Mazda 626 GE 92 kampiakselin hihnapyörän irroitus

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Mazda 626 GE 92 kampiakselin hihnapyörän irroitus

ViestiKirjoittaja Bruce » 08:47 Perjantai 21 10 2005

Olisiko kennelläkään hyvää vinkkiä, miten saa Mazda 626 GE 92 hihnapyörän irti? Siinähän on 22mm kannalla ruuvi, muttei irtoa millään, ei edes pulttikoneella!
Bruce
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 11:12 Keskiviikko 27 04 2005

ViestiKirjoittaja Roadrunner » 09:45 Perjantai 21 10 2005

Tuli mieleen, että voisko siinä olla "väärän" kätinen kierre? Vai ootteko koittanu molempiin suuntiin?
Kalusto: Toyota Avensis Wagon 2,0 4D4 -05, Nissan Note 1,6 -06
Exät: 3xBMW, 4xToyota, 3xFiat, 3xHonda, 1xMB, 1xVolvo, 2xSeat
Roadrunner
AutoGuru
 
Viestit: 531
Liittynyt: 12:21 Keskiviikko 23 04 2003
Paikkakunta: Akaa

ViestiKirjoittaja Bruce » 10:03 Perjantai 21 10 2005

Kokeilin toiseenkin suuntaan varmuuden vuoksi, mutta ei irronnut sinnepäinkään.
Bruce
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 11:12 Keskiviikko 27 04 2005

ViestiKirjoittaja Ventov » 09:00 Maanantai 24 10 2005

Se ei lähde ehkä kuin lyömällä eli sellainen sopiva avain mutteriin kiinni ja yläpuolelta tangonvälityksellä isolla vasaralla. Napakka isku.

Vaihdetta ei sitten päälle eikä muutakaan lukitusta vautipyörän puoleiseen päähän saattaa kampiakseli mennä vihtaukselle.

Vasenkätisessä pultissa pitäisi olla "lovet", josta sen eroittaa oikea kätisestä.

Yleensä mutteri tai pultti kampiakselinpäässä kiristyy moottorinpyörimis suuntaan eli jos se jäisi löysälle menisi itsestään kiinnipäin.

VW dieseleissä on vaihdettava pultti aina hihnanvaihdon yhteydessä ja se pultti irroitetaan ja kiritään lukitsemalla kampiakseli vauhtipyörän puoleisesta päästä.

En tiedä sitten kestääkö mazdan akseli vääntää kampiakseli lukittuna 3m jatkolla :?
Taivaspaikka hakusessa, kärsimys kasvattaa luonnetta.
Ventov
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 400
Liittynyt: 18:51 Tiistai 06 04 2004
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja lekaseppä » 16:08 Maanantai 24 10 2005

Monissa tiukkaan kiristettävissä on kampiakselin hihnapyörään tehty jonkinlainen vastapidätysavaimen kiinnitysmahdollisuus. Se voi olla esim siinä sisäkolossa kuten Audin 5-sylinterisissä, joissa todellinen momentti ilman sitä erikoisjatkoa avaimessa on 450 Nm:n luokkaa, tai kuten Hiacessa, jossa on M8 -kierteillä varustetut reiät vastapitoavaimen kiinnitystä varten. Tosin hiacen ruuvi ei ole erityisen tiukka - se kun on "paansanganterästä" eikä edes kestä tiukalle vetoa. "Normaalitapaukset" lähtevät 3/4" hylsysarjaa ja 1,5 kg:n vasaraa asiallisesti käyttäen. Ilman kampiakselitakuuta tosin :cry: .
lekaseppä
AutoGuru
 
Viestit: 1143
Liittynyt: 15:20 Tiistai 18 11 2003

ViestiKirjoittaja s151669 » 11:28 Perjantai 28 10 2005

Itse irrottelin tuon seuraavasti:

- hylsy + väännin pulttiin kiinni
- väännin tuetaan lankunpätkään
- pyöräytetään starttia

Harakiriväännin meni solmuun, mutta pultti irtosi :-)

--
Jyrki
s151669
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 11:25 Perjantai 28 10 2005

ViestiKirjoittaja Tommis » 05:32 Lauantai 10 12 2005

Minulla on täsmälleen sama ongelma Carina E:ssä. Kaikki pulttipyssyt on jo kokeiltu, mutta kiinni on ja pysyy. Saattaa olla liimattu edellisellä hihnan vaihdolla :evil:

Varmistin jo Toyotalta, että aukeaa normaalisti eli samaan suuntaan, kuin kossupulloa avaisi :lol:

Onko kenelläkään kokemusta miten lähtee, jos laittaa kunnolla lämpöä? Stefa varmaan menee vaihtotavaraksi lämmittämisen yhteydessä, mutta pikku juttu, jos vain saisi pultin auki, että pääsisi hihnanvaihtohommiin.
"Kukaan ei ole niin viisas kuin insinööri - paitsi majava, joka ui sateella veden alla"
Tommis
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 183
Liittynyt: 23:18 Keskiviikko 08 01 2003
Paikkakunta: Tuusula

ViestiKirjoittaja Ventov » 17:47 Lauantai 10 12 2005

No nyt on hankittu meidänkin talliin 3/4 tuuman pulttipyssy ja kyllä lähtee. :lol:

Huomasin tuossa että motonetistä olis saanut Puman 3/4 tuuman pyssyn satasta halvemmalla :oops:

Liekkö sitten heikompi vääntöinen, mene ja tiedä.
Taivaspaikka hakusessa, kärsimys kasvattaa luonnetta.
Ventov
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 400
Liittynyt: 18:51 Tiistai 06 04 2004
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Pekka 9000 Turbo » 09:50 Sunnuntai 11 12 2005

Hyvä huomioida oston yhteydessä paljonko oma kompura tuottaa. Alle 100 euron kompuroilla ei pahemmin piukkoja väännellä, mutta naulaimet toimii tyydyttävästi. Kun kompuran hinta ja koko suurenee, voi niihin liittää isommankin pulttipyssyn, toiveena saada piukatkin kiinnikkeet auki.
Sitä sattuu ja siihen tottuu.......
Pekka 9000 Turbo
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 127
Liittynyt: 17:36 Torstai 21 07 2005
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Ventov » 12:24 Sunnuntai 11 12 2005

No pulttipyssyllä paukutellessa ei tuotto ole määräävä, jos kompurasta löytyy edes jonkinlainen säiliö?

Yleensä käyttöpainekin on suosituksissakin vain 7bar, tätä korkeammilla paineilla särkee yleensä vain paineilmakalustoa tahtomattaan.

Paineennostolla kyllä saa enemmän aikaan pienemmälläkin kalustolla mutta kestävyyden kustannuksella.

Tallissa oleva kompura lamellityyppinen "hiljainen" ja tuotto on kohtuullinen, mutta ei riitä esierkiksi karalaikka hiontaan kuin hetkeksi.

Suurin syy huonoon pulttipyssyn toimintaan löytyy kyllä liian pitkästä paineilmaletkusta ja kompressorin ikääntyneestä öljynerottimesta, joka aiheuttaa liikaa virtausvastusta.

Lyhyemmällä letkulla päräyttelee kyllä mutterin kerrallaan auki, jos ei urakoimaan rupea :lol:
Taivaspaikka hakusessa, kärsimys kasvattaa luonnetta.
Ventov
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 400
Liittynyt: 18:51 Tiistai 06 04 2004
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Pekka 9000 Turbo » 16:53 Keskiviikko 14 12 2005

Kompressorin tuotolla on oma merkityksensä. Eräässä kataloogissa oli pulttivääntimien ilmankulutukseksi mainittu 220-450 litraa minuutissa ja yleisin kompressorin säiliökoko on 24 litraa, mutta tuotto vastapaineella 110-150 litran verran. Noilla suurimmilla tehoilla ja pienimmillä tuotoilla tulee tahtomattakkin taukoja työskentelyyn ja piukemmat pultit jatkaa kiusaamista sitäkin pitempään (esim Saabin aluvanteet).
Sitä sattuu ja siihen tottuu.......
Pekka 9000 Turbo
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 127
Liittynyt: 17:36 Torstai 21 07 2005
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Mimmi » 17:50 Keskiviikko 14 12 2005

Saabin (ja lähes kaikkein muidenkin) aluvanteiden kiristystiukkuus (momentti) on 115...125Nm. Itse en koskaan käytä pulttipyssyä aluvanteisiin, vaan sitä varten on momenttiavain.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3821
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Pekka 9000 Turbo » 20:45 Torstai 15 12 2005

Sanoppa se rengasliikkeen kavareille. Pulttipyssyillä siellä työstettiin ja lekaa jaettiin ja viimeisenä perinteistä ristikkoavainta kahden miehen voimalla pitkällä vesiputken jatkolla ennen kuin aukesi. Kiinni pyssyllä, momenttiavainta ei näkynyt. Kolme miestä teki vartin töitä ennen kuin homma oli hoidettu. Kyllä kauniisti kiitin vaimoa joka aamulla patisti rengasliikkeeseen vaikka olin itse päättänyt vaihtaa. Kun kierteitä kiristellään, kannattaa kierteet ehdottomasti puhdistaa ja tarvittaessa voidella asianmukaisella aineella mitä kohteesta riippuen suositellaan, niin irrotus voi onnistua helpommin. Hieman jo takaraivossa jäynää, mitkä ongelmat tulee suvikumeja alle laitettaessa.
Sitä sattuu ja siihen tottuu.......
Pekka 9000 Turbo
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 127
Liittynyt: 17:36 Torstai 21 07 2005
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Mimmi » 04:57 Perjantai 16 12 2005

Viimeksi ruuvia poistettaessa rengasliikkeessä (Vianor, Tammisto) osattiin käyttää ILMAN HUOMAUTUSTA momenttiavainta kiristäessä pultteja.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3821
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Ventov » 09:35 Perjantai 16 12 2005

Eikös niillä ole suuntaa antavat momenttivarrret/jatkot niissä pulttipyssyissä meinaan. Riittää ainakin peltivanteelle tarkkuudeksi.

Aluvalsseille joissa ei teräsnapaa suosittelen kyllä itsekkin momenttiavainta loppukirirstykseen ja jälkitarkistusta.
Taivaspaikka hakusessa, kärsimys kasvattaa luonnetta.
Ventov
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 400
Liittynyt: 18:51 Tiistai 06 04 2004
Paikkakunta: Kuopio

Seuraava

Paluu Mazda