323 1.5 -88 katkoo käyntiä

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

323 1.5 -88 katkoo käyntiä

ViestiKirjoittaja Typpi » 10:45 Maanantai 15 09 2008

Terve

Eli ongelmana on mystinen satunnainen käynnin katkominen.
Katkomista voisi kuvailla niin, että tyhjäkäynnillä, ajossa tai kierroksilla kone lopettaa käyntinsä hetkeksi (n. 1-2s) ja jos kierroksia jäi riittävästi niin jatkaa käyntiään seuraavaan katkaisuun asti.
Vika on siitä hankala, että se ei esiinny säännöllisesti, joskus katkoo kerran ja joskus pidemmän aikaa kunnes lopulta sammuu.
Vaihdoin autoon samana päivänä uudet tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kannen ja pyörijän. Auto toimikin hienosti ja pätkimättä perjantaihin asti kunnes se hyytyi keskelle risteystä. Noh tiensivussa siinä sitten avasin konepellin ja kokeilin, että johdot on kunnolla kiinni tulpissa, kannessa ja puolassa. Tämän jälkeen auto käynnistyi taas hyvin eikä ongelmaa esiintynyt ennen lauantai iltapäivää (välissä ajettu n. 30km ilman ongelmia) --> taas pelti auki ja valohoidon ansiosta taas starttasi.
Tuossa seurasin tyhjäkäynnillä kaasuttimen kyljestä löytyvää ikkunaa josta näkee uimurikammion bensanpinnan tason ja se on tyhjäkäynnillä jatkuvasti ylärajassaan. Voisiko tuo mahdollisesti aiheuttaa "pätkimistä", että tukehtuisi saadessaan liikaa bensaa, kun uittaa "ylitse"?
Vai voisiko vika johtua mahdollisesti jostain muusta?
Tulppien vaihdossa huomasin, että ykkösen tulppa oli musta, nokinen ja märkä (muut ok, ruskehtava kärki jne.) ja eilen kun olin turusta ajanut poriin, tarkistin taas tulpat ja tällä kertaa kaikki oli ok. Eli ei sinänsä pitäisi sytytysyksiköstä johtua (vai?)?

Ehdotuksia/neuvoja?

T. Otto Vestu
Typpi
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 10:35 Maanantai 15 09 2008

ViestiKirjoittaja Jante » 11:34 Maanantai 15 09 2008

Ei kai kaasuttimen kohokammion neulaventtiilissä ole roskaa tai jotain...jumittaa auki ja kammioon virtaa liikaa bensiiniä.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Typpi » 11:59 Maanantai 15 09 2008

Kävi mielessä kanssa, mutta nyt kun pätkäsi ittensä sammuksiin asti ajaessa niin otin virrat pois samantein ja hidastin vapaalla tiensivuun ja tarkistin tulpat. Tulpat oli kaikki ihan ok, hiukan mustat reunoilta, mutta kärki ja elektrodipinta olivat molemmat sellaisia kuin pitääkin, eli ei se ainakaan tukehtunut ollut (tulpat ei märkiä siis).
Kävi mielessä vähän ehkä eksoottisempi vika, kun tuntuu lyhyillä matkoilla tota pätkimistä tekevän; tutulla oli aikasemmin 1,3i kadett joka teki samanlaista oiretta. Oli vaihtanut kaikki sytkä osat, suodattimet, öljyt jne. ja vika ei selvinnyt... Loppujen lopuksi oli (syytä en muista) niin vaihtanut jakohihnan ja huomannut, että oli hypännyt pykälän pieleen. Sen jälkeen ei auton käynnissä ollut mitään ongelmia.
Tuo vika voisi kyllä olla mahdollinen, kun en tiedä auton huoltohistoriasta pahemmin ja ostin sen kaverin mummolta. Aikasemmissa leimapapereissa oli 2003 otettu kilometrit ylös (195t) ja nyt kun itse kävin leimaamassa oli viiden vuoden aikana tullut 30t lisää (225t).
Auto oli tosi nuhanen ja tukossa, kun sen ostin josta syystä poljeskelin sitä jonkin aikaa aika "ronskilla" ajotavalla --> kulutus ainakin pieneni ja käynti parani. Voisiko tuollainen "hypäyttää" jaon pois kohdiltaan?
Typpi
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 10:35 Maanantai 15 09 2008

ViestiKirjoittaja Typpi » 23:32 Torstai 18 09 2008

Noh...
Saas nyt nähdä alkaako toimia. Vaihdoin siihen tänään sytkäyksikön ja puolan.
Ainakin lähtee paljon herkemmin käyntiin nytten.
Huomenna sen sitten huomaa tarkemmin jos alkaa katkomaan.
Typpi
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 10:35 Maanantai 15 09 2008

ViestiKirjoittaja Typpi » 21:19 Lauantai 20 09 2008

Joo, eli ongelma on nyt ratkastu.
Se oli tuo sytkäyksikkö mikä aiheutti ongelmia.
Vaihdoin tänään kuitenkin jakohihnan ja huomasin, että oli sekin hypännyt pykälällä.
Nyt käy hyvinkin paljon paremmin ja vetää paljon paremmin :)
Typpi
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 10:35 Maanantai 15 09 2008


Paluu Mazda

cron