Opel Vectra Nykiminen Kierrosmittari sekoaa

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Opel Vectra Nykiminen Kierrosmittari sekoaa

ViestiKirjoittaja stefu1992 » 22:07 Keskiviikko 19 10 2016

Eli kyseessä olis vm 2000 Opel Vectra farmari 2,0l koneella.

Tällä hetkellä on vähän sormi suussa, kun googlettamalla löytyy kymmeniä erilaisia nykimis-vikoja ja arvattuja korjauksia jotka käytännössä yhdessä käskee purkamaan koko hemmetin koneen.

Auto käynnistyy täysin normaalisti, akku pitää virran sisällään, airbagin valo palaa kaiken aikaa, moottorin vikavalo syttyy vasta 30-60min ajon jälkeen, lämmöt näyttää normaalia, vettä on koneessa eikä poreile ja öljyt ei valu ulos ja sitä on riittävästi.

Autolla pääsee normaalisti liikkeelle, pysyy tyhjäkäynnillä normaalisti käynnissä eikä ongelmia esiinny taajama-ajossa.

Mutta kun lähtee maantieajoon tai moottoritielle niin puolen tunnin sisällä jos vauhtia on yli 60km/h ja koneen kierrokset noin 2-3t

1. Auton moottori alkaa nykimään(ravistamaan) rajusti mutta pysyy käynnissä.
2. Kierrosmittari pomppii vimmatusti 1-9 tonnin välillä ja moottorin vikavalo syttyy/välkkyy.
3. Lämmöt ovat normaalit.
4. Virrat pysyy normaalisti päällä eli mittariston yms valot ei välky.

----Epäilen että moottorin kierrokset tipahtaa joka kerta kun neula pomppaa täysille kierroksille ja moottorin kierrokset normalisoituu aina kun neula tipahtaa takas alas.

Tämä neula hyppii edestakaisin siis noin 2-3 kertaa sekunnissa.

Auton kun pysäyttää 5-10 minuutiksi tien varteen niin ongelma on hävinnyt ja pystyy taas ajamaan normaalisti 30-90 minuutin ajan.
(hyvin valikoiva milloin se tekee sitä)

Autoon on tehty kansiremontti 2009 (?) muistaakseni

Olisiko kellään jonkinlaista käsitystä mikä mittarin ja koneen kierrosten välillä voisi aiheuttaa tällaista ongelmaa ettei koko moottoria tarvitse alkaa purkamaan? Tätä ongelmaa on kestänyt jo kuukausia.
stefu1992
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 21:47 Keskiviikko 19 10 2016

Re: Opel Vectra Nykiminen Kierrosmittari sekoaa

ViestiKirjoittaja BA » 14:26 Torstai 20 10 2016

Karkeana arvauksena autoa näkemättä vikaa lähtisi hakemaan sytytyspuolelta, ja tarkemmin puolan seudulta. Kierroslukumittari saa signaalinsa ainakin välillisesti puolalta, ja ravistus viittaisi siihen että auto käy kolmella. Kierroslukumittarin heittely on seuraus muusta viasta, ei vika, mittarihan näyttää vain sen mitä signaalia se saa.

Airbagin valon palaminen yleensä johtuu penkin alla olevan johtoliitoksen huonoudesta, tai sitten ratin spiraalin hajoamisesta. Ei pitäisi olla muuta yhteistä nykimiseen kuin se että on samassa autossa.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Opel Vectra Nykiminen Kierrosmittari sekoaa

ViestiKirjoittaja Mimmi » 15:38 Torstai 20 10 2016

En edes arvaile, vaan...
Minä alottaisin vikakoodien luvulla TECH2:n kanssa, jossa Opelin kortti.
OP-Comillakin kuulemma pystyy lukemaan, mutta itse luotan ainoastaan oikeaan (tehdas)testeriin.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel Vectra Nykiminen Kierrosmittari sekoaa

ViestiKirjoittaja stefu1992 » 15:11 Perjantai 21 10 2016

Ohhoh. En olisi edes uskonut että täällä jopa vastattais epätoivoiseen kysymykseeni tai ainakaan näin nopeasti.

Kiitän erittäin paljon vinkeistänne. Tästä on nyt hyvä aloittaa siis vikakoodien luvulla, sitten tutkitaan ja hutkitaan puolan kanssa.

Seuraan tätä ketjua edelleen, jos joku muukin vielä laittaa jonkun arvauksen? Laitan sitten vielä viestin tänne jos vika saadaan korjattua ja mikä sen aiheutti.
stefu1992
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 21:47 Keskiviikko 19 10 2016

Re: Opel Vectra Nykiminen Kierrosmittari sekoaa

ViestiKirjoittaja Mimmi » 16:54 Perjantai 21 10 2016

Arvaamalla vaihdetut osat ovat kaikkein kalleimpia osia, kun ainoastaan viimeisin vaihdettu osa oli (yleensä) oikea.
Vikakoodien luvun perusteella sitten vikaa korjaamaan, eikä suinpäin vaihtamaan (mahdolisesti ehjää) puolaa.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel Vectra Nykiminen Kierrosmittari sekoaa

ViestiKirjoittaja jip59 » 20:58 Perjantai 21 10 2016

Mimmi kirjoitti:Arvaamalla vaihdetut osat ovat kaikkein kalleimpia osia, kun ainoastaan viimeisin vaihdettu osa oli (yleensä) oikea.
Vikakoodien luvun perusteella sitten vikaa korjaamaan, eikä suinpäin vaihtamaan (mahdolisesti ehjää) puolaa.


Tälle iso käden puristus.!
Meikä on jo todella monella vuosikymmennellä autonasentajan hommia leipätyökseen tenhyt ja tuo vikakoodien luku ja sen mahdollisuus on nostanut vuosikymmenien saatossa ongelmien etsimisessä sen tärkeimmäksi kriteeriksi.

Moottorin vikavalon syttymiseen voi olla kymmeniä ellei enempikin eri syitä joten valon syttymisen perusteella ilman vikamuistin lukua on täysin turha alkaa mitään osaa vaihtamaan.
Vikamuistin luku asiansa osaavassa paikassa ei paljoa maksa esim. Motonetin Motomaatissa ja sen jälkeen on helpompi alkaa korjaamaan sitä oikeaa vikaa.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"


Paluu Opel

cron