Mazda 6, 2.0, vm 2005 ja hajoilevat tulpat

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Mazda 6, 2.0, vm 2005 ja hajoilevat tulpat

ViestiKirjoittaja lindhmik » 23:24 Torstai 22 08 2013

Olen joutunut vaihtamaan kaksi kertaa viimeisen 4kk aikana tulpat ja molemmilla kerroilla tulpat ovat olleet oheisen linkin takaa löytyvän kuvan mukaisessa kunnossa.. Mikähän tuon voisi aiheuttaa? Kuvan tulpat laitettu autoon huhtikuussa ja nyt siis tässä kunnossa.

Toinen kysymys liittyy sitten siihen, että kuinka saada tulpanpalanen pois sylinteristä. Vaihdon jälkeen tänään auto käyntiin ja koneesta kuuluu sellainen ääni, että yhdessä pytyssä on irtotavaraa liikkeellä ja mitä todennäköisimmin kyseessä on osa yhden kuvassa näkyvän tulpan sisuskaluista..

https://skydrive.live.com/redir?resid=7 ... aQ9_jc&v=3
lindhmik
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 23:02 Torstai 22 08 2013

Re: Mazda 6, 2.0, vm 2005 ja hajoilevat tulpat

ViestiKirjoittaja Mimmi » 06:38 Perjantai 23 08 2013

Kuvan perusteella kaikki tulpat ovat olleet löysällä ja kaksi erittäin löysällä, jolloin palokaasut ovat päässeet polttamaan tulppaa.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3831
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mazda 6, 2.0, vm 2005 ja hajoilevat tulpat

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 08:07 Perjantai 23 08 2013

Puuttuiko kolmesta tulpasta sivuelektrodi jo irrotettaessa? 8O

Kertoisitko tulppien merkin ja mallin?
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Mazda 6, 2.0, vm 2005 ja hajoilevat tulpat

ViestiKirjoittaja Jante » 09:16 Perjantai 23 08 2013

Jossain noista erottuu ainakin NGK, mutta mallia ei varmaankaan näe. Ei kai tuossa ole kuin neljä mahdollisuutta: asennusvirhe, vääränlainen tulppa, virheellinen tulppa tai sitten esimerkiksi nakutusilmiöstä johtuva vaurioituminen. Onko moottorissa vikakoodeja päällä? Onko käynyt normaalisti silloin kun tulpat oli juuri asennettu?
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Mazda 6, 2.0, vm 2005 ja hajoilevat tulpat

ViestiKirjoittaja lindhmik » 13:00 Perjantai 23 08 2013

NGK:t ovat joo. Mallia ei nyt tähän hätään muista, mutta tyypiltään pitäisi olla oikeat. Sivuelektrodit puuttuivat jo irroittaessa. Auto toiminut ennen tulppien hajoamista normaalisti, ei vikakoodeja. Asennusvirhe (liian löysällä) kuulostaisi itsenikin mielestä todennäköisimmältä vaihtoehdolta, mutta että kaksi kertaa sama juttu.. Keväällä kun menivät edellisen kerran, niin olivat hajonneet aivan samalla tavalla. Pyttyjen 1-3 tulpista sivuelektrodit poissa, ja nelosen tulppa ainoa joka vielä näyttää tulpalta.

Nyt vielä sitten ikävänä puolena tuo, että yhdestä tulpasta on päässyt putoamaan sisuskalua pyttyyn ja pitäis keksiä keinot onkia ne pois sieltä. Paineilmalla kaiketi paraa lähteä yrittämään?
lindhmik
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 23:02 Torstai 22 08 2013

Re: Mazda 6, 2.0, vm 2005 ja hajoilevat tulpat

ViestiKirjoittaja Mimmi » 15:33 Perjantai 23 08 2013

Yksi vaihtoehto liian löysälle jäämiseen on liian pitkä jengaosa tulpassa (väärä malli) tai kannesta jengat menneet aiemman liiallisen kiristyksen johdosta.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3831
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mazda 6, 2.0, vm 2005 ja hajoilevat tulpat

ViestiKirjoittaja lindhmik » 18:18 Perjantai 23 08 2013

Mimmi kirjoitti:Yksi vaihtoehto liian löysälle jäämiseen on liian pitkä jengaosa tulpassa (väärä malli) tai kannesta jengat menneet aiemman liiallisen kiristyksen johdosta.


Juu. Pala saatiin pois pytystä ja hyvin tuntuisi taas pelaavan. Nyt ovat ainakin kireällä. Täytyy seurailla, että pysyvätkin (nuo hajonneet kolme tulppaa lähtivät tosiaan käsin irti)
lindhmik
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 23:02 Torstai 22 08 2013


Paluu Mazda