mazda 323f -92 kipinä kadoksissa

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

mazda 323f -92 kipinä kadoksissa

ViestiKirjoittaja kalevi » 11:29 Lauantai 17 01 2009

Ongelma alkoi työmatkalla (30km) aamusti virrat hävisivät 2 kertaa, pienen matkaa ajettuani. Auto kuitenkin käynnistyi saman tien. Paluumatkalla auto sammui n. kilometrin jälkeen ja n. 5 starttauksen jälkeen taas käyntiin, sammui uudestaan 10km jälkeen ja taas muutaman starttauksen jälkeen käyntiin kunnes lopulta sammui 10km jälkeen ja enää ei lähtenyt käyntiin.
Nyt vaihdettu virranjakajan kansi, pyörijä, sytytysyksikkö ja tulpat. Kipinä ei vaan ilmaannu, voisiko vika olla puolassa? Vai onko jollakulla hyviä ajatuksia?
kalevi
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 11:18 Lauantai 17 01 2009

ViestiKirjoittaja Jante » 10:24 Tiistai 20 01 2009

Kampiakselin asentotunnistin [voidaan käyttää myös nimitystä YKK (yläkuolokohta)-anturi] saattaa oireilla tuohon tapaan.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja kalevi » 18:16 Tiistai 20 01 2009

Missähän kyseinen tunnistin sijaitsee ja voiko sen toimivuuden jotenkin tarkistaa? Mitähän kyseinen tunnistin maksaa, en sellaista ainakaan motonetin varaosaluettelosta löytänyt?

nimim. ei netti, eikä autovelho
kalevi
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 11:18 Lauantai 17 01 2009

ViestiKirjoittaja Jante » 15:03 Torstai 22 01 2009

Tyypillisesti se on moottorin etupäässä, kampiakselin päähän on asennettu tunnistinta varten hammaskehä, josta anturi tunnistaa kampiakselin asennon ja välittää tiedon moottorinohjaimelle. Tunnistin on muutaman sentin mittainen komponentti ja sijaitsee muutaman millin ilmavälin päässä tunnistinkehästä. Jos saat esimerkiksi Mazda-liikkeestä tietoosi ohmiarvot, joiden välillä asentoanturin antama vastus tulee olla, voit itse mitata anturin yleismittarilla ja välttyä ostamasta uutta anturia turhaan.

En usko, että anturi maksaa yli sataa euroa merkkiliikkeessäkään. Sen verran vielä, että jos joudut loppujen lopuksi asentamaan uuden anturin, kiristysmomentti sen kiinnitysruuville on yleensä melkoisen pieni, esim. 10 Nm. Liiallinen kiristäminen turmelee anturin.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002


Paluu Mazda

cron