Mazda 323 ´85 virtalukko

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Mazda 323 ´85 virtalukko

ViestiKirjoittaja Catseye » 01:41 Tiistai 12 11 2002

Seuraavanlaista ongelmaa: Kun käännän virtalukon startti-asentoon kone pyörii ja tuuletin hyrähtää käyntiin, mutta kipinää ei näy eikä kuulu. Ja tuon tuulettimenhan ei pitäisi hyrähtää käyntiin. Kun palautan virtalukon käynti-asentoon lyö kipinän kerran. Kuitenkin sain auton taiteiltua piuhoilla käyntiin ja sillon kipinää tuli aivan tasaisesti. Ja mulla on kaks eri virtalukonpohjaa ja kummallakin sama homma. Tätä ennen autoon oli murtauduttu. Ennen murtoa kaikki pelasi. Oisko kellään ideaa mistä kannattais kattella?? Alkaa ideat karisemaan 15 asteen pakkasessa sähköjohtoja läpikäydessä :x
Catseye
Harrastaja

ViestiKirjoittaja Mimmi » 08:23 Tiistai 12 11 2002

Tarkistappa, että sulla on oikea virtalukko kokonaan eikä pala sieltä ja toinen täältä. Kuullostaa siltä, että sulla on juuri näitä "palapelejä" menossa. ja virtalukon pohjat ovat vanhoja ja kuluneita.
Mimmi
AutoGuru

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:40 Tiistai 12 11 2002

Ainakin meidän emännän samanikäisessä 323sessa on etuvastuspuola, eli puolan kyljessä on sormen kokoinen vaalea keraaminen etuvastus. Sytkävirta kulkee startatessa vastuksen ohi ja käydessä vastuksen kautta. Näin saadaan parempi starttikipinä, ja on mahdollista että auto ei käynnisty startatessa mutta jää joskus käymään kun avain päästetään koska moottori pyörähtää vielä silloin kun "ajokipinä" alkaa tulla. Tuo "raaka starttikipinä" tulee startilta, ei virtalukosta. Joten jos startti pyörii mutta ei sytytä ei startin ja puolan välillä ole yhteyttä :idea: Oliskohan rosvoroopet käyneet siellä startillakin sorkkimassa ja kokeilemassa meisselistarttia? Tsekkaa siis roikkuuko startin lähellä vapaita johdonpäitä, ja onko statrin solenoidin takana vapaa liitin. Sama myös tarkistus puolasta :wink:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta

ViestiKirjoittaja Catseye » 10:15 Tiistai 12 11 2002

Juuh... mulla on sattuneista syistä muutama virtalukko jäänyt käteen :) kaikki oon testannut ja ne on toiminut. Ja epäilen vähän, että sama vika hiipisi kaikkiin samaan aikaan? Mulla ei oo etuvastusta puolassa. Eiks se pitäis olla vain kärjellisessä sytyssä?? Ainakin yhden korjausoppaan mukaan. Mut mä koitan kattella onko noi startilta lähtevät piuhat oikeen. Tuntuu aivan ku siellä menis nyt se kipinä tolle flektille... jotain ne :twisted: on saanu sotkettua sieltä...
Catseye
Harrastaja

ViestiKirjoittaja cedricfan » 11:35 Tiistai 12 11 2002

Meillä on 84nen BD ja kärjetön etuvastuksella 8) Muistan hyvin koska juuri sunnuntaina harsin migliimalla lattiaa kokoon ja präkäsin akun miinuskenkää siinä vieressä :wink:
* Admin *

cedricfan
Motonet Henkilökunta

ViestiKirjoittaja Catseye » 12:10 Tiistai 12 11 2002

Just. Mielenkiintoista... Ai että Mazdan pohjaa joutus hitsaamaan??? Näkisittepä mun pohjan... Se on aikamoinen tilkkutäkki... paikkaa paikan perään... kannattais joskus varmaan ottaa urakka ja pistää uudet pohjapellit.. mut tuli tässä mieleen, et muistatko montako piuhaa pitäis olla startin puolella kiinni? Mulla on vaan kaks. Se iso "kaapeli" (taitaa ollappi maapiuha) ja sitten musta-keltaraitanen vähä paksumpi piuha (samanlainen ku mitä virtalukonpohjasta lähtee). Eiks niitä kaiken järjen mukaan pitäis olla yhteensä kolme :?: Niin ja mainittakoon se vielä, että konepellinkin alla oltiin käyty...
Catseye
Harrastaja

ViestiKirjoittaja cedricfan » 12:43 Tiistai 12 11 2002

Starttiin tulee akulta paksu piuha ja toinen ohut ns herätepiuha joka lyö startin päälle kun avaimesta väämntää. Se esivastuksen mahdollinen kolmas piuha on sitten edelleen startilta puolalle. Meidän masa on oudosti mätä: kuskin puolelta lattia, takaiskaritorni ja takaovi aivan pehoa mutta sivuhelman pinta ja oikea kylki ehjää. Lisäksi etutukivarsien kiinnitykset on tehty uusiksi :oops: Menee nyt viimeistä kertaa katsastuksen uusintatarkastukseen :!: Loppuu ikuinen paikkaus, harmi kun äffät on liian kalliita torikasseiksi joille tulee 5.000 km vuodessa...
* Admin *

cedricfan
Motonet Henkilökunta

ViestiKirjoittaja Catseye » 13:23 Tiistai 12 11 2002

jees... elikkä mulla ei sitä sitten vissin tartte ollakkaan (siis sitä kolmatta). Kumma kyllä mulla on ollu tossa mastassa aina puola ilman esivastusta ja hyvin on toiminu ennen ku nää vorot kävi :evil: Onko tietoo mistäs pitäis tulla sitten puolalle starttivirta, kun on toi esivastukseton puola? Tuleeko se sillon suoraan virtalukolta? Tiedätkö onko virtalukonpohjassa jotain eroo onko puola esivastuksella tai ilman? En oo ainakaan itse huomannut niissä muita eroja kuin sen, että alkuperäisessä oli musta leima ja näissä kahdessa muussa on vihree leima. Piuhat on ihan samassa järjestyksessä. Voisko olla, että ku edellinen omistaja oli pistänyt uudet syttyvehkeet (virtalukko, puola, virranjakajan kansi) murron jälkeen, nii se ois ottanu ne jostain uudemmasta (B-kone) mallista. Ainakin virranjakajan kansi ei ole E-koneesta vaan se on B-koneesta, mut toiminut kuitenkin. Aika tuttuja paikkoja... Mulla on kuskinpuoleinen pohja aivan paikkaa täynnä.... Samaten noi iskaritornit on kans hitsattu... pyöränkotelot on pistetty uusiks... vaikka mitä.. Hitsattavaa riittäis kyl vaikka kuinka, mutta oon mä sen aina saanu vielä katsastuksesta läpi. Ja mulla on kori vuosimallia '82... Kone on '85 vuoden GT mazdasta... Sain muuten sen tuplakaasarin ryypynkin pelaan nyt kahdella eri vaijerilla :lol: ... kyllä tuplakaasarissa pitää olla kaks ryypynvaijeria :!: vielä ku sais kaks kaasupoljinta :roll:
Catseye
Harrastaja

ViestiKirjoittaja cedricfan » 16:21 Tiistai 12 11 2002

JES mikä masa 8) Ilman esivastusta puolalle tulee yksi 12V-piuha suoraan virtalukolta, nyt tarttis sitten kelata piuhoitusta mikä on se johto joka tulee puolalle ja saako se kontaktia molemmissa (käynti/startti) asennoissa. Epäilen, mutta miten se sitten ennen on voinut toimia :roll: Periaatteessa pohjat voi vaikuttaa ulos ihan samoilta, erona vaan on että se starttiasennon kontakti sille puolan karvalle puuttuu :evil:
* Admin *

cedricfan
Motonet Henkilökunta

ViestiKirjoittaja Catseye » 18:12 Tiistai 12 11 2002

On kuule kova menopeli :lol: Mä saan huomenna muutaman virtalukonpohjan lisää kokeiluun. Ne on ainakin tänään kaverin toimesta testattuja pelejä... Pitää ihmetellä ja katsella... Ihmetyttää vaan se et toi viimesin pohja toimi, kun hain sen hajottamolta... näin itse kuinka kipinää tuli puolalta... Mut mun säkällä tietenkin mitä vaan voi tapahtua :evil:
Catseye
Harrastaja

ViestiKirjoittaja Catseye » 16:26 Keskiviikko 13 11 2002

Niinpä niin ja nyt kipinää tulee puolalle! Vikana oli se virtalukonpohja. Nyt on pohja adoptoitu '82 vuosimallin 626:sta, jonka palautusjousi oli vielä kaikenlisäksi paskana. Mut toimii ja elämä hymyilee 8) Mystistä kylläkin on se, että kahteen toimivaan pohjaan oli iskenyt sama ongelma tai sitten on tosiaankin erilaisia pohjia. Nimittäin ne pohjat on testattu niissä autoissa mistä ne on ruuvvattu pois.
Ei riemulla rajaa ku 323:lla ajaa!
Catseye
Harrastaja

ViestiKirjoittaja cedricfan » 16:32 Keskiviikko 13 11 2002

Veikkaan että olivat etuvastuksellisen pohjia eli ei puolavirtaa startatessa. Meitsikin saa perjantaina taas ahtautua masaan ja survoa pelin inssille, on muuten kahden polkimen versio ja kiva kaupunkikiihdytin kun ei tarvi vatkata keppiä ja polkea kytkimellä tahtia 8)
* Admin *

cedricfan
Motonet Henkilökunta

ViestiKirjoittaja Catseye » 17:21 Keskiviikko 13 11 2002

Pitäisköhän ottaa seuraavaksi projektiksi laittaa tomaatti massukkaan :roll: Ei nyt sentään.. :wink: GT kone liikuttaa mastaa ihan kiitettävän hyvin.. ainakin paremmin kuin se vanha 1.3:nen.... Mäkin veikkaan vähän samaa nimittäin mustalla leimalla olevat pohjat toimii tossa mun omassa ja vihreellä leimalla olevat ei toimi... Nythän mulla on sulle kaks virtalukonpohjaa :lol: Ja ei muuta, ku onnea katsastukseen (sitä Mazdan omistaja tarvitsee aina) :!:
Ei riemulla rajaa ku 323:lla ajaa!
Catseye
Harrastaja

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:41 Perjantai 15 11 2002

JESS!! :) :D :lol: 8) Nyt se on tehty :o Eli masalla 15,5 kuukautta ajoaikaa kun inssi suostui lyömään leiman paperiin vielä kerran....
* Admin *

cedricfan
Motonet Henkilökunta

ViestiKirjoittaja Mimmi » 15:50 Perjantai 15 11 2002

Pannaan muuten omakehu haisemaan.
Mitäs minä sanoin niistä PALAPELEISTÄ!!!!!
Mimmi
AutoGuru

Seuraava

Paluu Mazda