Alfa 156 viat

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Alfa 156 viat

ViestiKirjoittaja Pate Man » 11:40 Tiistai 03 06 2003

Terve

Auto: Alfa 156 2.0 TS vm.1998 (110 tkm) 8O

Olisi pienoisia ongelmia kyseisen auton kanssa ja apu olis tarpeen.

1. Oikean puolen lamppu simahtaa "kuukauden" välein. Tämän saa kyllä estetty siten, että ei pidä valojen automaattista syttymistä päällä vaan laittaa valot päälle vasta sen jälkeen kun auto on käynnistynyt. Helppo juttu mutta vika on edeleen siellä. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa ja mistä se voisi johtua? Korjaamolla on pariin otteeseen etsitty vikaa ilman mitään tuloksia.

2. Ihan normaalin ajon jälkeen kun pysäköi ja samalla kun nouset autosta pois niin alkaa kuulua oikealta puolelta hervotonta narinaa / kirskuntaa. Kuullostaa kuin jotain pulttia kiristettäisiin aivan loppumetreillä. Niimpä, onko "se on auto ominaisuus"? Onko muilla ollut samanlaisia narinoita?

3. Air Bag varoitusvalo palaa. Huollon mukaan se on "kunnnossa" (itse airbag). Vikaa ei ole pystytty paikallistamaan. Se ei ole koskaan lauennut se vaan sattuu syttymään ja sen korjaaminen maksaa noin 1000€, jolloin vaihdetaan kaikki siihen liittyvät helyt. Ei takeita, että valo sammuisi. Ennen katsastusta se on käytävä liikkeessä nollaamassa, jotta voi katsastaa. Seuraavana päivänä se syttyy uudelleen. Ja tietysti punainen valo vi****aa. No mites muilla Alfa 156 omistajilla?

4. Tulpat pitäisi vaihtaa kuulemma 100 tkm välein. Mikä noissa tulpissa oikein maksaa?

5. Minkälaisia ongelmia/haasteita mulla 156 omistajilla on ollut? Laittakaas listaa tulemaan.
Pate Man
Harrastaja
 
Viestit: 9
Liittynyt: 11:29 Tiistai 03 06 2003

ViestiKirjoittaja cedricfan » 13:10 Tiistai 03 06 2003

156sen ajovalo on kestoltaan kehnoksi todettu H7, syytä siirtyä käyttämään kestävämpiä LongLife-versioita, ja unohtaa halvat tai +jotain% tehokkaammat versiot :oops: Korjaamotyöllä on pakollinen takuu, ja kustannusarvio ei saa poiketa kuin tietyn prosenttimäärän. Eli kyllä siitä on takeet että valo sammuu luvatulla hinnalla, ota paperille se hinta-arvio :idea: Tulppien vaihtoväli on pitkä koska niitä on kaksi per pytty, ja ovat jalometallisia. Se toinen on naurettavan pieni erikoistulppa, siksi vieläkin poskettomampi hinta :cry: Yksi selvä vakiovika on takajarru, palat eivät liikukaan kuten pitää.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja a.aalto » 08:42 Keskiviikko 04 06 2003

Meillä ainakin korjattiin juuri -96 Bravan airbag-järjestelmä kun valo paloi...-nuo tyynyvaivat ovat tyyppivika uudemmissa Fiat konsernin tuotteissa. 156 V6 -98 odottaa aikaa pikahuoltoon tätä kirjoittaessani saman vaivan vuoksi, tämä yksilö on ainakin aiemmin tullut kuntoon "testerissä", mutta kun valoa täytyy käydä nollaamassa 30tkm:n/puolen vuoden välein! Vika johtuu ilmeisesti ko. auton softasta, joka onkin tarkoitettu jo tupla-airbagmallille, eli kun oma auto on yhdellä tyynyllä, alkavat ongelmat. Ihan uusissa 00--> en ole ongelmia kuullut olevan, mutta ne ovatkin jo kahdella tyynyllä!
Toisaalta maahantuojalla on velvollisuus nollata valo ilman eri veloitusta, koska on selkeä tyyppivika, ja huoltokirjakin kertoo, että airbag-järjestelmällä on 10-vuoden valmistajan antama takuu. Eli ei muuta kuin pikahuoltoon ja täällä Turussa ainakin on onnistunut tuo valon nollaus ilman eri veloitusta...
a.aalto
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 215
Liittynyt: 09:20 Keskiviikko 16 10 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 11:45 Keskiviikko 04 06 2003

Tuo kirskunta takapään tuennasta on ihan tyyppivika, puslat ja kumityynyt siellä vaikertavat...ADACin raportissa oli maininta siitä.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Pate Man » 09:23 Torstai 05 06 2003

Terve

Selespeed, voisiko joku tarkentaa?

Sitä narinaa tulee nimenomaan etupäästä ja tälläkertaa oikealta puolelta. Onko tähän narinaan syytä suhtautua vakavasti vai antaako narista, vai onko vielä olemassa jokin "kikka" millä ilmiötä voisi leventää?
-Pate Man-
Pate Man
Harrastaja
 
Viestit: 9
Liittynyt: 11:29 Tiistai 03 06 2003

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:52 Torstai 05 06 2003

Selespeed on se "automaattivaihteisto", napit ratissa :wink:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 17:11 Torstai 05 06 2003

Mallia Schumacher... 8)
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

"Narinaa" etupäässä ...

ViestiKirjoittaja jopujoker » 11:56 Lauantai 16 08 2003

Terve

"Sitä narinaa tulee nimenomaan etupäästä ja tälläkertaa oikealta puolelta."

Itselläni oli sama ilmiö omassa 156:ssa, mutta katsastuksessa ilmeni
että ääni kuului alatukivarren pallonivelestä joka oli kuivunut. (kumi rikki)
Syytä huoleen ei ole niinkauan kuin nivel ei ole väljä. Kikkana narinan
poistamiselle voisi olla hyvä rasvaus, mutta kuinka saada rasva pallonivelen sisään ja vielä pysymään siellä ...
jopujoker
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 11:43 Lauantai 16 08 2003

ViestiKirjoittaja eki » 23:08 Sunnuntai 17 08 2003

Olen joskus kuullut jonkun laittavan palloniveleen rasvaa injektioruiskulla kumin läpi, tiedä sitten toimiiko...
eki
AutoGuru
 
Viestit: 885
Liittynyt: 10:48 Keskiviikko 12 06 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:03 Maanantai 18 08 2003

Ei toimi. Rasvaa ei saa injektioneulasta läpi, vaan vain öljyä. Öljy taas ei kauaa pysy paikallaan ja voi jopa "huuhdella" ne viimeisetkin rasvat pallotapin alle pohjakuppiin :oops: Lisäksi hyvin iso neula tai reikä pelkälle ruiskulle rikkoo suojakumin, joka taas ajanmittaan päästää liat sinne... Ja sitä rasvaa pitäisi saada myös pallotapin alapuolelle, sinne kuppiin. Yläkautta kumin läpi rasva jää helposti vain kuulatapin päälle :roll:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 09:09 Maanantai 18 08 2003

Cedricfan on oikeassa.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Rööriroope » 16:10 Maanantai 08 09 2003

No mites jos rasvaus on kielletty jne.? Pitäiskö vaan kuunnella korvia raastavaa kitinää vai mikä neuvoksi? Autolla pitäisi kuitenkin kehdata ajaa julkisellakin paikalla. Natina ja kitinä on todellakin huomattavan äänekästä, kuuluu jo satojen metrien säteellä!!! :oops:
Rööriroope
Harrastaja
 
Viestit: 27
Liittynyt: 09:58 Keskiviikko 03 09 2003

ViestiKirjoittaja cedricfan » 06:54 Tiistai 09 09 2003

Ei se rasvaus kiellettyä ole, vaan hyödytöntä! Narina ja kitinä kertovat kuivista nivelistä, jotka ovat siis vaihtokunnossa. Rasvauksella et pysty saamaan niitä enää kelvoiksi, vaikka äänet katoavatkin, mutta hetkeksi :oops:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu Alfa-Romeo