Opel Insignia nykii

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Opel Insignia nykii

ViestiKirjoittaja Ehni » 13:08 Lauantai 12 03 2016

Tervehdys!

On ilmennyt pari viikkoa sitten seuraavanlaista ongelmaa. Kun lähen kaasuttamaan normaalisti, ei ilmene mitään vikaa, mutta jos painaa kaasun aivan tappiin asti, niin auto alkaa nykimään. Se nykäisee pari kertaa ja se ei syö tehoja vaan matka jatkuu niin kuin nykimistä ei olisi tapahtunutkaan. Nykimisen kohta vaihtelee vaihteesta riippuen, esim kakkosvaihteella täytyy olla talla aivan tapissa ennen kuin sitä ilmenee, kolmosvaihteella riittää että kaasuttaa vähän normaalia enemmän jne. Nelos / vitosvaihteella riittää taas pienempi kaasu nykimisen ilmentymiseen.

Nettiä kun selailin niin moinen vika viittaa yleensä tulppiin tai puolaan mutta ilmeisesti omassa autossani on ruiskukone joten tämä vika on ulos suljettu.
En haluaisi viedä rakkinetta korjaamolle ennen kuin vikaa on pystytty rajaamaan edes johonkin suuntaan, ettei tarvii maksaa 200-300 e pelkästä vian etsinnästä.

Auto on Opel Insignia 1,6l Turbo Ecotec 2010 132kw

En ole kovin hyvä autojen kanssa, joten vastauksianne voi olla minulle vaikeaa tulkita :D mutta onneksi isäukollani on rasvaiset kädet, ei vaan ole uudempien autojen kanssa pelaillut.
Ehni
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 13:02 Lauantai 12 03 2016

Re: Opel Insignia nykii

ViestiKirjoittaja Mimmi » 14:02 Lauantai 12 03 2016

Ilman vikakoodien lukua saat ainoastaan arvauksia ja valitettavasti arvaamalla vaihdetut osat ovat kaikkein kalleimpia osia.
Turhaan vaihdettuihin osiin hukkuu helposti vikakoodien lukumaksu.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3832
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel Insignia nykii

ViestiKirjoittaja Johnny Rageous » 12:11 Maanantai 14 03 2016

Ehni kirjoitti:Tervehdys!


Nettiä kun selailin niin moinen vika viittaa yleensä tulppiin tai puolaan mutta ilmeisesti omassa autossani on ruiskukone joten tämä vika on ulos suljettu.

Auto on Opel Insignia 1,6l Turbo Ecotec 2010 132kw




Siis kyllähän ruiskukoneessakin on sytytystulpat ja jonkinlainen sytytyspuola. Oli se sitten joka tulpalle omansa, tai yhteinen puola kaikille tulpille.
Eli vika voi hyvinkin olla niissä.
Tässä on puolakansi tuohon 1.6 tbo versioon, noin esimerkiksi. http://www.motonet.fi/fi/tuote/101196/p ... i-opel-1-8

Mutta tosiaan kannattaa aloittaa lukemalla vikakoodit ko. autosta jos siellä olisi jotain.
Kuva
Johnny Rageous
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 141
Liittynyt: 11:42 Keskiviikko 24 11 2004
Paikkakunta: Turku

Re: Opel Insignia nykii

ViestiKirjoittaja Ehni » 21:49 Maanantai 21 03 2016

Johnny Rageous kirjoitti:
Ehni kirjoitti:Tervehdys!


Nettiä kun selailin niin moinen vika viittaa yleensä tulppiin tai puolaan mutta ilmeisesti omassa autossani on ruiskukone joten tämä vika on ulos suljettu.

Auto on Opel Insignia 1,6l Turbo Ecotec 2010 132kw




Siis kyllähän ruiskukoneessakin on sytytystulpat ja jonkinlainen sytytyspuola. Oli se sitten joka tulpalle omansa, tai yhteinen puola kaikille tulpille.
Eli vika voi hyvinkin olla niissä.
Tässä on puolakansi tuohon 1.6 tbo versioon, noin esimerkiksi. http://www.motonet.fi/fi/tuote/101196/p ... i-opel-1-8

Mutta tosiaan kannattaa aloittaa lukemalla vikakoodit ko. autosta jos siellä olisi jotain.

Kiitos vastauksesta. Olen tosiaan aika käsi mitä tulee autoihin, missähän tuo puolan kansi sijaitsee konehuoneessa? On varmaan hyvin piilotettu. Eikös jokaselle tulpalle mene joku letku tai johto?
Ehni
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 13:02 Lauantai 12 03 2016

Re: Opel Insignia nykii

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:37 Tiistai 22 03 2016

Kuva

Tuolla moottorin päällä oleva kannen keskimmäisen osan alla on tuo puolakasetti. Eli osa, jossa lukee "ECOTEC" pitää irrottaa, jotta näet tuon puolapaketin:

Kuva

Puolat ovat siis suoraan tulppien päällä, ilman perinteisiä tulpanjohtoja.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Opel Insignia nykii

ViestiKirjoittaja Ehni » 13:11 Lauantai 09 04 2016

Kiitos vaan avusta.

Viime viikonloppuna avattiin puolankansi ja tsekattiin tulpat. Kaikki näytti toimivan, ei nokea missään yms.
Puristettiin tulpan väliä vähän pienemmäksi muutaman kohdalla ja kas kummaa ei ole nykinyt sen jälkeen!
Ehni
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 13:02 Lauantai 12 03 2016

Re: Opel Insignia nykii

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 15:05 Tiistai 12 04 2016

Kuinkas paljon autolla/sytytystulpilla on ajettu? Ettei nyt vaan olisi käynyt niin, että tulpat ovat kuluneet loppuun (eli elektrodit mekaanisesti kuluneet = materiaalia hävinnyt) ja sitä myötä kasvaneen kärkivälin myötä alkanut nykimään heikon kipinän takia? Ja nyt kun kärkiväliä pienennetty, niin väli onkin nyt "oikeampi" ja käy vähän aikaa paremmin.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003


Paluu Opel

cron