Ratin keskiön vaihtaminen

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.

Ratin keskiön vaihtaminen

ViestiKirjoittaja _Faustus_ » 20:56 Tiistai 08 06 2010

Elikkä olen asentamassa rallirattia lanceriin ja huomasin että siihen akselin päähän jää se vakioratin 8-boorinen muunnoskappale, eli onko tämä kiinnitetty jollakin tavalla siihen ohjausakseliin vai pitäisikö lähteä esim ulosvetäjällä jos ei suosiolla rupea lähtemään? 8)
_Faustus_
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 18:56 Torstai 26 11 2009

Re: Ratin keskiön vaihtaminen

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:09 Keskiviikko 09 06 2010

Rattiakselin pää on kartio. Laita ratti takaisin muunnoskappaleeseen. Kierrä keskimutteri takaisin ja melkein kiinni. Mene autoon, nojaa selkänojaan, ota tukeva ote ratista ja nykäise. Uusi kunnes irtoaa. Ja kun irtoaa niin irtoaa vauhdilla!
Jollei irtoa vartissa niin avustaja napauttamaan vasaralla keskimutterin suojaamaa akselinpäätä. VARO lentäviä vasaroita ja ratteja :lol:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Ratin keskiön vaihtaminen

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 10:57 Keskiviikko 09 06 2010

Voin neuvoa hieman vähemmän väkivaltaisen ja tehokkaamman tavan ratin irrotukseen tuon riuhtomisen sijaan:

Löysää kiinnitysmutteri ensin ja sen jälkeen nopealla tahdilla lyö kämmenpohjilla ratin kehää edestäpäin molemmilta puolilta. Ei molempia puolia samaan aikaan, vaan vuorotellen. Eli siis samaan tapaan kuin rummuttaisit pöytää sormilla.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003


Paluu Mitsubishi