626 1.8l -97 moottori kuumenee ja tyhjäkäynti "sykkii"

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

626 1.8l -97 moottori kuumenee ja tyhjäkäynti "sykkii"

ViestiKirjoittaja kuuskakskuus » 11:17 Tiistai 12 02 2013

Elikkäs, ongelmana tosiaan on että kun moottori on kylmä, tyhjäkäynti on normaalia, antaa ryyppyä ja näin päin pois, mutta heti kun moottori lämpenee siihen normaaliin mittarin puoleenväliin, rupeaa vaihteen ollessa vapaalla kierrokset hyppimään 750-1500rpm. Sillon ko vaihde on silmässä, moottorin toiminnassa ei tunnu olevan mitään vikaa. Paitsi että se lämpenee, ja rupeaa tupruttelemaan öljyltä haisevaa höyryä. Moottorin lämpö ei nouse kun n. Kolme neljäsosaa lämpömittarin asteikolla, mutta kun se siihen pääsee, kierrokset jämähtää kahteentuhanteen. Konepellin alle kun olen kattonut, keulasta katsottuna oikealla puolella, on jäähdytysnesteen säiliönpäällä, ja jos ihan pikkasen liiottelee niin kaikkialla sulakerasian korkeuden alapuolella sellasta kirkasta ja liukasta litkua, ensin luulin öljyksi, mutta tarkempi tarkastelu osoitti arvion vääräksi.

Osaisiko kukaan heittää jotain arviota missä vika?
kuuskakskuus
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 10:44 Tiistai 12 02 2013

Re: 626 1.8l -97 moottori kuumenee ja tyhjäkäynti "sykkii"

ViestiKirjoittaja kuuskakskuus » 11:53 Tiistai 12 02 2013

elikkä uutta tietoa ongelmasta, joku semmonen pehmeetä kumia oleva putki oli hieman irti. Ko putki menee moottorilta jäähduttimelle.
kuuskakskuus
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 10:44 Tiistai 12 02 2013

Re: 626 1.8l -97 moottori kuumenee ja tyhjäkäynti "sykkii"

ViestiKirjoittaja BA » 08:50 Keskiviikko 13 02 2013

Kyseessä on ilmeisesti jäähdyttimen ylävesiletku. Onko se halki, vai vaan irti?
Ennen kuin vuoto on korjattu ja systeemi täytetty uudelleen jäähdytysnesteellä ei autolla kannata ajella.

Tosin kun se on päässyt jo kuumenemaan on kannentiivistevaurion riski jo aika suuri, varsinkin jos kerran jo savuttaa valkoista.


Kierrosten hyppimiseen taas voisi olla syynä vaikka imuvuoto, tai sitten moottorin lämpötila-anturi antaa vain ristiriitaista tietoa kun on välillä nesteessä ja välillä ilmassa.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006


Paluu Mazda