Alfa 33 vesipumpun vaihto?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Alfa 33 vesipumpun vaihto?

ViestiKirjoittaja T.A. » 20:40 Torstai 27 06 2002

Tuli luvattua tutulle vesipumpun vaihto Alfaan... Onkohan miten paha homma? En ole vielä kerinnyt edes vilkaisemaan pellin alle. Eli paras/nopein/helpoin työjärjestys kiinnostaa :D
Ja autohan on siis Alfa 33 1,7 -87 kaasareilla.
T.A.
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 236
Liittynyt: 21:24 Keskiviikko 10 04 2002
Paikkakunta: Turku

no niin...

ViestiKirjoittaja T.A. » 16:03 Keskiviikko 10 07 2002

Tuli vesipumppu vaihdettua, ei se niin paha homma ollutkaan 8)
Tässä työjärjestystä:

1. Äimäilyä+pähkäilyä.
2. Päätin ottaa konepellin pois, pääsee paremmin käsiksi. (etureunasta saranoitu, jos joku ihmettelee)
3. Putsarikotelo pois.
4. Laturi pois, ei ehkä välttämätöntä, helppo tarkistaa hiilet samalla.
5. sähköflekti pois.
6. syyläri pois.
7. jakohihnan suojakotelo pois.
8. tässä vaiheessa päätin ottaa maskin irti, pääsee paremmin pumppuun käsiksi.
9. no niin, pumppu alkaa olla näkyvillä jakohihnan takana tosin...
10. tässä vaiheessa hyvä merkata vaikka valkoisella tussilla jakohihnaan merkit ettei mene jako sekaisin 8O
11. Hihnapyörä irti vanhasta pumpusta.
12. Jakohihnankiristin oli pakko löysätä. Otin sen irti kokonaan kun pumppu ei meinannut tulla suosiolla hihnan välistä.
13. Kannattaisi kyllä vaihtaa samalla vaivalla jakohihnatkin kun kerran kaikki on levällään jo muutenkin... Siihen ei nyt kuitenkaan ruvettu.
14.Putsailua+hiplaamista
15. Uusi pumppu tiivisteineen paikalle silikonin turvin, eipähän vuoda.
16. Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
17. Jakohihnankiristin on mekaaninen jousivoimalla toimiva, sen annettaan painaa omalla voimalla hihnaa, kiristetään, pyöritellään konetta pari kierrosta, löysätään, kiristetään, pyöritellään, löysätään, kiristetään. Uusilla hihnoilla ruljanssi pitää tehdä vielä koneen lämmettyä. Poistuupahan jännitykset hihnoista...

Joo, ei kauhean paha homma. Kolme tuntia meni aikaa ilman kiirettä, samalla tuli tosin vaihdettua tulpat+ öljyt ja muuta pientä säätämistä. 8)
Suosittelen lämpimästi :D

Kommentteja? Parempia työtapoja? Jotain muuta sanottavaa?
T.A.
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 236
Liittynyt: 21:24 Keskiviikko 10 04 2002
Paikkakunta: Turku

vesipumpun käyttökilometrit??? siis edelleen Alfa 33

ViestiKirjoittaja T.A. » 16:09 Keskiviikko 10 07 2002

Niin, miten kauan pumput ovat kestäneet muilla? Tässä autossa oli jo toinen pumppu mennyt, kumpikin kestänyt 'vain' vähän yli 100tkm.
Kannattanee siis vaihtaa aina samalla jakohihnojen kanssa? Niinhän se tietysti kannattaisi tehdäkin. Vaihtovälihän on 80tkm. Ehkä tehdas on asian niin ajatellutkin, ja mitoittanut pumpun sen mukaisesti 8)
T.A.
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 236
Liittynyt: 21:24 Keskiviikko 10 04 2002
Paikkakunta: Turku


Paluu Alfa-Romeo