Ei voi ymmärtää...

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Ei voi ymmärtää...

ViestiKirjoittaja peltiromu » 19:06 Perjantai 03 01 2014

Osaisko joku täällä auttaa... Eli Nissan Primera farmari 2006 1.8 ajettu 150 000 km. Ostin auton keväällä ja kesällä alkoi temppuilemaan käynnistyksen kanssa. Valot syttyy ja räpsyy, mutta käynnisty ei sitten millään. Kaapeleilla saatu käynnistymään mutta hetken päästä sama ongelma. Akku vaihdettiin uuteen ja toimi taas hetken ja ongelma jatkui. Käytiin kahdella eri autosähkökorjaamolla joista sanottiin että mitään vikoja tai vuotoja ei löydy. Akkuliikkeessä käytiin testaamassa uusi akku joka oli kunnossa, mutta nissani oli tyhjännyt sen lähes tyhjiin, joutuivat lataamaan sitä täyteen puolitoista vuorokautta. Pari viikkoa toimi täyteen ladatulla uudella akulla ja nyt taas ei käynnistynyt ja lisäksi vielä moottorivalo syttyi palamaan kun kaapeleilla käynnistettiin. Korjaamoilla sanottiin että laturi on kunnossa. Akkuliikkeen poitsu ehdotti että jostain syystä laturi lakkaisi toimimasta ajon aikana, jolloin auto söisi akusta kaikki mehut... Olisko kellään mitään ehdotuksia mitä vois kokeilla vai pitääkö tuo laturi vaihtaa vaikka se pitäisi olla kunnossa?
peltiromu
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 18:45 Perjantai 03 01 2014

Re: Ei voi ymmärtää...

ViestiKirjoittaja Mimmi » 22:09 Perjantai 03 01 2014

Mites akkukaapelit napoineen ja virtalukon pohja?
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ei voi ymmärtää...

ViestiKirjoittaja jip59 » 22:24 Perjantai 03 01 2014

Jos on epäilystä että laturi ei toimisi kaikin ajoin niin tuollaisella on helppo testata. http://www.motonet.fi/fi/tuote/455549/D ... tavalo-12V .
Saahan sen yleimittarillakin tehtyä mutta tuo ei tarvi muuta kuin tökätä paikalleen.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1087
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Ei voi ymmärtää...

ViestiKirjoittaja peltiromu » 11:28 Lauantai 04 01 2014

Eikö se näkyisi vuotona tai vikakoodina korjaamolla jos kyse olisi akkukaapeleista tai siitä virtalukon pohjasta? Hommasin tuon yllä mainitun masiinan ja kyllä lataus on ok ainakin näin lyhyellä kokeilulla, pitää vissiin seurata pidempi aika...
peltiromu
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 18:45 Perjantai 03 01 2014

Re: Ei voi ymmärtää...

ViestiKirjoittaja jip59 » 23:35 Lauantai 04 01 2014

Tuollainen ei näy välttämättä minkäänlaisena vikakoodina. Vikakoodit joita voi olla kymmeniä ellei satojakin ovat "tehtaan paapaan" valmiiksi ohjelmoituja jotka perustuvat erilaisten antureiden ym. sähköisten komponenttien antamaan signaaliin ja jos niiden arvoista löytyy sen hetkisten arvojen poikkeamia niin vikakoodi aktivoituu.

Lukuisten anturien antamat arvot ovat niin suuren toimintaskaalan sisällä ettei niistä tule virheilmoitusta ellei kyseessä ole katkos/oikosulku kuten monenkin vikakoodin selitteessä kerrottaan.

Ellei "virallisia" vikakoodeja löydy niin hommaa täytyy jatkaa "ammattitaitoisen" korjaajan/asentajan toimesta.
Jos siis merkkikorjaamon kaveritkaan eivät osaa vikaa kertoa niin jostain asiansa osaavasta "nyrkkipajasta" se voi vaikka löytyä.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1087
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Ei voi ymmärtää...

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 09:30 Tiistai 07 01 2014

Kun on kyseessä Primera + sähköongelmat, kannattaa tarkistaa takavalojen maadoitus. Juu-u, ihan oikeasti.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Ei voi ymmärtää...

ViestiKirjoittaja peltiromu » 18:22 Tiistai 07 01 2014

Pitää ny yrittää vielä keksiä jotain ja seurata ny ainakin sitä laturia. Moottorivalo käytiin kuittaamassa korjaamolla ja kone tuumas tästäkin että "ei vikakoodeja"
peltiromu
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 18:45 Perjantai 03 01 2014

Re: Ei voi ymmärtää...

ViestiKirjoittaja jip59 » 19:58 Tiistai 07 01 2014

peltiromu kirjoitti:Pitää ny yrittää vielä keksiä jotain ja seurata ny ainakin sitä laturia. Moottorivalo käytiin kuittaamassa korjaamolla ja kone tuumas tästäkin että "ei vikakoodeja"

Minkä ihmeenlainen vikakoodinlukija voi kertoa että vikoja ei muistissa vaikka moottorin vikavalo palaa. 8O
Ja vikamuistithan ON luettu OBD II puolelta JA moottorinohjaimen vikamuisteista. :?:
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1087
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Ei voi ymmärtää...

ViestiKirjoittaja BA » 11:23 Torstai 09 01 2014

Toinen ääni takavalojen lisämaadoitukselle. Alkuperäinen maadoitus on huono ja ajan myötä vielä hapettuu. Jossain ikäluokassa farmarissa oli maalatun pellin päällä k.o maa.
ECU jostain syystä maadoittaa samasta piiristä kuin takavalot, ja aiheuttaa mm. lataushäiriöitä, nykimistä kiihdyttäessä, kojelaudan sähköongelmia jne.
Tämä voi myös sytyttää vikavalon ja antaa koodiksi mitä vaan.

Voihan tuo toki olla ihan starttivikakin.
Virtaa akussa ei ole, mutta startti ei vaan syystä tai toisesta lyö päälle. Huono kontakti startin johdoissa tai muu vika startissa.

Voi ilmetä juurikin niin että kun avainta kääntää vain valot himmenevät/vilkkuvat. Onko oikeasti mitattu vian ollessa päällä että akku on tyhjä?

Vuotovirrat ei selviä kuin mittaamalla virtapiiri kerrallaan. Merkkiliikkeen testeri tosin kiinni ollessaan mittaa nekin, mutta vaatii kyllä toteamiseen väh.3h mittauksen tietokoneen päässä. Tätä ei perus OBD-lukijoilla mitata. Nopeampaa yleismittarilla ensin akulta ja sitten sulakerasioilta sulake kerrallaan.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Ei voi ymmärtää...

ViestiKirjoittaja peltiromu » 15:41 Lauantai 11 01 2014

Akussa on mitattaessa ollut aina ihan vähän virtaa, on käynnistetty kaapeleilla että saadaan ajettua korjaamolle. Täälä paikkakunnalla taitaa olla vaan niin kiireisiä korjausmiehiä, ettei heitä oikein kiinnosta perehtyä hankaliin vikoihin... Pitää vissiin tulostaa nämä teidän ohjeet niille ja vaatimalla vaatia toimintaa :lol:
peltiromu
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 18:45 Perjantai 03 01 2014

Re: Ei voi ymmärtää...

ViestiKirjoittaja peltiromu » 19:31 Perjantai 31 01 2014

No nyt sitten autosähköliikkeessä selvis että Primeran soitin vissiin syö akun tyhjäksi... Miten alkuperäinen soitin voi noin tehdä? Meinasivat jotta soitin pitää vaihtaa, mutta eivät päässeet käsiksi soittimeen.... Nissanhuolto on vaan sen verran tyyris, onko ainut vaihtoehto irrotella audiosulake aina yöksi? Vai asentaako suosista "tappokatkaisin"sisälle, mitähän jesusta sekin vaan maksaa....
peltiromu
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 18:45 Perjantai 03 01 2014

Re: Ei voi ymmärtää...

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 09:27 Maanantai 03 02 2014

Kuulostaapa omituiselta, jos alkuperäinen soitin kyseessä. Jälkiasennetun kohdalla tuon ymmärtäisi hyvin.

Mutta jos katkaisimeen päädyt, niin eihän siihen muuta tarvita kuin soittimen käyttövirtajohtoon ("ACC") yksinkertainen katkaisin. Maksaa pari euroa, vaivaa on jonkun verran kun kaivaa johdot esille, vetää vähän uutta katkaisimelle ja asentaa sen jonnekin. Eihän tuo nyt tietysti kovin elegantti ratkaisu ole ja jos vika on jatkuvan virran puolella, ei ongelmaa voi katkaisimella ohittaa - paitsi jos haluaa joka kerta soitinta käytettäessä hakea radiokanavat uudestaan jne. :)
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Ei voi ymmärtää...

ViestiKirjoittaja toyotan omistaja » 19:45 Tiistai 04 02 2014

Jos ei halua maksaa , niin eiku akunkenkä vaan irti . . . :mrgreen:
Kahta ei ajeta volvoa eikä partaa
toyotan omistaja
Harrastaja
 
Viestit: 46
Liittynyt: 19:04 Maanantai 08 04 2013
Paikkakunta: Nakkila

Re: Ei voi ymmärtää...

ViestiKirjoittaja joppeli1989 » 09:50 Torstai 06 02 2014

Kolmas ääni takavaloille.

Olin kerran todistamassa kuin asentaja tuttava oli päivän miettinyt Nissan Primeran -04 koneen yskimistä. Autohan siis lähti käyntiin mutta kävi tosi vaikeasti ja kaasua antaessa alkoi sammumaan.. Päivän taisteltuaan hän ajatteli vaihtaa edes takavalon polttimon kun oli päässyt palamaan ja autohan toimi siitä lähtien jo huomattavasti paremmin. Ja syynä tosiaankin oli maavika takavaloissa, joka oli lätkästy maalattuuna pintaan turhan hätäisellä kiinnitykellä.
..Bemarilla saa ja Toyotalla pääsee..
joppeli1989
Harrastaja
 
Viestit: 25
Liittynyt: 11:14 Tiistai 03 12 2013


Paluu Nissan