300d om603 kierrosongelmaa

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

300d om603 kierrosongelmaa

ViestiKirjoittaja Rauta » 12:39 Lauantai 14 12 2013

Moottori vuodelta ´88, automaattilaatikko. Tekniikka ei ole kiinni mersussa, joten siksi en tarkempi malleja luettele.
Ongelmana on se, että kylmällä moottorilla tyhjäkäyntiä ei ole juuri laisinkaan, kone kun lämpenee niin tyhjäkäynti on normaali jos vaihde ei ole päällä. Vaihteen kun laittaa päälle, niin tyhjäkäynti laskee n. puoleen ja auto tärisee niin että legot tippuu suusta. Pienikin kaasun hipaisu nostaa tyhjäkäynnin normaaliksi. Kierroksilla pelaa ihan normaalisti.

Onko kyseessä jonkinsortin alipainevika, kun tuo laatikko on alipaineohjattu? Auto ei myöskään suostu sammumaan jos moottori on ollut vasta hetken käynnissä, vaanvasta sitten kun lämmöt ovat normaalit. Sammutus toimii myös alipaineella.

Moottori on jälkeenpäin turbotettu, mutta toimi myös turbotuksen jälkeen, nämä viat alkaneet syksyllä.
Rauta
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 12:33 Lauantai 14 12 2013

Re: 300d om603 kierrosongelmaa

ViestiKirjoittaja Turbiini » 19:20 Lauantai 14 12 2013

Mikäs versio syöttöpumpusta? koska automaatti ni sähköistä nykimesen esto solenoidia ainakaan ei taida olla, mutta jos esim ilmastoidusta ni onko elr (sähköinen joutokäyntisäädin) kytketty? Jos sitä ei ole niin sitten oletettavasti on alipainekellolla joutokäynnin korotus kylmälle koneelle, jos sen alipaineletku on irti tai kalvo puhki ni sopis jotenkin tuohonkin ettei sammu kylmänä, kun tulee sitäkautta alipaine vuoto ja sammutin ei jaksa vetää. Toki voi alipainepumppukin tehdä loppua, silloin yleensä hetkeksi auttaa kun imettää alipaineletkusta moottoriöljyä pumppuun, jos sillä saa apua sammumiseen ni sitten äkkiä pumppua vaihtoon, se joskus hajotessaan pärköää jakopäähän ja pahimmillaan katkaisee jakoketjun.

Ai niin ja jos kerran turbotettu on ni pumppua lienee ruuvattu, eli joutokäynnin säädön ja hienosäädön keskinäinen suhde kun ei ole oikein ni aiheuttaa kans tuosta kuormituksesta muuttuvaa joutokäyntiä. En muista kumpaa pitää lisätä ja kumpaa vähentää että paranee. Mutta pumpusta riippuen karkea säätö löytyy joka takaluukun alta tai elr malissa elr solenoidin alta, ja hieno säätö sitten pumpun yläreunasta taaksepäin osoittava säätö ruuvi tai alipaine kylmäkorottimella olevassa koko kelloa pitää kiertää. Hieno säätö nostaa kierroksia aukipäin käätämällä ja karkeasäätö kiinnipäin.
Turbiini
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 86
Liittynyt: 20:51 Sunnuntai 21 09 2003
Paikkakunta: Alavus

Re: 300d om603 kierrosongelmaa

ViestiKirjoittaja Rauta » 13:48 Sunnuntai 15 12 2013

Ei ole noita sähköhimmeleitä paikallaan, on varmaan ollut aikanaan, mutta ei tässä autossa kiinni ollessa. Pumppua on ruuvattu, mutta kuitenkin ruuvaamisen jälkeen ajettu n. 18 000km ilman näitä ongelmia, että olisiko siellä puolella kuitenkaan? Kokeilin tuota pumpun takaosassa olevaa päällä näkvää ruuvia, sillä nousee kyllä tyhjäkäynti, mutta silti putoaa melkein sammumispisteeseen vaihde päällä. Itsellä kävi myös mielessä tuo alipainepumpun mahdollinen hajoaminen, tekniikalla ajettu kuitenkin n. 660tkm. Täytyypä tuota alipainekelloa testata seuraavaksi, taisi olla n. kolmenkympin osa. Pumppu on niin kallis, että ei huvikseen kehtaisi sitä vaihtaa.
Rauta
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 12:33 Lauantai 14 12 2013

Re: 300d om603 kierrosongelmaa

ViestiKirjoittaja Turbiini » 19:21 Sunnuntai 15 12 2013

Kuva

Eli tuo malli kyseessä? koita säätää myös tuolta elr solenoidin alta löytyvästä tyhjäkäynti ruuvista, jos en väärin asiaa muistele ni sitä auki niin joutokäynti pienene ja sitten hienosäätö myös auki ni saa kierroset taas normaaliksi ja säätimen hieman herkemmäksi joten kestää paremmin kuorman muutoksia joutokäynnillä. Tuo tyhjäkäynnin tasain ruuvi ainakin auttaa oireeseen, mutta sen säätäminen vaikuttaa jo muutenkin pumpun toimintaan joten sen kanssa kannattaa olla varovainen.

Lisäyksenä sitten vielä että tuo joutokäynnin karkeasäätö vaikuttaa suoraan kaasuvivun liikematkaan joten varmista että kaasuvivusto ei jää kantaman.
Turbiini
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 86
Liittynyt: 20:51 Sunnuntai 21 09 2003
Paikkakunta: Alavus

Re: 300d om603 kierrosongelmaa

ViestiKirjoittaja Rauta » 20:46 Tiistai 17 12 2013

Muuten näyttää samalta, mutta tuo "alasyöttö" palikka näyttää ihan ylimääräiseltä? Voi olla, että muistan väärin. Molempien kansien alta noita keväällä pyöriteltiin, olisikohan mahdollista, että ovat pyörineet nyt syksyn mittaan itsekseen suuntaan tai toiseen?

Pyörittelin keväällä tuon hienosäädön ainakin ihan päin helvettiä, kun merkkiliikkeen asentaja neuvoi, että siitä säädetään syöttöä eikä muualle pumppuun tarvii koskea :lol:
Tämän jälkeen vasta mb-tekniikkaa tunteva henkilö sääti noiden kansien alta tyhjäkäynnin ja syötön suhteen niin hyvin kun osasi, ja tottakai niin mustalle savulle kun sen sai.
Rauta
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 12:33 Lauantai 14 12 2013

Re: 300d om603 kierrosongelmaa

ViestiKirjoittaja Turbiini » 22:35 Tiistai 17 12 2013

No tuo alasyöttökohta löytyykin vain turbon pumpusta, ja osassa vapareista on samassa paikkaa ilmanpainekorjaus eli alda. Omien kokemusten mukaan lämpötilakin vaikuttaa paljon joutokäynti alueen toimintaan jos säädöt aivan rajoilla, eli voi olla ihan vain siitä kiinni että keväällä ja kesällä on ollu paremmat olosuhteet. Onneksi mulla omassa on tuo elr solenoidi käytössä, ni ei tartte niin tarkasti säädöt olla kohdallaan. Toki pumpussa on isot elementit ni elr hieman ylikorjaa joka aiheuttaa kylmänä kierroste heijaamisen, mutta pysyy sentäs käynnissä. Jos otan elr johdon irti ni sitten lämpöisenä kierrokset joutokäynnillä noin 800 ja vaihde d asennossa ei tipu niin paljoa että mittarista huomais. kylmänä käy silloin vain jotain vajaa 600 kunhan ensin on 10 sekunttia kaasulla pitäny käynnissä. d tipautta kierrokset sitten jo 500 tai alle. johto kiinni ni lämpöisenä ei vaikuta mitenkään (perus tyhjäkäynti säädetty hieman ohjearvoa suuremmaksi), mutta kylmänä käy hetken korotettua 1000 tai yli ja jää sen jälkeen heijaamaan 700-750 väliä ja pysyy siinä myös d asennossa.
Turbiini
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 86
Liittynyt: 20:51 Sunnuntai 21 09 2003
Paikkakunta: Alavus


Paluu Mercedes-Benz