Opel Ascona 1.9S vm1978

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Opel Ascona 1.9S vm1978

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 13:47 Keskiviikko 16 04 2014

Meillä on kyseinen auto.

Mikä on kyseisen auton markkina-arvo?

Paljonko auton laitto maksaa jos maalaus pohjatöineen? Ruostetta on jonkin verran.

Saako autoon laitettua nykyisin ihan jotain nykyaikaisempaa moottoria yms. tekniikkaa?

Kuka Itä-Suomessa tekisi tuollaisia entisöinti projekteja alusta loppuun?

Mitä mieltä olette kyseisestä autosta?

Terveisin,
Toyota-mies
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Opel Ascona 1.9S vm1978

ViestiKirjoittaja leposima » 08:53 Torstai 17 04 2014

http://www.opel6070club.com/forum/viewforum.php?f=16 täältä löytynee vertailukohtia hinnoittelulle. Kunnostahan tuo markkina-arvo riippuu, hihasta vois ravistaa 300-3000€ hintahaarukan. Syksyn tullen menee takavetoisena autona suhteellisen helposti kaupaksi.

Maalaus riippuu paikasta. 1500-3000e tuskin kovin kaukana. Ammattikoulussa vois olla halvempikin.

A-Omegan Ohc-konetta on tavattu noihin laittaa. Ylläolevasta linkistä ja täältä: http://www.opelclubfinland.fi/viewforum.php?f=23 löytynee muitakin vaihtoehtoja.

Entisöijiä en tiedä..

Minusta auto on hieno ja toivoisin sellaisen omistavani joskus tulevaisuudessa
Datsuni on mun ratsuni!
leposima
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 50
Liittynyt: 06:37 Tiistai 07 09 2004

Re: Opel Ascona 1.9S vm1978

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:02 Torstai 17 04 2014

leposima kirjoitti:Maalaus riippuu paikasta. 1500-3000e tuskin kovin kaukana. Ammattikoulussa vois olla halvempikin.


Toisaalta siellä aineista maksetaan korkein mahdollinen hinta, muutama vuosi sitten niihin meni melkein tonni :oops:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10035
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Opel Ascona 1.9S vm1978

ViestiKirjoittaja Jante » 09:50 Torstai 17 04 2014

Mikäli auton tämänhetkinen kunto on kohtuullinen, harkitsisin jopa museoautoksi kunnostamista. Näitä ei ole enää liikaa kuitenkaan. Moottoriin saa osia vielä hyvinkin ja mikäli kaasuttimessa olisi ongelmia, esim. Free Technicsiltä tai Mopo-Sportista löytyy jopa uusia korvauskaasuttimia kohtuulliseen hintaan.

Aikoinaan 90-luvun puolivälissä, kun olin ensimmäistä autoani etsimässä, näitä B-Asconoita tuli koeajettua tosi monta. Valitsin kuitenkin Kadett C:n, kun sattui erittäin hyvä yksilö kohdalle. Tuolloin parikymmentä vuotta sitten B-korin Asconoita oli liikenteessä vielä aika paljon, mutta silti kuntokirjo oli jo silloin todella laaja. Nyt valinnanvaraa on vähemmän, mutta toisaalta hyvin säilyneitäkin löytyy.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Opel Ascona 1.9S vm1978

ViestiKirjoittaja Mimmi » 15:07 Torstai 17 04 2014

Museoautoon ei saa laittaa korvauskaasutinta.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3836
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel Ascona 1.9S vm1978

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 15:55 Torstai 17 04 2014

No saakos museoautoon vaihtaa vesipumpun tai pallonivelen? Normaalia korjaustoimintaahan kaasarin vaihto on. Etenkin kun kyse on alkuperäistä vastaavasta tuotteesta, eikä mistään 45-millisestä Dell'Orton sivuimusta. :)

Minusta B-Ascona on hieno peli, joka kannattaa ehdottomasti säilöä, jollei ole ihan valtava projekti. Tai jopa sittenkin, jos harrastuneisuutta riittää. Rahaa siihen kunnostamiseen saa sitten kyllä palamaan just niin paljon kuin lompakko antaa myöden.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Opel Ascona 1.9S vm1978

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:36 Tiistai 22 04 2014

Molemmat olette oikessa :D
Sellainen korvauskaasutin, joka on saman näköinen ja tyyppinen (rikastin, kurkut jne) menee kulutusosan vaihtona.
Mutta jopa noita ns virikaasuttimia on mennyt läpi aikansa tyypillisenä lisävarusteena, sekä silloin kun muuta korvaavaa ja toimivaa ei ole saatavana. Ne on sitten käytetty MA-lausunnon antajalla hyväksyttävänä, plus merkattu lausuntoon.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10035
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Opel Ascona 1.9S vm1978

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 14:36 Maanantai 19 05 2014

Juu tarkoitus olisi lähivuosina saada auto entisöitettyä jollakin korikorjauksen ammattilaisella ja myös moottoripuoli tarkistettua. Autohan oli vielä vuonna 2010 jatkuvassa epäsäännöllisesä käytössä.

Nyt pelottavin kohtalo autolle on ollut se, että syksystä 2011 auto on ollut ns. takapihalle pystytetyssä rättitallissa lepäämässä. Eli talvet se on luonnossa esiintyvien lämpötilojen armoilla mutta kuitenkin katto pään päällä. Kosketus maahan on estetty sillä että ennen auton ajoa talliin niin sen alle pistettiin tuollainen iso vihreä pressu. Mitä luulette, miten ruoste tai muut vaivat kehittyvät jos auto ei ole esimerkiksi lämpimässä sisätallissa läpi vuoden vaan tuollaisissa rättitalliolosuhteissa? Ennen aikaanhan sanottiin että vanhan sukuauton voi parhaiten säilöä ajamalla sen latoon ja pistämällä vielä kuivat heinät sen päälle. Mutta mitenkäs nykyaikana kun ne dinosauruksen valkeat munat ovat ajaneet hienot latomme purkutuomioon ja hävitykseen.

Esimerkiksi maalipintahan on täysin pölyttynyt nyt kohta kolmen vuoden aikana. Mutta sehän ei kai ole kovin vaarallista jos tarkoituksena on lopulta teetättää jollain pohjatyöt sekä maalaukset kun rikastuu.
Rikastumisesta ei tosin vielä ole tietoa milloin se tapahtuu. Ja sitten jos entisöin auton niin sitten haluan sitä pitää koko vuoden lämpimässä autotallissa.
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Opel Ascona 1.9S vm1978

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:08 Tiistai 20 05 2014

Pressu alla kosteussulkuna ja löyhä katto päällä on jo hyvä alku. Pahinhan on nurmikkoa vasten, pressu tiukasti katon päällä. Laita vielä sisälle talveksi kosteuspallo vähentämään homevaaraa. Ja jos rullaa vielä, niin työnnä vaikka metri pari eestaas välillä. Ei ryydy ihan niin piukkaan.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10035
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Opel Ascona 1.9S vm1978

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 15:32 Tiistai 05 04 2016

Päivitystä tilanteeseeni tai paremminkin autoni tilanteeseen: Opel Ascona 1.9S vuosimallia 1978.
Viimeisimmästä viestistäni on jo aikaa. Auto on majaillut rättitallissa ulkosalla. Muovipressu on hiekkapohjan päällä suojaa antamassa. Ja ikkuna hiukan hajallaan. Auto ei ole ottanut hometta tms. Ainoastaan maalipinta on sankan pölyn vallassa. Autoa ei ole käynnistetty tuonne talliin ajon jälkeen syksyllä 2011.

Onko täällä "vanhojen heinälatoautojen" käynnistämisexperttejä paikalla? Tarkoitus olisi alkukesästä ottaa auto pois tallista. Ajella sillä vähän yksityistiellä ja tehdä mahdollisia pikkuhuoltoja uudelleenvarastointia samoissa olosuhteissa silmällä pitäen.

Miten autoa kannattaa yrittää käynnistää? Tarvitseeko muita kommervenkkeja kuin täyden akun, bensaa tankissa ja ehkä luraus kaasuttimen kautta myös? Mitä huoltotoimenpiteitä suosittelette? Tarkoitus olisi pestä ja kiillottaa auto vanhojen aikojen kunniaksi.

Rahatilanne on vieläkin ehkä jopa huonompi kuin joku vuosi sitten joten maalausprojekti saa yhä odottaa. Lisäksi haaveissa saada jostain pieni lämmin talli (jopa kaupungista jossa asumme) jonne auton voisi tuoda säilöön ja alkaa sitä iltaisin entisöimään/entisöidyttämään.

Ja auton arvohan on varmaan noussut taas parin vuoden takaisesta, otaksun? Onhan se jo 38 vuotta vanha. :)
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Opel Ascona 1.9S vm1978

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:17 Torstai 07 04 2016

Lataa akku. Vajaa akku ei jaksa antaa kunnon kipinää => tulpat kastuu helposti jollei auto käynnistykään
Tarkista rengaspaineet ja renkaiden mahdolliset vauriot
Laturin/jakopään hihnan kunto?
Tarkista öljyt, jarru-/kytkinneste & jäähdytin
Tarkista, että jarrut ei jumita & kytkin irrottaa
Starttaa vaihde vapaalla ja kytkin pohjassa, näin moottori pyörii parhaiten, eikä auto liiku, vaikka kytkin jumittaisi
Yleensä starttaus kestää sen verran, että öljynpaine ehtii nousta normaaliksi
Kun moottori käynnistyy, tarkista heti, ettei bensalinjat vuoda!
Kokeile, että kytkin irrottaa myös moottorin käydessä
Kokeile varovasti jarruja, automaatin kanssa saattaa etenkin tulla ikävä yllätys
Puhdista tuulilasi runsaalla vedellä, pissapoika ei huuhtele heti eikä riittävästi
Tarkista vielä valot ennen kuin lähdet
Lähde liikkeelle varovasti, ne jarrut ja kytkin…
Kuuntele mahdollisia ylimääräisiä hälyääniä ja tarkkaile mittareita
Puoltaako tai vetääkö jarrut tai ohjaus?
Kun moottori on lämmin, pysäytä auto
Tarkista vielä kerran bensalinjojen vuodot
Kokeile myös vanteita, onko jokin lämmennyt normaalia enemmän = jarrut laahaa
Tarkista jäähdyttimen nestemäärä (kuuma!)
Perushuolto:
Öljyt ja suodatin, ilmansuodatin, tulpat ja kärjet
Akun napojen puhdistus ja voitelu, sekä nesteen määrä jos korkillinen akku
Lukkojen ja saranoiden voitelu
Alustan rasvaus ja suojakumien tarkastus, entä vaihteistoöljyt ja tehostin

Eiköhän tuossa ole muistilistaa :roll:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10035
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Opel Ascona 1.9S vm1978

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 13:05 Torstai 07 04 2016

Mä olen varmaan huono ihminen, tai sitten tämä menee "suutarin lapsilla ei ole kenkiä"-sarjaan, mutta kun viime viikonloppuna hain kesäpirssin talviseisonnasta niin säilytyspaikan omistaja pisti akun lataukseen pari päivää ennen, noutaessa laitoin akunnavat kiinni, käynnistin auton (laakista käymään) ja tyhjensin kosteudenpoistajapurkin. Sitten ajoin ulos, lähimmälle huoltoasemalle tyhjentämään ylimääräiset seisontapaineet renkaista ja ajoin kotiin. :)

Tosin ikuisuusprojektini, jota säilytetään samalla tavalla kuin alkuperäisen kysyjän Opelia, on törmännyt vuosien varrella useisiin cedricfanin mainitsemiin asioihin. Jarrut tykkäävät jumitella pitkien seisontajaksojen jälkeen (vaikka kaikki on uutta), kertaalleen uusitut bensaletkut piti seuraavana vuonna käynnistettäessä vaihtaa uudelleen kun kaikki vuosivat (bensaletku ei kestänyt bensaa, eikä näemmä ilmaakaan :D ), yhdet lähes ajamattomat renkaat ovat menneet uusiksi kun oli päässyt vuotavan venttiilin myötä tyhjäksi ja renkaan runko otti siipeensä pitkästä tyhjillään olosta, eivätkä sähkölaitteetkaan pidä pitkien aikojen seisonnasta kosteissa olosuhteissa. Kyllä näissä tekemistä riittää. :)
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003


Paluu Opel