Valojen kytkentäongelma 323F

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Valojen kytkentäongelma 323F

ViestiKirjoittaja Tommis » 23:08 Maanantai 06 10 2014

Siirsin vanhasta autosta (Corolla HB3-polttomolla) nykyiseen autoon (Mazda 323F H4-polttomolla) lisäpitkät tällaisella kytkennällä:
Kuva

Aikaisemmin toimi niin kuin piti eli
- viiksestä menee pitkät päälle (joko omat tai vaihtoehtoisesti lisäpitkä)
- lisäkatkaisijasta vaihdan sitten omien ja lisäpitkien välillä
Kytkin siksi näin, että referenssi menee yli 100 enkä halua, että poliisisetä tai katsastusmies v-tuilee.

Mutta nyt Mazdassa (H4-polttomolla):
- silloin, kun käytössä on omat pitkät niin toiminta menee niin kuin pitääkin
- mutta jos vaihdan vaihtokatkaisijasta lisäpitkille, niin ne menevät päälle oli viiksestä valittuna pitkät tai lähivalot WOOOT :?:

Onko tuossa 323:sessa käytössä se tapa, että yhteen H4:sen kantaan tulee kokoajan plussaa ja sitten maadoitetaan joko lyhyiden tai pitkien napa? Jos on niin miten releohjaus pitäisi sitten tehdä? Ei riitä järki ainakaan tähän aikaan illasta...
"Kukaan ei ole niin viisas kuin insinööri - paitsi majava, joka ui sateella veden alla"
Tommis
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 183
Liittynyt: 23:18 Keskiviikko 08 01 2003
Paikkakunta: Tuusula

Re: Valojen kytkentäongelma 323F

ViestiKirjoittaja Mimmi » 16:12 Tiistai 07 10 2014

Vaihda vasemmanpuoleisen releen 85 jännitteeseen.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3824
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Valojen kytkentäongelma 323F

ViestiKirjoittaja Tommis » 21:32 Tiistai 07 10 2014

Ei mennyt ihan pelkästään vasemman releen 85:sen plussaan kytkemisellä, mutta nyt oli vireystaso parempi kuin eilen, joten sain pähkäiltyä toimivan ratkaisun...
Eilisen kytkennän herätekin tuli väärästä H4-navasta, kun olin ajatellut että Mazda toimisi "ei-japanilaisesti".

Mutta sain nyt toimimaan, kun otin lähtokohdaksi tosiaan sen, että + virtaa tulee jo polttimolle ja nyt piti vaan maadottaa releen kautta.
Eli vasemmanpuolelnen rele
30 maahan
85 plussaan
86 heräte toisesta H4:sen johdota (joka siis maadottaa)

Oikea rele:
85 ja 86 -> niin kuin alunperinkin
30 -> niin kuin alunperinkin
87A -> niin kuin alunperinkin
87 -> lisäpitkään menee nyt maadotus, joten vaihdoin lisäpitkän "maajohdon" plussaan

Näyttäisi toimivan :D
"Kukaan ei ole niin viisas kuin insinööri - paitsi majava, joka ui sateella veden alla"
Tommis
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 183
Liittynyt: 23:18 Keskiviikko 08 01 2003
Paikkakunta: Tuusula


Paluu Mazda