Opel Corsa B kello/radio/lämpötilanäytön polttimoiden vaihto

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Opel Corsa B kello/radio/lämpötilanäytön polttimoiden vaihto

ViestiKirjoittaja jpj » 13:09 Tiistai 11 03 2014

Tuli vaihdettua kyseiseen näyttöön polttimot kun olivat palaneet. Irroitus, polttimoiden vaihto ja takaisinlaitto otti aikaa noin 20 minuuttia.

Työkalut:

- 2 ohutta talttapäistä ruuvimeisseliä
- 1 ristipäinen ruuvimeisseli
- halutessa joku muovinen kortti, esim. ajokortti
- uudet polttimot

1. Käännä keskimmäiset puhaltimen suuttimet alaspäin
2. Kampea ohuella talttapääruuvimeisselillä suuttimen yläreunasta alaspäin noin 2mm
3. Laita joku kortti (esim. ajokortti) tähän väliin, estää kehyksen naarmuuntumisen
4. Kampea ruuvimeisselillä ajokortin ja suuttimen välistä kevyesti alaspäin
5. Kampea toisella talttapäämeisselillä suuttimen sivulta ulkoreunasta voimakkaammin. Suuttimen kyljissä on reiät, ja kotelossa matalat tapit, joiden varassa suutin pyörii. Voimaa saa käyttää jonkun verran, mekanismi ei hajoa helposti.
6. Irroita samalla tavalla toinenkin suutin
7. Takaa paljastuu 2 ristipäistä ruuvia, avaa ne, jolloin näyttö koteloineen nousee paikaltaan helposti
8. Irroita näytön liitin, liittimen yläreunassa on lukituskieleke jota tulee painaa irroitettaessa. Johdossa saattaa olla vedonpoistaja kotelon perässä, vedonpoistajaa ei pysty vetämään kotelosta irti rikkomatta kotelon muovia. Jos haluat irroittaa sen, leikkaa saksilla tai sivuleikkureilla vedonpoistaja irti kotelosta, varo johtoja.
9. Polttimot ovat tämän kotelon perässä. Näyttökotelon ja kojelaudan "kuvun" pitävät toisissaan kiinni 2 ristipääruuvia, itse irroitin nämä jotta työskentely olisi helpompaa.
10. Paksumpisormisen kannattaa vielä irroittaa näyttölaite varsinaisesta näyttökotelosta painamalla sivuissa olevia lukituskielekkeitä. Näin polttimot saadaan helpommin esille ja mukavampi vaihtaa. Polttimot irtoavat kiertämällä vastapäivään 90 astetta. Sopivat polttimot motonetin valikoimassa ovat kaksiwattiset numerolla 43-2600.

Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Suuttimet menevät helposti paikalleen kun ne "tähdätään" reilusti liikaa ala-asentoon, ja painetaan paikalleen, menevät paikalleen helposti naksahtaen. Omasta mielestä ei ollut merkitystä kummin päin ne sinne laittaa.
jpj
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08:58 Torstai 22 03 2012

Paluu Opel