laatikko sopimaan, esim vauhtipyörän laakeria vaihtamalla, vai onko ne aivan eri vaihdelaatikkoja?

Kiitokset etukäteen.
Mikho
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 10:16 Maanantai 05 08 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 13:05 Maanantai 05 08 2002

Eli kyseessä on siis vauhtipyörän ns silmälaakerin pää akselia? Silmälaakerin sisähalkaisija on noin 12mm joten tuntuu ihmeelliseltä tuo 14mm... Eihän akselin päällä ole mitään jäänteitä vanhasta laakerista :?
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10035
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Mikho » 13:42 Maanantai 05 08 2002

Akselin päällä ei ole minkäänlaisia jäänteitä vanhasta laakerista. Lisäksi akselin pää on sen näköinen ettei siinä ole mitään laakeria ollutkaan, eli se ei ole aivan sileä pintainen, vaan joitain pitkittäis suuntaisia pieniä uria.

Voisiko olla ettei kyseisessä laatikossa ole ollut ollenkaan silmälaakeria, vaan se on ollut suoraan silmälaakerin kolossa?
Mikho
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 10:16 Maanantai 05 08 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 14:05 Maanantai 05 08 2002

Siltäpä kovasti haiskahtaa, silmälaakeri on saattanut olla myös startin helan tyylinen "kupariputkenpätkä" :?
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10035
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu Opel